Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Genial ruteplanlegger, eller bare flaks?

Startet av Olofm, mandag 18. april 2022, klokken 08:55

« forrige - neste »

Olofm

Kjørte i går strekningen Nordtrøndelag - Lillestrøm. En strekning vi har kjørt mange ganger før.

Når jeg la inn på GPS, så ble det med en gang planlagt med et ladestopp på turen og da på Alvdal. Dette er slik vi pleier å gjøre og slik GPS pleier å planlegge turen. Når vi kommer ca 20 minutt unna Suc på Berkåk blir plutselig ruten beregnet på nytt. Nå med lading på Berkåk og Nebbenes.

Vi tenkte uansett å ta et kort stopp på Berkåk for å strekke på beina og ladet derfor litt samtidig. Vi kjørte deretter videre og tenkte lade, strekke på beina også på Alvdal. Men her opplevde vi for første gang på 3 år som Tesla eier ladekø, og forholdsvis lang slik. Kjørte derfor videre og ladet på Nebbenes slik som bilen planla at vi skulle gjøre.

Mitt spørsmål, er ruteplanleggeren faktisk så smart at den tar med eventuelle fulle ladeplasser og utelukker disse hvis det er mulig?
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski. Solgt 2019
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm 2019.

Contango

#1
Interessant observasjon og spørsmål.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

sjokomelk

#2
Sitat fra: Olofm på mandag 18. april 2022, klokken 08:55
Mitt spørsmål, er ruteplanleggeren faktisk så smart at den tar med eventuelle fulle ladeplasser og utelukker disse hvis det er mulig?
Ja.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

OhmPaPa

Opplevt tilsvarende - så svaret er ja.

GPSen forandrer også rute når trafikkaos oppstår. Samme logikk i bunnen på begge disse scenariene.

cra

Mener å huske at der er en innstilling om at den skal rekalkulere tute hvis det er mer enn X minutter på å spare på dette. Lenge siden sist jeg gjorde noen endringer på dette, så det kan ha blitt endret siden da. Det er lite trafikkaos heromkring heldigvis, og uansett er omveiene ofte for lange til at det er mulig å spare noe om ikke vegen er helt stengt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

SurSnasen

Det var vel et par timer før du skulle ankommet Alvdal, så jeg tviler på at den forutså at det skulle bli kø i Alvdal.
Tror nok heller det var fordi bilen mente det begynte å bli litt kritisk lite elektronjuice igjen på batteriet, og den dermed ønsket seg innom Berkåk.
Men apropos genialitet: hvor genialt er det å planlegge et ladestopp en snau halvtime før endelig destinasjon?

Olofm

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 19. april 2022, klokken 11:49
Det var vel et par timer før du skulle ankommet Alvdal, så jeg tviler på at den forutså at det skulle bli kø i Alvdal.
Tror nok heller det var fordi bilen mente det begynte å bli litt kritisk lite elektronjuice igjen på batteriet, og den dermed ønsket seg innom Berkåk.
Men apropos genialitet: hvor genialt er det å planlegge et ladestopp en snau halvtime før endelig destinasjon?

Ikke tilfelle at jeg begynte å få lite strøm igjen. Startet med 95% og hadde ankommet Alvdal med forholdsvis god margin (30-40%).

Slik som denne turen ble lagt opp, så var planleggingen av ladestopp helt perfekt for min del med tanke på trafikk og ladekøer. Trengte bare 5 minutt på Nebbenes for å reise den siste biten hjem!
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski. Solgt 2019
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm 2019.

Andrewas

Optimal ladehastighet oppnås i "bunnen" av batteriet. Derfor blir lange turer kjørt slik for min del:
1. Ladet så mye jeg kan før avreise - helst opp mot 100%
2. Kjører så langt jeg tør (ned mot 5%) før lading.
3. Lader akkurat nok til å nå neste lader med 5-10% i beregnet rest ved ankomst. Er det høye fartsgrenser bruker jeg 15% beregnet ved ankomst som buffer.
4. Repeter steg 3 fram til målet. Unntaket er når det er på tide å spise middag - da lades det så lenge måltidet tar - ofte betyr det lading til 80-95%

Jeg har en gammel S. Ladehastigheten blir fort ganske slapp - foretrekker å reise videre når ladehastigheten kryper ned under 50kW. Selv om det betyr flere raske ladinger enn få lange. Jeg har ikke regnet på det men mener det lønner seg tidsmessig så lenge laderne som besøkes ligger langs veien og ikke krever avstikker fra ruten.

Det er også en forutsetning at det ikke er ventetid for lading og at jeg i den "kritiske fasen" fra 5 - 40% får ha laderen (i tilfelle V1 eller V2 superlader) for meg selv. Ved lading i påsken kom jeg inn med under 10% et sted og hadde god hastighet opp til omkring 20% - da kom det en bil på laderparet og da datt effekten ned fra 88kW til 48kW. Frustrerende. Derfor foretrekker jeg V3 ladere om jeg kan velge å nå til en slik.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Andrewas på onsdag 20. april 2022, klokken 00:20
Optimal ladehastighet oppnås i "bunnen" av batteriet. Derfor blir lange turer kjørt slik for min del:
1. Ladet så mye jeg kan før avreise - helst opp mot 100%
2. Kjører så langt jeg tør (ned mot 5%) før lading.
3. Lader akkurat nok til å nå neste lader med 5-10% i beregnet rest ved ankomst. Er det høye fartsgrenser bruker jeg 15% beregnet ved ankomst som buffer.
4. Repeter steg 3 fram til målet. Unntaket er når det er på tide å spise middag - da lades det så lenge måltidet tar - ofte betyr det lading til 80-95%

Jeg har en gammel S. Ladehastigheten blir fort ganske slapp - foretrekker å reise videre når ladehastigheten kryper ned under 50kW. Selv om det betyr flere raske ladinger enn få lange. Jeg har ikke regnet på det men mener det lønner seg tidsmessig så lenge laderne som besøkes ligger langs veien og ikke krever avstikker fra ruten.

Det er også en forutsetning at det ikke er ventetid for lading og at jeg i den "kritiske fasen" fra 5 - 40% får ha laderen (i tilfelle V1 eller V2 superlader) for meg selv. Ved lading i påsken kom jeg inn med under 10% et sted og hadde god hastighet opp til omkring 20% - da kom det en bil på laderparet og da datt effekten ned fra 88kW til 48kW. Frustrerende. Derfor foretrekker jeg V3 ladere om jeg kan velge å nå til en slik.

Litt off topic, men særlig dersom en kjører med unger, ha en fotball og et skjenebrett / frisbee lett tilgjengelig ved pausene, så ender det fort med at bilen venter på deg, og ikke at du venter på bilen...gitt at det er ok vær :-)...erfaring fra Model S 85 fra 2014 på Danmarks-tur...da ble pausene noe gøy og ikke noe negativt...pluss at en følte seg mye bedre i kroppen på neste strekning...
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 19. april 2022, klokken 11:55
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 19. april 2022, klokken 11:49
Det var vel et par timer før du skulle ankommet Alvdal, så jeg tviler på at den forutså at det skulle bli kø i Alvdal.

Tjaaa, mange (de fleste?) bruker vel navigasjonen på tur, så det er vel en smal sak for en sentral enhet å forutse relativt sikkert hvordan belegget på en lader blir et par timer fram i tid (uten at jeg tror det faktisk blir gjort).
Dette er vel ofte kalt Car to X, og jeg tror Elon hadde markedsført det ganske hardt på Twitter hvis de faktisk hadde en implementering.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ellemelle

Sitat fra: Andrewas på onsdag 20. april 2022, klokken 00:20
da kom det en bil på laderparet og da datt effekten ned fra 88kW til 48kW. Frustrerende.
Men da må det ha vært en superlader med redusert kapasitet?
Kapasiteten skal bli delt i to like deler, og min erfaring er at det går ned til 66kW når jeg plutselig må dele.

Lynet

Føler også den er blitt bedre i hengermodus.
Har kjørt lengre turer i vinter med både tilhenger og campingvogn og den treffer utrolig bra på beregnet SOC ved ankomst til destinasjon.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

geear

Ja, enig, Y-en vår treffer veldig mye bedre nå enn hva som har vært tilfelle etter fire år før med X og en del hengerkjøring. Da måtte jeg kalkulere i hodet hele tiden selv for å sikre meg. Riktig nok hadde vi gått tom på vei hjem fra hytta sist, om jeg kun hadde forholdt meg til bilen, så helt perfekt er det ikke, men det er også litt spesielle forhold der.

jlan

Jeg sammenligner med abetterrouteplanner, og Teslas er kommet betydelig nærmere ja, ihvertfall når den får litt distanse å justere seg inn på. Abetterouteplanner (+) har den fordelen at en kan velge en egen konfigurasjon for tilhenger, takboks mm. slik at det bygges opp egne gjennomsnittsverdier.  Men dessverre ser det ikke ut til at det er automatisk deteksjon, så en må selv huske på å bytte til riktig konfigurasjon.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RuneW

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 19. april 2022, klokken 11:49
Men apropos genialitet: hvor genialt er det å planlegge et ladestopp en snau halvtime før endelig destinasjon?

Har du ikke selv elbil, siden du kommer med et slikt spørsmål? Hvis man ikke har anledning til å "destinasjons-lade" er det vel ikke feil å gjøre det på denne måten?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA