Ja. Jeg kan være enig i at ladekort/brikke/RFID er brukervennlig når alt er på stell og jeg ser vel ikke for meg at det må være det ene eller det andre. Rent teknologimessig er det sikkert enkelt å ha RFID i tillegg uansett annen løsning.
Det er også fair at RFID gir bedre rabatter enn betalingskort synes jeg, poenget er at betalingskort alltid må være tilgjengelig på en hurtiglader.
Jeg ser ikke helt behovet for at det må være en betalingskortløsning på en AC destinasjonslader, det tenker jeg blir mer opp til eier av lader/destinasjon. Jeg tror heller ikke at en ny elbileier forventer at alle AC ladere skal være like enkle å benytte som en fullt offentlig hurtiglader som er tiltenkt å holde daglig bilhold i gang fordi det har noe med at den dagen du har byttet inn din dieselbil med et "romskip" av en bil, blir det fryktelig fort krise når du står der foran laderen på veien hjem og ikke får til. Det blir for mange alt for "IT" rett og slett. Jeg har sagt til min far at han trenger ikke å tenke på elbil engang.
Jeg er litt app-hore og synes det er kult med apper til alt mulig rart. Selv tannbørsten min har en app men forskjellen er at disse appene er egentlig ikke viktig. Jeg vet at tannbørsten sin app egentlig bare er fjas. App for å komme seg hjem, er viktig og som alt annet app-greier er de ikke lagd mtp å være en kritisk del av hverdagen.
RFID derimot har en annen status men så lenge alle ikke er enig om et felles system som SKAL fungere fra dag 1, er det ikke godt nok.
Bil er viktig for folk, folk er forskjellig, bruker bilen forskjellig og har forventninger utfra hvordan man har brukt bilen de siste kanskje 40 årene. Da kan ikke ting bli mer knotete...selv om tanken er god og bilen har 3-4 touchskjermer og stilig lys over alt.
Jeg tenker på meg selv. Rimelig bilinteressert. App-hore. Nerd(iflg min bedre halvdel). Lastet ned alt av apper. Gjort research så det monner. Planlagt ruter, betalt for premium ABRP og forhandler har til og med vært så oppegående at han har registrert etron kortet for meg en dag i forveien for at det skal fungere.
Kommer til første ladestopp. Kø. Okey sånt skjer, ikke noe big deal, kjører tilbake til en jeg vet hvor er. Feil app(CK)! Nå er man jævla pissatrengt og så må man altså laste ned en annen app, registrere, bekrefte...jadi jadi, før man kan lade og gå på do.
Kommer til neste lader. Ladekortet funker ikke(enda), må laste ned en ny app(tror det var MER), laster ned app, registrering fungerer ikke...får ikke kontakt med server...s@@@@@t£$@$n, opp med en annen app(chargefinder) for å finne en annen lader i nærheten, finner en Ionity hvor det er kø men ikke lengre enn at man må si det er helt innafor. Lading og ladekort fungerer...jippi. Nabobilen derimot får ikke til(Volvo XC40).
Så kan man si at Tesla har jo kun app og det fungerer jo fint. Ja det er sant. Tesla ble vår livlinje gjennom Sverige og alt fungerte helt utmerket så selvsagt kan app fungere men det fungerte ikke så bra pga app, mer til tross for app(og de kan IT). Dessuten kan ikke noen tvinge Tesla på en annen løsingen enn deres egne siden de har bygd dette selv og det har vært tiltenkt deres egne kunder men nå har åpnet for alle. Da kan de selvsagt bare gå tilbake til å kun brukes mot Tesla.
Så ser man at Recharge prøver ut en felles betalingsterminal for kort, og dette tror jeg blir løsningen for mange. Det er ikke utrolig umulig å få til og sammenlignet med kostnaden på en hurtiglader, koster det småpenger også. Det kommer og godt er det.
https://www.tv2.no/broom/dette-har-veldig-mange-savnet-pa-ladestasjonen/15145944/https://rechargeinfra.com/no/betalingslosninger/