På Høydalsmo etter ca 200 km, temperatur ca +15.
Finnes det noen løsning på dette, utenom bilbytte.. ?
Jeg forstår ikke helt hvorfor man skal lynlade etter 200km, når man har et batteri på 90kwt.
Løsning utenom bilbytte, kunne være å starte turen med 60-70% SOC, så batteriet blir tomt nok for hurtiglading etter 200km.
Men jeg vil heller anbefale bilbytte.
Hvis du heller kjører en bil med mindre batteri, så det går ganke tomt etter 200km, så kan det passe å hurtiglade eller lynlade da.
Aller helst vil jeg anbefale en dieselbil:
Bilister som starter hurtiglading på halvfullt batteri, sliter batteriet så mye, at jeg trur det er mindre ressurskrevende å kjøre dieselbil.
Med en dieselbil, kan du fylle etter 200km, og du kan stoppe og fylle så ofte du vil.
Jeg har sjølv lånt bort en Leaf til naboer som ikke hadde penger til å holde sin gamle dieselbil i orden. Det viste seg at de var av den typen som stopper på halfullt batteri for å hurtiglade, og da tapte batteriet seg så mye, at jeg fant ut at det er mye mer lønnsomt om dem kjører dieselbil, og det gjør de nå.
Jeg ser det som et kvalitetstrekk ved en bil, at den setter ned ladehastigheta når batteriet er halvfullt. Det som betyr noe med et batteri, er at det holder seg over tid, og at det har bra egenskaper etter mange år. Derfor liker jeg i-pace, hvor fabrikanten skåner batteriet.
Når batteriet er på 90kwt, ser jeg ikke behov for å lynlade over halvfullt batteri. Hvis man starter turen med fullt batteri, og kjører det ganske tomt før man lynlader, og man deretter lynlader opp til halvfullt, så burde man ha til de fleste dagsetappene.