Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Rimeligste" elbil å eie

Startet av kenlee, lørdag 16. april 2022, klokken 22:58

« forrige - neste »

elektrolux

https://elbil.no/microlino-2-0-helelektrisk2-isetta-kloning-fra-italia/

Med null bompenger, ekstraordinært lavt strømforbruk, null mva og 25 000 kr i Enova støtte vil jeg tro dette er den rimeligste "elbilen" du kan eie.

Vi er faktisk så overbevist om dette at vi har bestilt en slik.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

1317142119

Sitat fra: geear på onsdag 11. mai 2022, klokken 13:33
Sitat fra: 1317142119 på fredag 06. mai 2022, klokken 10:51
Dette er en myte som dessverre nekter å dø. Tesla har også et anbefalt vedlikeholdsprogram, akkurat som alle andre bilprodusenter. I Norge anbefaler Tesla at bilen skal inn til årlig sjekk (eventuelt hver 20000km).

https://www.tesla.com/no_NO/support/car-maintenance

Og bare for å være i forkant av eventuelle kverulanter: en service innebærer mer enn å bytte deler/væsker. Se på det som en helsesjekk hvor mekanikerne går over bilen og ser at den har den standarden bilprodusenten forventer. Så bytter de eventuelt deler eller justerer på slark (på garanti) der det ikke er på stell - noe som kan skje med enhver bil fra enhver bilprodusent.
At Tesla ikke krever service er ingen myte, en anbefaling er noe helt annet enn et krav. Garanti bortfaller ikke som på alle andre bilmerker jeg kjenner til. Scopet ved en service er også klart definert, og min erfaring er iallfall ikke at de utfører alt det andre, som du hevder de gjør. Hvis det ligger inne en bulletin på bilen din så vil det bli presentert for deg før/ved innlevering av bilen, og du må signere på at det er OK at de gjør den jobben. Utover dette så er anbefalingen tydelig på websidene.

Hadde selv Model X inne et 20-talls ganger for garantisaker, og det var aldri et tema at den ikke hadde hatt service på mer enn 3,5 år. De påpekte en gang i forbindelse med en prøvekjøring at de sterkt anbefalte en bremseservice pga. tung/treg pedal, dette oppdaget ikke jeg da det gikk så gradvis fra bilen var ny, og da ikke så kjent problem, men ved bytte mellom min egen og loaner ble det rimelig åpenbart hvor ille det var. Da tok jeg bremseservice selv, og kontrollerte det årlig selv i etterkant. Jeg ba de om tilbud på anbefalt service rett før salg, og utførte denne, kun for å ha det på stell. Da var det kun firehjulskontroll, kontroll av bremsevæske og skifte av kupéfilter som inngikk i service og ble utført. Firehjulskontroll gikk på Tesla sin regning da jeg også hadde meldt inn en garantisak på en understellskomponent som også krevde firehjulskontroll etter bytte, så jeg endte på et par tusenlapper i total servicekostnad + et sett vindusviskere til 650,- kroner på nesten fire år med Model X.
Du motsier deg selv. Du tror ikke de gjør noe når de har bilen inne, samtidig som du ble anbefalt å skifte bremsevæske den ene gangen du hadde den inne og de anbefalte å utføre firehjulskontroll på den servicen du gadd å ta. Det er akkurat sånn det er å ha en hvilken som helst annen bil også.

Ergo: de gjør akkurat det jeg skrev de gjør. De tar en helsesjekk av bilen og sørger for at den holder den standarden bilprodusenten forventer.

Så kan jeg gledelig informere deg og @filtvet at du kan droppe service hos en hvilken som helst bilprodusent dersom du er fingernem og driter i annenhåndsverdien på bilen. Om du har 5 års garanti spiller ingen rolle i et land hvor det er 5 års reklamasjonsrett  ::)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA