Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladehastighet

Startet av vrom, mandag 25. april 2022, klokken 13:15

« forrige - neste »

Ingeniøren

#15
Sitat fra: geear på onsdag 27. april 2022, klokken 08:56
Sitat fra: turfsurf på mandag 25. april 2022, klokken 18:27
Sitat fra: espenri på mandag 25. april 2022, klokken 18:22
Jeg er litt overrasket over hvor mye pes I-Pace får for ladehastigheten sin, jeg får god fart på min FE, og jeg trenger ikke å ha kjørt den ned til 5% som noen her melder.
Enig i at den får urimelig mye pes, den er ikke så ille. Men maks 100kW og ingen mulighet til forvarming av batteri utenom jojokjøring er litt sub-standard.
Og at man må sitte med klima avslått i kupéen under lading, og at forbruket fortsatt er helt i øvre del av skalaen ut fra størrelsen på bilen (som gir dårlig ladehastighet også i km/t, som til slutt er det som betyr noe).

Er det virkelig så rart at en pris fra et premiummerke, med premium pris, får pes for dette? Kunne ventet meg slikt fra Kina-Rollsen eller noe i den duren, men fra Jaguar bør man definitivt kunne forvente noe helt annet. Forventningene mine er iallfall at den type bil bør være helt i toppen, for å ikke skuffe.

Enig at det er kritikkverdig av Jaguar å "nesten ikke gjøre noen ting" med bilen de 3-4 årene den har eksistert - de havner litt bakpå, men ville fortsatt kjøpt Jaguar da jeg verdsetter de andre tingene ved bilen mye høyere enn rekkevidde, ladehastighet mm. Hvem sitter forresten i bilen når den lader - man finner da en plass man kan gjøre noe eller så tar man seg en spasertur ? Prøve å sitte en time med bilen full av unger f.eks.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Tjah, skjønner det er fjern tanke når må ha av klimaanlegget, men vi har ikke det problemet på våre biler, og spesielt i kaldt/dårlig vær sitter vi ofte i bilen under lading, hele bølingen på fem, og det pleier å være særdeles lite problematisk. Enten det er med Netflix på skjermen eller med hver sin mobiltelefon. Og vi er definitivt ikke alene om å sitte i bilen under lading, det er bare å løfte blikket og se rundt seg på ladestasjonene. Praksisen henger nok sammen med hvilke ladesteder man frekventerer, og fasilitetene som finnes der.

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 27. april 2022, klokken 09:31
Praksisen henger nok sammen med hvilke ladesteder man frekventerer, og fasilitetene som finnes der.
Og så henger det vel og sammen med hvor lenge man lader. Sjelden man må lade en time med TMY/3.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

espenri

Sitat fra: geear på onsdag 27. april 2022, klokken 08:56
Og at man må sitte med klima avslått i kupéen under lading, og at forbruket fortsatt er helt i øvre del av skalaen ut fra størrelsen på bilen (som gir dårlig ladehastighet også i km/t, som til slutt er det som betyr noe).

Er det virkelig så rart at en pris fra et premiummerke, med premium pris, får pes for dette? Kunne ventet meg slikt fra Kina-Rollsen eller noe i den duren, men fra Jaguar bør man definitivt kunne forvente noe helt annet. Forventningene mine er iallfall at den type bil bør være helt i toppen, for å ikke skuffe.

Ladekurven er sammenlignbar med EQC, og ser man på lading VS forbruk/rekkevidde er vi heller ikke milevis unna E-Tron i praksis. Den er slett ikke best i klassen, men jeg mener fortsatt den får uforholdsmessig mye pes, både på forbruk og ladehastighet.

Sammenlignet med disse to bilene har Jaguar også bedre rekkevidde, og er vel godt plassert i mellom dem i plass.

Det skal også være bra kjølig ute om du ikke tåler å skru av klimaanlegget i 10 minutter, det er hvertfall ingen dealbreaker for min del!

Også kan jeg være enig med flere her at de burde utviklet produktet sitt mer etter lansering, men det er jo en fjern tanke for de fleste "tradisjonelle" bilprodusenter.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 27. april 2022, klokken 08:56
Er det virkelig så rart at en pris fra et premiummerke, med premium pris, får pes for dette? Kunne ventet meg slikt fra Kina-Rollsen eller noe i den duren, men fra Jaguar bør man definitivt kunne forvente noe helt annet. Forventningene mine er iallfall at den type bil bør være helt i toppen, for å ikke skuffe.
Akkurat lading synes jeg de fortjener pes for, sell om det i praksis ikke utgjør fryktelig mye. Rekkevidde er litt ufortjent, forskjellen mellom f.eks I-Pace og vår X100 var minimal, både rekkevidde og forbruk. T.o.m snittfart på lading hvis man ladet opp til 80% var de jevne på.

Klart sammenligner man med dagens biler så er den litt bakpå, men det er nok ikke mere enn 10% lavere rekkevidde på I-Pace enn på f.eks ID.4 GTX.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 27. april 2022, klokken 09:17
Hvem sitter forresten i bilen når den lader - man finner da en plass man kan gjøre noe eller så tar man seg en spasertur ? Prøve å sitte en time med bilen full av unger f.eks.

Ikke uvanlig at jeg sitter i bilen når jeg lader, om jeg ikke skal spise. Ser mange andre som gjør det samme. Ofte henger jeg iPad'en over rattet og ser en episode av favorittserien min ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Contango

Vi har solgt vår. Ladehastighet vinterstid gjorde det særs ulystbetont å bruke den til lengre turer da. Så synes vi rett og slett den var en upraktisk elbil med et infotainment som var dårlig og med en app som ikke var god nok. Var lei av å måtte fysisk plugge ut fordi det ikke gikk å sette ladegrense og appen halvparten av gangene meldte "en feil har oppstått". At det også er et produkt Jaguar hverken vil utvikle eller understøtte med mer funksjonalitet spilte også inn. Rekkevidden var tilstrekkelig for oss, men ikke mer. Det er ikke en veldig romslig bil (som MX) og bruker mye strøm for størrelsen. Men en særs god bil å kjøre og med god materialkvalitet. Skjønner at mange prioriterer annerledes enn oss.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Trekkoppbil

Sitat fra: vrom på mandag 25. april 2022, klokken 13:15
På Høydalsmo etter ca 200 km, temperatur ca +15.

Finnes det noen løsning på dette, utenom bilbytte.. ?
Jeg forstår ikke helt hvorfor man skal lynlade etter 200km, når man har et batteri på 90kwt.

Løsning utenom bilbytte, kunne være å starte turen med 60-70% SOC, så batteriet blir tomt nok for hurtiglading etter 200km.

Men jeg vil heller anbefale bilbytte.
Hvis du heller kjører en bil med mindre batteri, så det går ganke tomt etter 200km,  så kan det passe å hurtiglade eller lynlade da.
Aller helst vil jeg anbefale en dieselbil:
Bilister som starter hurtiglading på halvfullt batteri, sliter batteriet så mye, at jeg trur det er mindre ressurskrevende å kjøre dieselbil.
Med en dieselbil, kan du fylle etter 200km, og du kan stoppe og fylle så ofte du vil.

Jeg har sjølv lånt bort en Leaf til naboer som ikke hadde penger  til å holde sin gamle dieselbil i orden. Det viste seg at de var av den typen som stopper på halfullt batteri for å hurtiglade, og da tapte batteriet seg så mye, at jeg fant ut at det er mye mer lønnsomt om dem kjører dieselbil, og det gjør de nå.

Jeg ser det som et kvalitetstrekk ved en bil, at den setter ned ladehastigheta når batteriet er halvfullt. Det som betyr noe med et batteri, er at det holder seg over tid, og at det har bra egenskaper etter mange år. Derfor liker jeg i-pace, hvor fabrikanten skåner batteriet.
Når batteriet er på 90kwt, ser jeg ikke behov for å lynlade over halvfullt batteri. Hvis man starter turen med fullt batteri, og kjører det ganske tomt før man lynlader, og man deretter lynlader opp til halvfullt, så burde man ha til de fleste dagsetappene.

Ingeniøren

^ Der er trolig psykologi... gjorde det samme for litt siden når jeg skulle til Hemsedal, selv om jeg egentlig viste at jeg kunne kjøre frem og tilbake om det ikke ble 10-15 kalde, men det kunne det blitt, og var meldt kaldt noen dager før selv om det ikke ble så ille....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA