Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Cupra Born Software versjon 3.0

Startet av Vix, fredag 22. april 2022, klokken 16:02

« forrige - neste »

Vix

Volkswagen ID.3 får snart 3.0-programvaren som inneholder en del forbedringer.
Man vet at også Cupra Born vil få ny programvare.

Nye biler som blir levert i Storbritannia kommer med nyere programvare allerede.
Denne videoen viser en rask gjennomgang av infortainmentsystemet i en ny bil i UK:
https://www.youtube.com/watch?v=zFMYqp0jA9Y

Dette er det jeg har funnet ved å granske denne og et par andre videoer så langt:

Mer fargerike ikoner
Står "Clima" på toppen av skjermen istedet for vifte-ikonet som er der nå
Brukerprofiler. Lar oss lagre innstillinger, seteposisjon, sidespeilposisjon etc
Store (Kjøp f.eks. Apple Music, Tidal og Alexa (vet ikke om Alexa kommer til Norge))
"Auto Hold" ligger nå under "Smart assistans" og i tillegg som snarvei i "notification center" :)
Nytt "notification center"
Litt offriskede ikoner her og der

Det kan også se ut som den er litt mindre laggy.

I tillegg vises nå batteriprosenten i tall i instrumentpanelet  :) :) :)
Det skal også være forbedringer rundt dette med lading på spesifike tidspunkter og forvarming.
Appen vil nå også vise om dører er åpne og lys er på og man kan sende ruteplanlegging fra app-en over til bilen.

Har spurt Cupra Norge om de vet noe om når den nye programvaren kommer til oss, og fikk som svar at de ikke har fått bekreftet om vi vil få 2.4 først eller om vi går rett på 3.0. Vi vil få informasjon når det er avklart... så det er vel bare å smøre seg med litt tålmodighet.


Kri

Takk for utfyllende info.
Har du noe kilde på at seteposisjon for elektriske seter blir lagret? Klarer ikke finne noe om det.

Vix

Har ikke sett noe offisielt fra Cupra...
...men med versjon 3.0 på Volkswagen ID-bilene så kommer brukerprofiler og der lagres seteposisjon.
Battery Life viser dette her: https://youtu.be/g6PNpwg0Ur8?t=722

...og hvis man ser på video-en jeg linket til først, rundt 1:10, så ser man at også Cupra Born har fått et "Users"-ikon. Og siden programvaren er den samme i bunnen (med et litt annet utseende), så det vil overraske meg stort om ikke også Cupra Born får dette.

Kri

Genialt. Takk så mye for researchen igjen :)

Kri

Noen som har fått prøvd ut dette med seteposisjon enda :)?
Fikk nye antydninger på at det ikke var memory allikevel, når jeg så noen andre videoer. Men fortsatt usikker.

ostoreolsson

Vix - jeg antar at du ikke har hørt noe mer om denne oppdateringen? Ser at du har pratet med Cupra Norge - tror du det er noen idè å spørre importøren (Møller) om de vet noe mer?

Vix

Jeg tok kontakt med Cupra i dag via chatte-funksjonen på cupraofficial.no. Fikk nesten samme svar som sist:
"Vi har ikke fått noe ny informasjon angående det. Men så fort vi har mottatt det så vil vi kontakte kundene våres"

Hadde jo vært greit og fått et tidsestimat snart :(

Anterialis

Hei! Jeg er meget interessert i denne bilen (Cupra Born) som en morsom #2 bil. Fortrinnsvis blir det konebilen, men denne er så morsom (jeg har såvidt prøvekjørt) at jeg ikke ser bort i fra at jeg også kommer til å kjøre den en del. Vi er ganske forskjellig i høyde slik at jeg typisk har setet helt i bunn og kona nesten helt opp. Memory-funksjonen på hovedbilen - lagret på nøkkelen - er veldig kjekk å ha.

Jeg har lest litt frem og tilbake, bl.a. nevnes det at SW 3.0 på I.D.3 har fått (??) denne funksjonen, og iom. at Cupra "er" en I.D. 3 med samme SW i bunn, så burde også Cupra få denne funksjonen. MEN, er det noen som eier/har prøvekjørt en Cupra med SW3.0 som _vet_ at denne funksjonen har kommet til Cupra? Hva er siste update?

Takk for svar =)
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Anterialis

Morsomt, har i dag kjøpt Cupra Born og lest meg litt opp om software updates. Ser at det er snakk om v3.0 også på Cupra (jf. ID3), men jeg har ikke klart å finne mer info om dette. Ifm. søket finner jeg mitt glemte innlegg her på forumet.

Jeg ser det ikke er kommet svar enda, er det noen med Cupra Born som vet om v3.0 er tilgjengelig for Cupra Born? Er det en OTA, eller må bilen inn? Godtar evt. VAG å opppdatere, gratis/mot pristillegg?
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Selle

Nye biler som leveres nå har 3.0 eller nyere. Eldre biler som ble levert med 2.3 blir før eller senere kalt inn til verksted for å bytte 12v batteri samt oppdatering kostnadsfritt, mulig til 3.0, det har også gått rykter om at vi går direkte til 3.1. Når dette skjer er fortsatt uvist
2022 Cupra Born
2022 ID.4

Anterialis

Takk for svar,  Selle.
Hvor har du denne informasjonen fra? CupraOfficial, Møller, eller internett? Kun artig å vite hvor kilden kommer fra =)
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Selle

At alle biler bygget på MEB plattformen levert med SW 2.3 eller eldre skal inn for bytte av 12v batteri og oppdatering av SW kostnadsfritt er kommunisert av VAG sentralt via media

VW oppdaterte til 2.4 sammen med batteribytte og så til 3.0 via OTA, Skoda har oppdatert direkte til 3.0 på verksted.

Tror ikke det finnes noen offisiell uttalelse fra Cupra om hvilken versjon vi får ved bytte av 12v batteri, men det ryktes om både 3.0 og 3.1 i div facebook grupper
2022 Cupra Born
2022 ID.4

olemars

Hvordan ser man hvilken versjon bilen har?

Selle

Hvis bilen har batterinivå i % på den lille skjermen har den 3.0 eller nyere. Hvis den også har kjørekomputer (forbruk osv) i den lille skjermen har den 3.1
2022 Cupra Born
2022 ID.4

Anterialis

BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA