Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Disse elbilene gir deg mest rekkevidde for pengene

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 16. april 2022, klokken 09:23

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Denne saken er spennende... Fra dagens forside på TU.no. Litt Påskequiz - Prøv å tenk på hvilken bil som vinner før du klikker på lenken  til TU :+1:

Skrevet av: MARIUS VALLE
16. APRIL 2022 - 05:00

ELBIL REKKEVIDDE 2022, Så mye må du betale per kilometer rekkevidde.

https://www.tu.no/artikler/disse-elbilene-gir-deg-mest-rekkevidde-for-pengene/518621

Her er hvordan de har tenkt i TU.

Kopi:

Vi har sett på elbiler i ulike kategorier og forsøkt å finne frem til de som gir deg mest mulig rekkevidde for pengene, fortrinnsvis biler som er tilgjengelige på markedet, og som vi har testet selv.

I denne sammenligningen har vi sett på billigste tilgjengelige utstyrsnivå, men også vurdert prisen for ulike batteristørrelser og to- og firehjulstrekk for å finne den modellen som gir flest kilometer per krone.

Vi har tatt utgangspunkt i den markedsførte kombinerte rekkevidden. Det varierer litt hvordan denne oppgis. Noen oppgir en øvre og en nedre forventet rekkevidde. I de tilfellene har vi tatt snittet av de to tallene.

Dette har vi veid opp mot veiledende pris. Vi har ikke tatt hensyn til eventuelle kampanjepriser.

Så vil nødvendigvis sluttresultatet i praksis variere noe. Så snart du velger tilleggsutstyr, vinterdekk og andre tillegg, vil det du betaler per kilometer rekkevidde i praksis øke.

Vi har også sammenlignet mot forbruket vi har observert på de bilene vi har testet.

vinterdekk

En annen oversikt hos dagbladet som jeg tenker er verdt å nevne, 400 km rekkevidde til under 400.000kr. https://dinside.dagbladet.no/motor/er-billige-kjorer-langt/75615422
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Ingeniøren

For de som mener rekkevidde er det viktigste. Alle har plenty rekkevidde for det aller meste man bruker bilen til, og litt feil å la, for de fleste, de lengste turene bestemme valget.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 16. april 2022, klokken 16:01
For de som mener rekkevidde er det viktigste. Alle har plenty rekkevidde for det aller meste man bruker bilen til, og litt feil å la, for de fleste, de lengste turene bestemme valget.

Ingeniøren  :+1: ser den. Men det er jo slik det har blitt... rekkevidde trumfer alt annet.

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 16. april 2022, klokken 18:22
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 16. april 2022, klokken 16:01
For de som mener rekkevidde er det viktigste. Alle har plenty rekkevidde for det aller meste man bruker bilen til, og litt feil å la, for de fleste, de lengste turene bestemme valget.

Ingeniøren  :+1: ser den. Men det er jo slik det har blitt... rekkevidde trumfer alt annet.
Litt uenig med begge to. F.eks er strekket til hytta viktig. Til kontinentet må man lade uansett. Med henger er jo alle snaue..
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Neste gang har TU kanskje en oversikt over mest bagasjeplass i forhold til pris. Liste over de billigste 4x4 som er tilgjengelig. Biler med kortest leveringstid. Biler med mest og dårligst nyttelass..

Rekkevidde per kroner er jo en ekstra faktor man kan vurdere å ta i betraktning, så klart det kan være nyttig.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

hanche

Men hvilken bil gir størst rekkevidde i forhold til bagasjeplass?  ???
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Electric cars in Norway

Sitat fra: vinterdekk på søndag 17. april 2022, klokken 15:39
Neste gang har TU kanskje en oversikt over mest bagasjeplass i forhold til pris. Liste over de billigste 4x4 som er tilgjengelig. Biler med kortest leveringstid. Biler med mest og dårligst nyttelass..

Rekkevidde per kroner er jo en ekstra faktor man kan vurdere å ta i betraktning, så klart det kan være nyttig.

Vinterdekk :+1: det tror jeg er dagens beste :+1: :D

Electric cars in Norway

#8
Sitat fra: hanche på søndag 17. april 2022, klokken 17:54
Men hvilken bil gir størst rekkevidde i forhold til bagasjeplass?  ???

Hanche :+1: det blir for enkelt for TU.

Hva om jeg vil legge til dette:

«Men hvilken bil gir størst rekkevidde i forhold til bagasjeplass» og samtidig «Hvilken butikk som selger de - har de hyggeligste bilselgerne?» ???

Da snakker vi!  ;D

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 17. april 2022, klokken 17:58
Sitat fra: hanche på søndag 17. april 2022, klokken 17:54
Men hvilken bil gir størst rekkevidde i forhold til bagasjeplass?  ???

Hanche :+1: det blir for enkelt for TU.

Hva om jeg vil legge til dette:

«Men hvilken bil gir størst rekkevidde i forhold til bagasjeplass» og samtidig «Hvilken butikk som selger de - har de hyggeligste bilselgerne?» ???

Da snakker vi!  ;D
Måling av kvantitative forskjeller er "enkelt". Det er bare å samle infoen og gjøre beregningen. Og det må jo være opp til enhver å avgjøre om det er rekkevidde, bagasjevolum eller annet som er viktigst.

Kanskje fremstår en bil som billig og en annen som dyr, men når man sammenligner mot rekkevidden, så fremstår det kanskje motsatt på hva som var dyr eller billig bil.

Samler man inn tallene i et godt regneark av ny nok versjon, så er det bare å bruke programmets (eller et annet programs) pivoteringsfunksjon for å sette opp etter det eller de kriteriene som er viktigst.

Dog er det vanskelig å få tall på alle modeller og varianter, og når tallene også måles etter forskjellige metoder og standarder, fremstår datainnsamlingen som en relativit uoverkommelig jobb.

Så kommer i tillegg det å enes om hva som skal være med (frunk, lommer på sidene og/eller rom inni kupéen, rom under gulvplata, gulvplata i øvre eller nedre posisjon (der det er valgbart) eller bakseter som kan skyves frem/tilbake og tiltes, hvilken posisjon måler man ut fra?

Subjektive faktorer som hyggeligste selgerne, ærligste selgerne, fineste fargene, fineste bilen etc, er akkurat bare det, subjektive faktorer. Slikt bør derfor utelates, og få bli opp til den som skal velge, om det skal telle med før eller etter vurdering av de kvantitative forskjellene.

En annen sak, og mulig jeg har vært blind, men her ser det ut som TU bare velger noen få biler subjektivt. Klarte ikke se at de faktisk linket til der man kunne se tall for "sin" bil, eller de bilene man selv vurderer opp mot. Artikkelen fikk derfor langt mindre nytte enn man kunne og burde ha lov å forvente.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvis Prøyvis

Det som kunne vært interessant å se var en sammenlikning mellom biler med tanke på hvor sikker den er å kjøre. For min del er ikke rekkevidde, pris eller bagasjeplass det eneste som teller når jeg kjøper bil. Jeg ønsker en sikker bil som gjør at både familien min og jeg har stor sjanse til å overleve eller komme fra en eventuell kollisjon uten for mye skader. Det hjelper lite med mye bagasjeplass eller lang rekkevidde hvis bilen ikke tåler en støyt.
En bil som er stor og tung vil jo nødvendigvis ha kortere rekkevidde enn en lettere mindre bil med lik batteristørrelse. At en pris pr rekkevidde oversikt lages er jo fint for da har vi jo enda mer informasjon som kan hjelpe hver enkelt av oss å gjøre seg opp en mening over hva vi synes er viktig.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

Ferry

Sitat fra: Øyvis Prøyvis på mandag 18. april 2022, klokken 13:07
Jeg ønsker en sikker bil som gjør at både familien min og jeg har stor sjanse til å overleve eller komme fra en eventuell kollisjon uten for mye skader. Det hjelper lite med mye bagasjeplass eller lang rekkevidde hvis bilen ikke tåler en støyt.

Om du tenker NCAP-stjerner så handler det også om sikkerhet for andre trafikanter ved påkjørsel. Så det er viktig å finlese rapportene, så du velger bil ut fra hva du selv mener er viktig. F.eks. kan man få trekk for at setebeltevarslere i baksetet ikke er standardutstyr. Det spiller ingen rolle hvis du kjøper det som tillegg, eller om du aldri har folk i baksetet.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ferry på mandag 18. april 2022, klokken 20:43


Om du tenker NCAP-stjerner så handler det også om sikkerhet for andre trafikanter ved påkjørsel. Så det er viktig å finlese rapportene, så du velger bil ut fra hva du selv mener er viktig. F.eks. kan man få trekk for at setebeltevarslere i baksetet ikke er standardutstyr. Det spiller ingen rolle hvis du kjøper det som tillegg, eller om du aldri har folk i baksetet.

Ferry :+1: godt poeng. Legger også til at de fleste NCAP krasj testene ligger på YouTube også.

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på mandag 18. april 2022, klokken 01:00

En annen sak, og mulig jeg har vært blind, men her ser det ut som TU bare velger noen få biler subjektivt. Klarte ikke se at de faktisk linket til der man kunne se tall for "sin" bil, eller de bilene man selv vurderer opp mot. Artikkelen fikk derfor langt mindre nytte enn man kunne og burde ha lov å forvente.

RJK :+1: Ja kansje du har rett i det. Men jeg tenker at TU har tatt utgangspunkt i de billigste bilmodellene innenfor hver av bilsegmentene, typisk, bliigste elbil, så billigste familliebil, så dyrere familiebil osv... men kansje jeg tar feil her?

I så fall har du enda mer rett i dine antagelser... og min erfaring er at du ofte har mye rett i dine antagelser... så da har jeg sikkert feil her også...

elektro

Sitat fra: Ferry på mandag 18. april 2022, klokken 20:43
Sitat fra: Øyvis Prøyvis på mandag 18. april 2022, klokken 13:07
Jeg ønsker en sikker bil som gjør at både familien min og jeg har stor sjanse til å overleve eller komme fra en eventuell kollisjon uten for mye skader. Det hjelper lite med mye bagasjeplass eller lang rekkevidde hvis bilen ikke tåler en støyt.

Om du tenker NCAP-stjerner så handler det også om sikkerhet for andre trafikanter ved påkjørsel. Så det er viktig å finlese rapportene, så du velger bil ut fra hva du selv mener er viktig. F.eks. kan man få trekk for at setebeltevarslere i baksetet ikke er standardutstyr. Det spiller ingen rolle hvis du kjøper det som tillegg, eller om du aldri har folk i baksetet.

Enig, her hender det at det er noen litt pussige utslag. Spørsmål; Får større biler bedre score for vekt/høyde i NCAP? For det er vel realiteten, i alle fall ved kollisjon med et annet kjøretøy. Og er lys med?

Når det gjelder topic, så er rekkevidde for pengene en litt merkelig greie. Og ikke særlig god forbrukerjournalistikk. Det er jo en mengde kriterier som er avgjørende for valg av bil. Jeg vil i tillegg til tilfredsstillebde rekkevidde ha den sikreste bilen med best lys, mest kvalitetsfølelse, lavest støynivå i kupeen, best fjæringskomfort, best bakkeklaring/fremkommelighet, mest praktiske lastesystemer, beste førermiljø og beste ladekurve for pengene. For å nevne noe. I tillegg har jo utseende, merke/historie, forhandler/handlemåte og serviceapparat noe å si for de fleste.

Det man bør gjøre er å danne seg et bilde av minimumsrekkevidden man bør ha ut fra sitt kjøremønster, inkludert andel motorvei, klima, ev. henger og taklast. Vi snakker da fort WLTP minus 25-50%. Samt se dette opp mot bilens ladeegenskaper. Så kan man begynne å krysse av for ting som hengerfeste, firehjulstrekk og størrelse, og se hva man står igjen med innenfor budsjett. Antakelig ikke flere biler enn at man kan prøvekjøre disse- eller på annen måte finne sin favoritt.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA