Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det vanlig at ladestasjoner ikke kan lese brikken?

Startet av gte-bjørn, lørdag 16. april 2022, klokken 16:05

« forrige - neste »

gte-bjørn

Jeg var ute på tur idag og hadde lagt inn en stopp for å teste hurtiglading på min ID.3, selv om jeg ikke skal trenge det før til sommeren.

Dette var hos Mer ved Coop Extra Melhus.

Jeg parkerte, plugget inn og så var det å legge ladebrikken fra Møller inntil lesepunktet. Denne hadde jeg registrert i appen. Ingenting skjedde. Jeg prøvde å trykke på knapper og lese instrukser men nei, det skulle være nok. Tilslutt ga bilen opp å vente og jeg måtte plugge ut og inn og starte på nytt. Lading med appen fungerte.

Jeg fryktet at ladebrikken var defekt. Men så tenkte jeg at jeg skulle prøve den på de tre andre ladepunktene selv om ingen av dem var i bruk. På to av dem sa det tydelig *pip* hver eneste gang jeg la ladebrikken inntil, så den ble tydeligvis lest. Men den tredje var like taus som den jeg var koblet til.

Er dette et vanlig fenomen? Hadde jeg bare uflaks? Eller har jeg gjort noe feil? Det lyste hvitt i ladeporten i bilen etter at jeg plugget i så koblingen skulle være iorden. Jeg vurderte å flytte til en av de som sa pip men jeg kan heller prøve det neste gang.


Marius Kotsbak

2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

elektro

Jeg har litt varierende erfaring med AC ladere, de virker noen ganger kresne på brikkene og vil helst ha operatørens egne. Både Mer, Recharge og Kople. Andre som har erfart det? Hurtigladere har jeg aldri hatt problemer med dette på.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Tror det er viktig at man gjør ting i riktig rekkefølge. På offentlige AC-ladere tilhørende Oslo Kommune, så er jeg nødt til å "åpne" disse med brikke, plugge i kabel der og så plugge inn i bilen. Dersom jeg plugger inn i bilen først, så sliter jeg veldig, og må begynne på nytt.

De første gangene trodde jeg det var noe feil siden jeg ikke fikk det til, men etter å ha testet noen ganger, så gjør jeg det konsekvent på denne måten.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

overskyet

Jeg har opplevd dette mange steder. Brikkene virker ikke alltid de heller. Opplevde det senest på Circle K i helgen.

Men har opplevd det hos BKK, Kople, Mer og Recharge også. Oftere enn jeg opplever feilende betaling i butikken, for å si det slik.

turfsurf

Tror ikke jeg har opplevd manglende lesing av brikke de siste 100 hurtigladningene. Skjedde litt i perioden 2013-2015, men har ikke opplevd det etter det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: RJK på mandag 02. mai 2022, klokken 14:22
Tror det er viktig at man gjør ting i riktig rekkefølge. På offentlige AC-ladere tilhørende Oslo Kommune, så er jeg nødt til å "åpne" disse med brikke, plugge i kabel der og så plugge inn i bilen. Dersom jeg plugger inn i bilen først, så sliter jeg veldig, og må begynne på nytt.

De første gangene trodde jeg det var noe feil siden jeg ikke fikk det til, men etter å ha testet noen ganger, så gjør jeg det konsekvent på denne måten.

Erfarte dette på Tjuvholmen i dag. Måtte krype til korset og lese bruksanvisningen på stolpen.. :)

Appåtil virket det som den ikke leste brikken på et tidspunkt, men det var nok fordi jeg holdt bilnøkkel i samme hånd. Eller så trengte den bare noen sekunder på å summe seg.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: turfsurf på mandag 02. mai 2022, klokken 21:32
Tror ikke jeg har opplevd manglende lesing av brikke de siste 100 hurtigladningene. Skjedde litt i perioden 2013-2015, men har ikke opplevd det etter det.

Samme erfaring. Bortsett fra når jeg viser frem adgangskortet på jobben, lånekortet fra biblioteket og andre ting.. 8)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Tut tut

Elbilforeningens svarte brikke er av og til vanskeleg for meg. Det går stort sett til slutt, men den blå brikken og Kople sin går greit. Den blå er dyrare å bruka enn Kople sin på Kople-ladarar.

hanche

Sitat fra: Tut tut på onsdag 01. juni 2022, klokken 15:05
Elbilforeningens svarte brikke er av og til vanskeleg for meg.
Jeg hadde samme problemet i starten (for rundt seks år siden), og skaffet meg både Fortum og GK (nå Mer) sine. Jeg har ikke prøvd den svarte hos de to siden, så jeg vet ikke hvordan det er nå. Men jeg bruker den hos BKK, stort sett uten problemer.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

overskyet

Interessant nok er det den lille svarte fra elbilforeningen jeg har mest suksess med. Mulig det er flaks og tilfeldigheter.

gte-bjørn

Var ute på tur idag igjen for å teste hurtigladere. Første var Mer på Røros. Og igjen, null reaksjon når jeg la brukken inntil sensoren.  :( Jeg spurte en fyr som nettopp var ferdig å lade, og han hadde heller ikke fått brikken til å virke. Mulig jeg har maks uflaks.

Kople på Os og Recharge på Shell Klett leste brikken men ville ikke godkjenne den, det er nok et annet problem. Det skal ikke være enkelt.  ::) Jeg fikk nå brukt appen alle stedene ihvertfall.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA