Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

face lift ? Hva var nytt?

Startet av SolEL, søndag 17. april 2022, klokken 10:11

« forrige - neste »

SolEL

Hva er forskjellen mellom før og etter face lift?

Trond.m

#1
Sitat fra: SolEL på søndag 17. april 2022, klokken 10:11
Hva er forskjellen mellom før og etter face lift?
https://www.bmwblog.com/2017/08/28/world-premiere-2018-bmw-i3-lci-facelift/
Ubetydelige endringer. Det er el viktigere om den har 94A eller 120 Ah batteri, men det kom vel året etter.

Chimp

Ikke ubetydelig oppgradering av lysene

SolEL

Automatisk nødbrems er ikke tilgjengelig på de tidligere årganger eller?

Orbit

Jeg tror nødbrems (del av opsjon 5AT - Driving Assistant Plus) var tilgjengelig helt fra starten - og har hele tiden vært ekstrautstyr.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

LMOR

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Orbit

Se også gammel tråd for full gjennomgang av endringer, riktignok for det amerikanske markedet.

Et viktig moment kan være mobildekning, hvor faceliftbiler kan ha LTE/4G, mens tidligere biler har kun 3G. 3G-nettet er allerede slukket, så pre-facelift i3 bruker nå 2G. Men 2G slukker mest sannsynlig i 2025, som kan gjøre at pre-facelift biler blir offline.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

SolEL

må man ha ACC for å ha automatisk nødbrems?

Orbit

Ja, det kommer som en del av samme pakke (5AT).

Standardutgaven bremser bare dersom den trenger det for å holde innstilt hastighet på cruise-kontroll (dvs når regen ikke er nok). Den har ikke nødbrems dersom det dukker opp hindringer i veien.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

1317142119

Det er en ikke ubetydelig forskjell på traction control også. LCI fikk en forbedret traction control, som er så bra at den ble implementert de fremtidige M-modellene på den tiden.

Jeg mistenker at de som klager på fremkommeligheten på vinteren har pre-LCI, for LCI-bilen er overlegen alt jeg har hatt av andre ikke-terrengkjøretøy mtp fremkommelighet på vinterstid. Så har jeg ikke kjørt pre-LCI og skal derfor unngå å kommentere hvor bra den eventuelt er.

turfsurf

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 20. april 2022, klokken 11:10
Jeg mistenker at de som klager på fremkommeligheten på vinteren har pre-LCI, for LCI-bilen er overlegen alt jeg har hatt av andre ikke-terrengkjøretøy mtp fremkommelighet på vinterstid. Så har jeg ikke kjørt pre-LCI og skal derfor unngå å kommentere hvor bra den eventuelt er.
Jeg har hatt begge deler. Stor forskjell på hvordan de oppleves ja. Men stod nå fast med i3en innimellom uansett. Mangel på AWD var en av det største grunnene til at den ble byttet ut.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Chimp

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 20. april 2022, klokken 11:10
Det er en ikke ubetydelig forskjell på traction control også. LCI fikk en forbedret traction control, som er så bra at den ble implementert de fremtidige M-modellene på den tiden.

Jeg mistenker at de som klager på fremkommeligheten på vinteren har pre-LCI, for LCI-bilen er overlegen alt jeg har hatt av andre ikke-terrengkjøretøy mtp fremkommelighet på vinterstid. Så har jeg ikke kjørt pre-LCI og skal derfor unngå å kommentere hvor bra den eventuelt er.

Apropos, kjører du om vinteren i eco pro eller aktiverer du traction i tillegg?
Jeg er ny på i3-fronten med en LCI, men har ikke klart for meg hva jeg gjør til vinteren. Så for meg at jeg skulle kjøre 99 % i eco pro, mens traction bare var en "get out of jail card" hvis jeg står fast i en bakke. Eller har jeg misforstått?

Beklager til trådstarter at jeg sklir ut av hovedtemaet.

turfsurf

Sitat fra: Chimp på onsdag 20. april 2022, klokken 12:33
Apropos, kjører du om vinteren i eco pro eller aktiverer du traction i tillegg?
Jeg er ny på i3-fronten med en LCI, men har ikke klart for meg hva jeg gjør til vinteren. Så for meg at jeg skulle kjøre 99 % i eco pro, mens traction bare var en "get out of jail card" hvis jeg står fast i en bakke. Eller har jeg misforstått?
Du har forstått det rett. Hvis du ikke absolutt trenger det for rekkevidde vil jeg dog anbefale å kjøre i Comfort, hvis du ikke liker pedal som føles som tyggis da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorgenM

Pre-LCI er ikke så værst den heller på vinterføre. Var flere ganger vi ikke kom opp gårdsvegen med Tesla'n, men 60Ah'n dro seg opp på samme føret.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

1317142119

Sitat fra: Chimp på onsdag 20. april 2022, klokken 12:33
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 20. april 2022, klokken 11:10
Det er en ikke ubetydelig forskjell på traction control også. LCI fikk en forbedret traction control, som er så bra at den ble implementert de fremtidige M-modellene på den tiden.

Jeg mistenker at de som klager på fremkommeligheten på vinteren har pre-LCI, for LCI-bilen er overlegen alt jeg har hatt av andre ikke-terrengkjøretøy mtp fremkommelighet på vinterstid. Så har jeg ikke kjørt pre-LCI og skal derfor unngå å kommentere hvor bra den eventuelt er.

Apropos, kjører du om vinteren i eco pro eller aktiverer du traction i tillegg?
Jeg er ny på i3-fronten med en LCI, men har ikke klart for meg hva jeg gjør til vinteren. Så for meg at jeg skulle kjøre 99 % i eco pro, mens traction bare var en "get out of jail card" hvis jeg står fast i en bakke. Eller har jeg misforstått?

Beklager til trådstarter at jeg sklir ut av hovedtemaet.
Jeg kjører i Comfort på motorvei og EcoPro (ikke EcoPro+) på vanlig vei. Det gjør jeg hele året uavhengig av føre. Traction har jeg mappet på den ene hurtigtasten og setter på når det er snø på veien (hurtigtast = radiokanalknappene). Bare for å få sladdet litt for gøy  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA