Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Regenerering for Dummies ...

Startet av Rusalka, tirsdag 19. april 2022, klokken 16:25

« forrige - neste »

Rusalka

Får utlevert min 80x om noen få dager .... :D (har kun kjørt fossilbiler med manuelt gir før)
Leser i bruksanvisningen om regenerering ... virker komplisert ....
Vil jo gjerne kjøre slik at jeg får lengst rekkevidde (og lavt forbruk, strømpris ....)
Er de ulike typene regenerering (spaker, B-gir, osv) kun for komforten (1-pedal kjøring)?
Kjører jeg like økonomisk hvis jeg f.eks. kjører i D og bruker bare bremsepedalen som før.... ?  (Det står jo at du regenererer også når du bruker bremsepedalen.)
Evt. bruker spakene når jeg triller ned fra en fjellovergang for å hvile bremsefoten ?
Som dere forstår har jeg ikke peiling .....
Kan noen opplyse meg ??  Hva velger dere som har fått bilen allerede ?  ;)
(vil helst kjøre uten å måtte tenke regenerering hele tiden ...)

TB

Det enkle svaret er: Ikke tenk så mye på dette, rekkevidden er nå så bra det betyr ikke så mye.

Det litt lengre svaret er: Kjør mest mulig mykt, og unngå brå akselerasjon og brems.
Som du skriver, ned en fjellovergang kan du benytte regenerering for unngå å "bremse" hele veien ned.

Regenerering skaper ikke noe energi, den bare henter tilbake energi som alt er tilført, i form av akselerasjon, eller høydemeter. Ved stadig akselerasjon og retardasjon vil en del energi gå tapt, ved mer forsiktig kjøring vil en bruke mindre energi.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Trovi

It depends on where you are driving. Middle of the city has different needs than diving out of the city or driving  with less traffic.
Drifting is the most economical driving, unfortunately it is not always possible 😊. So I prefer to drive on D, rather than on B mode. With every acceleration or breaking you are loosing potential range (even with recuperation during braking, you just loosing a little bit less).
Personally, I have found the automatic recuperation mode in Enyaq as very good option. You will need to get use to it as it breaks / slow down the car for you automatically depending on the road (turns, crossings, etc). You can just slightly use more power to overdrive the braking if not needed at the moment, etc.) With combination of use of the recuperation paddles under steering wheel you can drive without use of braking pedal in most situations, i.e. if you are not in column of cars / middle of the city, etc. I'm using the recuperation paddles instead of break pedal – where possible and safe to use them. The car will return to auto recuperation mode when power pedal is used.
A few days ago I have been driving with fully loaded car from Sørskår to Bergen with consumption 15,5kWh/100km. I was very pleased with that, especially with comparison to a winter consumption... 😊

I'm using the B mode in city center where lot of stops or breaking is needed.

Sverre_E

Sitat fra: Trovi på onsdag 20. april 2022, klokken 12:03
Drifting is the most economical driving, unfortunately it is not always possible 😊.

Are you sure?
Guess you meant coasting  ;)
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

TB

https://no.wikipedia.org/wiki/Drifting
SitatDrifting er en motorsport som benytter seg av kjøreteknikken ved samme navn. Denne teknikken går ut på å få bakhjulene til å miste grepet mot underlaget, slik at bilen spinner gjennom svingene, samtidig som sjåføren kontrollerer denne bevegelsen. Med andre ord kan det sies at drifting er kontrollert sladding.

Høres ikke økonomisk ut, for dekk eller energi.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Trovi

Sitat fra: Sverre_E på torsdag 21. april 2022, klokken 11:29
Sitat fra: Trovi på onsdag 20. april 2022, klokken 12:03
Drifting is the most economical driving, unfortunately it is not always possible 😊.

Are you sure?
Guess you meant coasting  ;)

Yep, correct. :-) Coasting is better word to express what I meant. :-)

Dickopf

Sitat fra: Trovi på fredag 22. april 2022, klokken 15:32
Sitat fra: Sverre_E på torsdag 21. april 2022, klokken 11:29
Sitat fra: Trovi på onsdag 20. april 2022, klokken 12:03
Drifting is the most economical driving, unfortunately it is not always possible 😊.

Are you sure?
Guess you meant coasting  ;)

Yep, correct. :-) Coasting is better word to express what I meant. :-)

Coasting brukte jeg mye da jeg kjørte manuell bensinbil. Lettere å få til ved å bare trykke inn clutchen og trille dit du skal, spesielt når du er kjent og vet hvordan veien går.

Coasting er vanskelig med automat/elbil, jeg har nettopp fått Enyaq'en og jeg synes B er litt utfordrende å kjøre med, spesielt hvis jeg glemmer meg og slipper pedalen helt, da napper det mye.

Så jeg tror jeg kommer til å bruke D mest, og se hvordan det funger å slippe gassen og trille mot lyskryss/rundkjøringer etc.

Når det gjelder økonomisk kjøring, så er det nok som det blir sagt her, unngå å gi på hardt. Rolig gass og brems er penest på drivstoffregnskapet.
Du er unik, akkurat som alle andre.

Skoda Enyaq iV80X Founders Edition 2022
Honda CR-V 2004

VW Golf 2009 (solgt) Toyota Corolla 2004 (solgt) Citroen Berlingo (solgt) Honda Accord (solgt) Audi A3 (solgt) Opel Vivaro (solgt) Mazda 626 (solgt) Chrysler Saratoga 3.0 V6 (Le Baron) (solgt)

Egil S

Jeg er motsatt, jeg kommer til å bruke B modus 99% av tiden når jeg får min RS.

Det er nok mest fordi min første elbil var en i3 og den har kun enpedalkjøring.
Jeg har blitt vant til å regulere regen trinnløst med foten så når jeg prøvekjørte Enyaq sleit jeg med at jeg ikke kunne styre regen og ble ikke fortrolig med trinnene på spakene, med en gang jeg satte den i B modus var alt helt topp.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

VoltWay

Alt er en vanesak, om du kjører i D eller B. Forskjellen i forbruk er ikke så stor at det er krise å kjøre med regenerering. Jeg synest det er ganske behagelig å kjøre i B med en pedal.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA