Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

El-bil leasing og mva

Startet av sali87, torsdag 21. april 2022, klokken 23:22

« forrige - neste »

sali87

Hei!
Jeg har nylig inngått en kontrakt for en 4-årig lease på en BMW IX xdrive som blir levert neste måned. Det jeg lurer på er om noen kan fortelle meg hvordan endringer i moms-fritaket vil påvirke eventuelt min månedsleie? Vi betaler 6500kr per måned. Er det slik at hvis det kommer 25% mva fra 2023 at min månedsleie går opp med 25%?
Har prøvd å søke litt online og her på forumet men klarer ikke å forstå helt hva konsekvensene blir (og hva worst case scenario vil være) - tusen takk for hjelp!

Truls Antonsen

Er det ikke slik at moms'en beregnes når varen/bilen taes inn i Norge da...dvs om det er før innføring av moms, så er det ingen moms som skal betales.

Greia med leasing, er jo at leasingselskapet først betaler inn skyldig moms når den selges til sluttbruker. Og er det ingen momsplikt, så er det heller ikke noe for sluttbruker å betale.

Forøvrig er det jo bare beløpet over 600' som er foreslått momsbelagt, slik at månedsbeløp vil jo ikke stige med 25%

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


sali87

Takk for svar - det var det jeg også originalt tenkte, men så leser man diverse steder at leasing avtaler er en momsbelagt tjeneste og at det ergo er en risiko. Men jeg har virkelig ikke peiling så derfor jeg spør :)

turfsurf

Du risikerer en stigning på 25% mva. Leasing er en tjeneste, og det er leasing av elbil som foreløpig er fritatt mva. Det kan endre seg når som helst, og har ikke noe med mva på bilen å gjøre.

Dermed vil månedsbeløpet ditt stige hvis det blir innført. Gitt at de ikke gjør unntak for eksisterende kontrakter da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Tidligere var det mva på leasing også av elbiler, og dersom fakturering av bompasseringer lå i avtalen, så skulle det svares mva der og. Også for disse bildelings-selskapene var det mva-krav.

Med endrede regler, så fikk disse effekt på allerede inngåtte avtaler, slik at de ikke lengre fikk lov å legge til mva.

Å da gjette på hva som skjer i det øyeblikket endringene innføres, er ikke en øvelse som er lett. Men avgifter har en tendens til å ramme avtaler der man faktureres etter innføring av slike avgifter. Jeg vil dog tro man ikke slipper unna.

Nå er det dog i forslaget at man bare må svare avgift på bilpris over 600 K, så jeg tviler på at man til å begynne med må "momse" for annet enn andeles som er over denne grensen, altså sett i betraktning bilens "kjøpspris", som så skal fordeles på de månedlige beløpene.

Det eneste som er sikkert, er at vi ikke får vite svaret før Statsbudsjettet for 2023 er banket gjennom, selv om forslagene vil fremlegges noe tidligere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

sali87

Takk for gode svar. Blir spennende å se hva enden på visa blir

Trekkoppbil

Jeg vil anbefale å lese momsforskriften, om fritak i §6.

For kjøp og salg, er det nok litt mer forutsigbart:
Det er momsfritak ved salg av kjøretøy som tidligere har vært registrert: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-58/KAPITTEL_6-1#%C2%A76-7

For leasing er det fritak for mva for utleie  av elektriske kjøretøy over 30 dager.

Så kan man vurdere hvilke risikoer der det for framtidige avgiftsendringer.

Sitat fra: RJK på fredag 22. april 2022, klokken 05:31
Tidligere var det mva på leasing også av elbiler, og dersom fakturering av bompasseringer lå i avtalen, så skulle det svares mva der og.
Det var flott at det var mva for bompasseringer, for biler som var fritatt for bompenger på offentlige veier, mot at man hadde ei bombrikke til 200kr.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA