Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla leverer nå biler uten ladekabler

Startet av Motorwatt, søndag 17. april 2022, klokken 08:36

« forrige - neste »

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Otkristo

Jeg har ikke brukt min. Det virker som at elbilistene i Norge har tilgang til ladeboks og type 2. I tillegg har det komt strengere regler og anbefalinger rundt lading med vanlig støpsel.
Når det er sagt vil jeg gjerne ha en i bilen i nødstilfelle.

OhmPaPa

Hvis det samme skjer her kan man fortsatt kjøpe ladekabel i Tesla sin nettbutikk hvis man ønsker.

Motorwatt

#3
Hva er verdien på et kabelsett som er gratis i dag? Gjøre Tesla dette for å tjene mere penger, eller er det komponentmangel som er årsaken (UMC)? Hvis det siste, så blir det kanskje problemer med å få kjøpt dem også?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Tipper at Tesla sparer/kutter der de kan. De har nok god statistikk på hvor mye kablene brukes. Siden UMC kan oppdateres via bilen kan de nok hente ut nøyaktige data for hvor mye kablene brukes.
Det er mange som aldri bruker dem, og som bare har dem bilen i beredskap. Det er ikke sikkert de samme personene vil bruke flere tusen kroner på denne beredskapen hvis det kommer som et tillegg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Å kalle det å "spare" synes jeg er feil. Dette er ren grådighet, og kun innrettet for å tjene mere penger uten hensyn til at det av flere blir oppfattet som smålighet. Å kjøpe en bil til en halv million, for så å oppdage et man må betale x antall penger for å kunne kjøre den høres ikke bra ut. Alle har ikke SuC i nærheten, eller bor i et bolibyggelag med infrastruktur.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Samme gjelder matter, det har de også "plukket bort". Adapterne som tidligere fulgte med er ekstrautstyr. Det følger nå bare med felgkapsler til sommerhjulene. Skal du kunne bruke bilen hele året må du i alle fall ha vinterhjul, det er jo også ekstrautstyr. For meg er takstativ et "must have", noe jeg måtte kjøpe utenom. For noen er ladekabel noe de må ha. Tidligere var ubegrenset lading inkludert.
Mobilprodusentene er blitt oppfordret til å kutte ut ladeplugger fordi "alle" har dette fra før, slik er det også for stadig flere elbileiere, de har allerede lademulighet.
Utviklingen går sin gang, og Tesla ser muligheten til å øke fortjenesten.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Sulle

Eller kanskje det er en måte å holde prisene nede på? Mindre sløsing.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

hELgenen

Leverte de ikke også biler uten USB-C,bare et tomt hull? Er dette f.eks noe som blir rettet,eller må man bare vente på ubestemt tid?

Motorwatt

Det var de første Y-bilene som manglet den 3dje USB-C.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Kim-

Den burde absolutt følge med. Kun type 2 som blir brukt her i hverdagen, men som en nødlader er den grei.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Motorwatt

Sitat fra: Sulle på søndag 17. april 2022, klokken 15:09
Eller kanskje det er en måte å holde prisene nede på? Mindre sløsing.
I USA har prisen på TM3 økt med 10.000 USD det siste året, så forsøket har mislyktes. Tipper kabelsettet koster inn til Tesla 100-150 USD.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Kim-

Hvorfor ikke bare legge det som en option når man bestiller bilen? Så kan man velge selv om man trenger
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

kodax

Sitat fra: Kim- på søndag 17. april 2022, klokken 20:21
Hvorfor ikke bare legge det som en option når man bestiller bilen? Så kan man velge selv om man trenger
Elon skrev at den skulle bli enklere å bestille med bilen.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 17. april 2022, klokken 15:28
Leverte de ikke også biler uten USB-C,bare et tomt hull? Er dette f.eks noe som blir rettet,eller må man bare vente på ubestemt tid?
Det var grunnet komponentmangel og ble ettermontert.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA