Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elsykkelen blir slappere når batteriet nærmer seg tomt; ikke bilen. Hvorfor?

Startet av Sjalabais, onsdag 23. november 2022, klokken 23:35

« forrige - neste »

Sjalabais

Jeg har nylig skaffet meg en elsykkel. Når denne nærmer seg 30% batterinivå, blir motor-(!) effekten merkbart dårligere. Det samme merker jeg ikke med bilen. Fins det en enkel forklaring her?
2012 Leaf Tekna

TB

Batteripakken til elsykkelen blir nok trolig mye mer utladet enn i en moderne elbil.
Når elsykkelen stopper er batteripakken gjerne helt tom. Dette vil slite på batteripakken, men det aksepteres da en ny ikke har en så høy kostnad.

Når elbilen har 30- 20% igjen er det et buffer igjen - slik at spenningen fortsatt er høy nok til å gi god ytelse.

Jeg har selv kjørt tom C-Zero, der bilens BMS gjør bilen svært treg når skilpadden symbolet kommer.
Det er for å unngå skade på batteri.

De tidligere elbiler, med bly og Ni–Cd hadde en merkbar forskjell mellom fulladet og redusert ladenivå.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Orbit

På en elsykkel er du ofte ganske nært maksimalt effektuttak fra batteri/motor. Når maksimaleffekten reduseres med batterinivå, merkes dette tydelig.

På en elbil bruker du veldig sjelden maksimal effekt. Så selv om effekten er strupet noe ned (også før den går i "skilpaddemodus"), så vil du aldri merke det så lenge du ikke har for vane å bruke mye flat pedal.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Sjalabais

Takk for veldig gode svar! Dette var interessant. I praksis får man nesten ikke tømt batteriet på elsykkelen min da effekten ved 2/10 streker er bortimot ikke eksisterende. Så da unngår jeg jo å komme dit hen.
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA