Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Diverse ladeproblemer (DC lading)

Startet av Hårek, søndag 17. april 2022, klokken 12:02

« forrige - neste »

Hårek

Har ikke hatt noen problemer med DC lading de to første årene på min 2020 55 e-tron, men på årets første langtur ble det flere.
1:) Mer 150 kW, fikk avbrudd flere steder. Ladetid 12, 17 og 2 minutter. I dashboard står det "No power supply". Ingen OBD logg feilmeldinger.

2:) YX 300 kW Hypercharger (Håneskrysset). Handshake tok lang tid, men fikk ikke startet. Prøvde alle 4 uttak. En Tesla 3 var nettopp ferdig, så stasjonen fungerer. Problem med Audi eller bare min bil?
OBD loggen har registrert en melding her, "U15AC00 - Signal damping log Malfunction"

3:) Cirkle K 150 kW, fikk avbrudd etter 2 minutter, og så nektet å koble til igjen. Fikk ladet OK på en 50 kW lader.
Fikk registrert 3 meldinger her. "P33E200 - Charge socket B Electrical error", "B1A8AF0 - Tailgate 1, LIN actuator Path of movement fault", "U15C900 - Safety module (FuSi) Function override"

Et sted hadde jeg ikke satt pluggen godt nok inn, og da fikk jeg melding om låsefeil. OBD loggen har registrert dette, "P33E900 - Charge socket B, charge connector lock mechanical malfunction"

(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Hårek

Fikk avklaring på punkt 2). Det er en Recharge stasjon. Hadde sendt mail til kundeservice@rechargeinfra.com, men fikk også feilsendt samme mail til kundeservice@fortum.com.
rechargeinfra spurte om nummeret på laderen, og så hørte jeg ikke mer.
Fortum svarte, og kunne informere om at betalingskortet ikke var koblet opp mot RFID-brikken. Jeg hadde fått nytt Visakort siden sist, og lagt det inn på samtlige ladeapper. Men Fortum (og Kople) krever et ekstra step for å koble kort og brikke.
Det er ikke mye brukervennlighet i dette systemet, det er ingen tilbakemelding på lader eller app om hva problemet er.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

elektro

Sitat fra: Hårek på tirsdag 19. april 2022, klokken 16:18
Fikk avklaring på punkt 2). Det er en Recharge stasjon. Hadde sendt mail til kundeservice@rechargeinfra.com, men fikk også feilsendt samme mail til kundeservice@fortum.com.
rechargeinfra spurte om nummeret på laderen, og så hørte jeg ikke mer.
Fortum svarte, og kunne informere om at betalingskortet ikke var koblet opp mot RFID-brikken. Jeg hadde fått nytt Visakort siden sist, og lagt det inn på samtlige ladeapper. Men Fortum (og Kople) krever et ekstra step for å koble kort og brikke.
Det er ikke mye brukervennlighet i dette systemet, det er ingen tilbakemelding på lader eller app om hva problemet er.

Korriger meg hvis jeg tar feil, men med e-tron charging service RFID kortet og Transit abonnement, kan man nå bruke dette på alle norske hurtiladestasjoner, unntatt Circle K. Pluss hos en mengde Europeiske operatører. Nok til at man egentlig klarer set med bare dette. Det er nesten verdt de 190 kronene per måned i seg selv. Da trenger man bare å legge inn betalingskortet ett sted.

I tillegg får man markedets klart billigste hurtiglading hos IONITY. Dermed sparer man omtrent inn månedsavgiften på én fullading. (Med en del betalingskort, så som DNB MasterCard og NAF Xtra VISA får man ytterligere rabatt på all lading, inntil 16%.)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

#3
Sitat fra: Hårek på tirsdag 19. april 2022, klokken 16:18
Fikk avklaring på punkt 2). Det er en Recharge stasjon. Hadde sendt mail til kundeservice@rechargeinfra.com, men fikk også feilsendt samme mail til kundeservice@fortum.com.
rechargeinfra spurte om nummeret på laderen, og så hørte jeg ikke mer.
Fortum svarte, og kunne informere om at betalingskortet ikke var koblet opp mot RFID-brikken. Jeg hadde fått nytt Visakort siden sist, og lagt det inn på samtlige ladeapper. Men Fortum (og Kople) krever et ekstra step for å koble kort og brikke.
Det er ikke mye brukervennlighet i dette systemet, det er ingen tilbakemelding på lader eller app om hva problemet er.
Til opplysning, Rechargeinfra og Fortum Charge & Drive er samme selskapet. Likevel vil det være mulig å opprette avtale under det gamle navnet. Det er dermed ikke noe poeng at de skal svare på begge mailene.

Dog burde vel info fremkomme på mailen, om de bruker (riktig) mal og autosignatur (endringer lagt inn sentralt, vil da oppdatere disse signaturene, fremfor at alle må passe på å gjøre det manuelt).

Men om du har AUdi-avtale (E-tron Charging Service), og bruker registrert kort fra de, så skal det være nok å ha registrert bank-kortet der. Da skal du ikke trenge å ha egen bruker hos Frtum C&D/Rechargeinfra. Det er kun om du har egen kodebrikke at du trenger å oppdatere kortinfo hos de.

Nå kjenner jeg ikke alle detaljene i den Audi-avtalen, så om du får registrert din brikke mot dette kundeforholdet, aner jeg ikke. Men her er vel muligens en konflikt om du får gjort det, for Fortum/Rechargeinfra vil vel sjekke om brikken er registrert hos de direkte, og så om de får treff, så vil de forsøke å trekke betaling via det kortet om er registrert der.

De vil da la være å sjekke om det er knyttet til annen avtale. Om du som sagt har brikken registrert også mot den E-tron Charging Service-avtalen din...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Hårek

De to siste årene har jeg brukt kr 680 og kr 3600 på DC lading. Lite sannsynlig at det lønner seg å betale kr 2280 i året for et kort.

Kundeservice rechargeinfra har en Recharge logo i signaturen. Kundeservice Fortum kaller seg Fortum Markets AS. Og svarene de ga var vidt forskjelige. Fikk ny mail fra Recharge hvor de sier det kan være feil med stasjonen.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

RJK

Sitat fra: Hårek på torsdag 21. april 2022, klokken 08:11
De to siste årene har jeg brukt kr 680 og kr 3600 på DC lading. Lite sannsynlig at det lønner seg å betale kr 2280 i året for et kort.

Kundeservice rechargeinfra har en Recharge logo i signaturen. Kundeservice Fortum kaller seg Fortum Markets AS. Og svarene de ga var vidt forskjelige. Fikk ny mail fra Recharge hvor de sier det kan være feil med stasjonen.
OK, så da har de ikke samkjørt supporten sin ennå, eller de opprettholder fremdeles et kunstig skille. Interessant.

Du må vel ikke gå for den pakken som inneholder Ionity-rabatt. Det finnes vel ihvertfall 2 nivåer på denne, hvorav den andre er langt billigere. Mulig det og er en variant som du eventuelt ikke sparer noe på, men som gjør at du kan velge å bare forholde deg til E-Tron Charging Service.

Ved kjapp googling så har du valget mellom Transitt til 179,93 per måned (2 159,16 per år) og City til 46,65 per måned (559,80 per år), der eneste forskjellen er pris hos Ionity. Begge disse gir deg en kWh-pris på 5,10 på lading hos de fleste partnerne, mens mer, før eventuelle rabatter som Coop-rabatten, nå koster 0,20 per minutt + 4,25 per kWh.

Sammenligningen må du i tilfelle gjøre mot de prisene du oppnår hos de andre, via personlig kundeforhold, for å se om dette lønner seg eller ikke.

Men i appen til Fortum, så får jeg en pris på HPC-lading til 5,90 per kWh. Dvs 80 øre forskjell. Lader du en 50 fra 10-90 %, så vil du altså spare, gitt netto kapasitet rundt 65 kWh som gir 52 kWh+ladetap, så for enkelthetsskyld rundes dette til 55 kWh, så sparer du altså 44,- på den ene ladesesjonen.

Det er altså 2,65 lavere enn månedskosten på avtalen. Er den kostnaden, dersom du ikke hurtiglader mere per måned i snitt, verdt enkeltheten? Jeg ville sagt ja. Om det da er verdt 130,28 per måned for å få 1,85 per kWh og dermed spare ytterligere 3,25 per kWh og da totalt 178,75 på den ene ladingen?Her får du faktisk en ekstrarabatt som alene dekker nesten hele månedskosten sammenlignet med City-abonnementet. Sammenlignet med pris hos Fortum, så sparer du da i utgangspunktet
4,05 per kWh, og totalt 222,75 på den ene ladingen i måneden. Altså 42,85 spart på EN lading.

Jeg vil faktisk påstå at om du i snitt lader en slik sesjon i måneden, noe du lett gjør om du bruker bilen på ferieturen din, og selvsagt at du kjører i områder med Ionity-ladestasjoner tilgjengelig, tjener inn månedsabonnementet og vel så det.

Kombiner det med et kredittkort som gir deg ytterligere prosenter på lading, så kommer du muligens godt ut av det. Men selvsagt, får du billigere ved å ha andre avtaler, så blir forutsetningene annerledes. Men det kan være godt verdt jobben å faktisk regne på dette.

Sånn, for å være virkelig på, i snitt har du altså lynladet for 2140 per måned i de to korona-årene. Dette er selvsagt lavere enn total årspris på Transit-abonnementet med Ionity-lading. Men kanskje det siste året med færre begrensninger, er mer i det leiet du faktisk ligger? I så tilfelle, peker mye på at også du vil tjene på dette.

For moro skyld delte jeg årssnittet på 5,10, og finner at du har ladet rundt 420 kWh per år. Det ville kostet deg 776,30 + 2159,16 om all lynlading hadde skjedd hos Ionity. Ditt iste år med lading til 3600,- tilsier ca 706 kwh det året ved snitt på 5,10 per kWh, som ville kostet deg 1306 + 2159,13 = 3465,- om alt ble ladet hos Ionity. Det året ville du altså spart 135,- med Ionity-avtalen.

Men igjen, bare du som vet om du vil lynlade like mye, mer eller mindre i år, og om du da vil kunne gjøre alt dette på Ionity ladestasjoner, eller får endel lading hos andre operatører. Og dermed kun du som kan vite for sikkert om du vil spare eller tape på dette. Derfor er det du selv må se på egen bruk om det har noe for seg, og om Transit eller City er beste alternativ for deg, eller fortsette med direkte kundeforhold hos flere operatører.

https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-no/tariffs

Dette be veldig opp mot deg og din lading, og det er ikke for å angripe deg, men for å vise at svaret er ikke alltid det man tror. Jeg blir fort litt giret og ser på slikt rent matematisk, slik jeg tydeligvis gjorde her. ;)

Ta det derfor i beste mening. Ha en fortsatt fin dag. Nå skal jeg ut å kjøre straks... :)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Hehe, så vidt jeg hang med der- men konklusjonen min er vel også at vinninga går opp i spinninga, siden jeg lader hos alle operatørene. Og ikke så fryktelig mye.

Verdien for meg ligger nå først og fremst i å bare ha ett kundeforhold. I tillegg til Circle K. Samt at jeg kan krysse Europa til en rimelig penge hvis jeg vil. Det ligger det en viss frihet i.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

janbanan

Jeg hadde e-tron charging avtalen i ett år. Summerte månedskostnader og kWh kostnader hos ionity, og fikk en pris pr kWh.
For min del så ble det litt dyrere per kWh, ved å bruke avtalen kontra å bruke andre tilbydere. Sa derfor opp e-tron charging avtalen, og synes jeg fikk en større frihet til å velge hvor jeg skulle lade. Ganske befriende å ikke måtte prioritere ionity framfor andre aktører.

Hadde jeg lynladet oftere og utbyggingen vært bedre, så hadde nok e-tron charging vært mer aktuell for meg.
Men for langt mellom ladere og liten kapasitet på lokasjoner er en avgjørende faktor for min del.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

elektro

Jeg har hurtigladet 372 kWh med e-tron charging service kortet hittil i år, faktisk ikke én sesjon på IONITY! Inkludert månedsavgift har jeg betalt 6 kr/kWh. Minus 15% med NAF Xtra VISA, blir det 5,10 kr/kWh.

Ila. året vil jeg nok lade en del på IONITY også, som helt sikkert vil bringe snittprisen inkludert månedsavgift ned mot 4 kr/kWh, uten anstrengelser.

Nå som e-tron RFID kortet også fungerer over alt i Norge, unntatt på Circle K, synes jeg det som sagt nesten det er verdt månedsprisen i seg selv. I stedet for å administrere fem-seks kundeforhold. Samt at det egentlig er alt jeg trenger for å kjøre i Europa. Det koster ca. det samme som ti liter bensin eller fire kaffe latte.. Jeg velger å ikke tenke på det. Da lader jeg stort sett til 4 kr/kWh før kredittkortrabatt, på ladere som E.ON, Mer, Recharge osv. Det er isolert sett billigere enn Tesla, som er ansett som «the gold standard» og Guds gave til menneskeheten. :P https://www.tocn.no/2022/04/prisoversikt-for-supercharging-i-norge-april-2022/

Faktisk er prisen 3,40 kr/kWh hos alle(?) andre enn IONITY, med NAF Xtra VISA. Hvis jeg styrer unna Tesla og Circle K. Noen norske banker har like gode eller enda bedre rabatter på lading med sine kort/kundeprogrammer, hvis man ikke ønsker å være medlem av noen organisasjon. Dette er billig nok til at jeg lader der det passer og har helt lav puls. Hos IONITY blir prisen 1,57 kr/kWh, men jeg betaler gjerne en hundrelapp ekstra for å få ladet problemfritt akkurat der det passer meg og mine passasjerer på langtur. Hurtiglader man veldig mye, blir det naturligvis annerledes.

En annen ting er nemlig at IONITY stadig oftere har kø på utfartsdager. Det er vel for billig.. også for biler som bruker en brøkdel av effekten. De sliter også med feil og treg feilretting. Det går uker. Andre operatører har flere og etter min mening bedre ladere. F.eks. Shell/Recharge med sine Kempower utstyrte stasjoner. Er du heldig kan du stå under tak med fossilgjengen. Anbefaler f.eks. Shell Brummunddal og Shell Nebbenes Vest, sørgående. Nå ser det ut som de bygger om Øst, Nordgående også. Ved Tesla.. vet ikke hvor mye strøm det finnes der oppe jeg. :P
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA