Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feilberegning av fergepriser med tilhenger

Startet av jlan, onsdag 20. april 2022, klokken 10:43

« forrige - neste »

jlan

Jeg oppfordrer de som kjører med tilhenger på ferge til å sjekke hva de har betalt. Riktig takst for en liten tilhenger bak en personbil er det samme som for bilen, hvis bilen er under 6m og totallengden er under 10m. Altså 2x nullutslipp for en elbil med liten henger (3x for total over 10m). Jeg har imidlertid opplevd 6 ganger siste år at jeg er blitt belastet for nullutslipp-bil <10m, noe som er betydelig mer.

Dette skjer der det er ubemannet automatisk registrering på land, ikke når det benyttes håndholdt registreringsenhet ombord. Ved henvendelse til autopassferje.no korrigerer de dette, men jeg tror det er mange som ikke har oppdaget feilen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Helge

Jeg støtter på det sterkeste å følge med på hva man blir belastet på fergene for jeg har også blitt "feiltaksert" flere ganger (og alltid med for mye aldri med for lav takst).

Grunnlaget jeg sier dette på er nok ikke over så lang tid for det er bare knapt et år siden jeg ved en tilfeldighet oppdaget at jeg var belastet med dobbel pris (nesten 500 kr) av det taksten skulle være (bensinbil med henger < 10m). Men etter den gang har jeg fulgt med og oppdaget 5 tilfeller av for høy takst og jeg er ikke blant de som tar veldig mye ferge bare ca. 6 til 12 enkeltturer i måneden. Feil belastning har vært:
1. Belastet som om jeg ikke har autopass ferge abonnement (dobbel pris) (erfart både med elbil og med bensinbil)
2. Belastet med bil x 3 når jeg kjører bil og henger som er under 10 m og skulle belastes med bil x 2 (+50 % på pris)

Min erfaring alene trenger slett ikke være representativ, men er altså at jeg er feiltaksert i noe mellom 4 og 8 % av mine fergeturer siden jeg oppdaget den første feiltakseringen. Det er en ALT for høy feilprosent.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Svein_H

Man bør alltid sjekke fakturaer man mottar, og ikke bare anta at de er korrekte. Jeg ble også feilfakturert på ferietur med campingvogn for 2 år siden, og da var det manuell kontroll og fotografering av bilskiltene, likevel klarte de å bomme på totallengden. En liten mail med henvisning til lengdene oppført i vognkortene løste saken, og jeg fikk refundert det jeg hadde betalt for mye.

De som ikke gidder å følge med kan bare ha det så godt og betale det de blir blir fakturert ekstra, null sympati fra meg der.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

jlan

Sitat fra: Svein_H på torsdag 21. april 2022, klokken 17:31
De som ikke gidder å følge med kan bare ha det så godt og betale det de blir blir fakturert ekstra, null sympati fra meg der.
Ja, greit nok, men med autopassferje får man ikke faktura for hver passering, man må forhåndsbetale, og så logge seg inn og sjekke passeringer. Og så må man altså lese takstoversikt og riksregulativet for å finne at personbil+tilhenger <10m totallengde er billigere enn bil <10m (antagelig fordi 10m lange biler typisk er bredere og må stå i lastebilfelt).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Svein_H

Sitat fra: jlan på fredag 22. april 2022, klokken 09:38
Sitat fra: Svein_H på torsdag 21. april 2022, klokken 17:31
De som ikke gidder å følge med kan bare ha det så godt og betale det de blir blir fakturert ekstra, null sympati fra meg der.
Ja, greit nok, men med autopassferje får man ikke faktura for hver passering, man må forhåndsbetale, og så logge seg inn og sjekke passeringer. Og så må man altså lese takstoversikt og riksregulativet for å finne at personbil+tilhenger <10m totallengde er billigere enn bil <10m (antagelig fordi 10m lange biler typisk er bredere og må stå i lastebilfelt).
Jeg vet, jeg har autopassferje selv, og det er mitt eget ansvar å holde meg oppdatert på prisene. Hvis jeg blir feilaktig ekstrabelastet, og ikke oppdager det slik at jeg får gitt beskjed og de får rettet det opp, kan jeg ikke skylde på noen andre enn meg selv.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

tibber73

Makan. Det er ikke greit å feilfakturere. Ferdig snakka.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Svein_H

Jeg har aldri sagt at det er greit å feilfakturere, hvor har du det fra? Men uansett så skjer det innimellom, helt utenfor vår kontroll, og hvis man tror noe annet er man i beste fall veldig naiv.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

tibber73

Sitat fra: Svein_H på torsdag 21. april 2022, klokken 17:31
De som ikke gidder å følge med kan bare ha det så godt og betale det de blir blir fakturert ekstra, null sympati fra meg der.
Ok
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

jlan

Når det er en systemsvikt som gjør at alle biler i en kategori feilmåles, så synes jeg de bør gå gjennom dataene og korrigere uoppfordret.  Det er forsåvidt forståelig at en automatisk lengdemåler ikke klarer å skille mellom en bil med tilhenger og en lang bil. Men siden de leser av bilnummeret bør det være lett å slå opp i en database, og finne ut hvor lang selve bilen er. Eller ihvertfall reagere hvis samme bil av og til er 5m og andre ganger nesten 10m.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

tibber73

Problemet med automatisk lesing av lengde oppstår ofte når det regner. Vannet virvler opp og bilen kan bli litt lang.. Derfor er det lurt å ta det med ro forbi punktet hvor de måler bilens lengde.
Dette er et kjent problem, men Vegvesenet har gitt f.. i det siden de starta med dette i 2014.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

jlan

Sitat fra: tibber73 på lørdag 23. april 2022, klokken 23:10
Problemet med automatisk lesing av lengde oppstår ofte når det regner. Vannet virvler opp og bilen kan bli litt lang..
OK, godt tips. Men tror du de prøver å detektere bil og tilhenger separat optisk, eller må de eventuelt sjekke bilnummeret for å finne ut om deler av lengden utgjøres av en tilhenger?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

tibber73

Dette er mine antagelser av hvor bra dette fungerer:

De måler kun lengde med radar. Nr får de fra AutoPass-brikken.
Dersom de ikke finner brikke, tas bilde for å finne nr.

Min far (pensjonist med god tid) følger med på regningene og må ofte rette opp. Siden de ikke har bildebevis så kommer de ingen vei når målingen er så usikker.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA