Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2023 modeller

Startet av Krokstein, torsdag 14. april 2022, klokken 23:07

« forrige - neste »

vinterdekk

Timing passer bra med en midlivs-løft. ID.4/MEB kom i 2021/2020. Så blir ID.4 oppdatert Q4 i år, 2023. Da kan ID.4 basert på MEB+ plattformen være tilgjengelig fra 2026. Jeg spår at dersom noen av dere som var tidlig ute å kjøpte ID.4 1th vurderer samme bil igjen, så får dere en nyere modell i 2024 og kanskje også 2026 med vesentlige oppdateringer.

Men VW kommer til å miste kunder om de ikke snart begynner å levere biler i raskere tempo. Tesla Model Y, Ford Mustang Mach-e og Toyota bZ4X skal visst være tilgjengelig for rask levering.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

MinID

Sitat fra: Trond.m på onsdag 15. mars 2023, klokken 20:26
Det er visst snakk om små endringer på MY24 i følge min kontakt. Det er vel for å være på den sikre siden at de informerer på denne måten.

Min kilde sier det motsatte. Forventes vesentlige oppgraderinger.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

daktari

Sitat fra: MinID på tirsdag 21. mars 2023, klokken 15:41
Sitat fra: Trond.m på onsdag 15. mars 2023, klokken 20:26
Det er visst snakk om små endringer på MY24 i følge min kontakt. Det er vel for å være på den sikre siden at de informerer på denne måten.

Min kilde sier det motsatte. Forventes vesentlige oppgraderinger.
Kan du røpe noe mer?

En ting er sikkert, Q4 2023 er helt klart å regne som 24-modell.

Tidligere har ID og etron fått mindre oppdateringer midtveis i utvalgte år, dvs levering august omtrent, lansert juni. (Etron fikk bremse-endring og opplåsing av batteri samt ny hw i infotainment, ID.4 gtx byttet fra blå til grå farge på interiørpaneler tror jeg)

Vanlig årsmodell er typisk produksjon fra oktober, levering da tidligst sent november?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

Kan jo tenkes at midt oppdateringen får til ID.4 får noen utseende og interiør-endringer slik som ID.3. ID.3 har forøvrig ikke noen endringer utenom de overfladiske, sies det. ID.4 får ganske sikkert samme ratt med kunstskinn som er forventet i ID.3 (i grunn samme ratt som før).. https://youtu.be/YMAYUG5ZDvQ

Ladetid for kommende Ford Explorer (bygget på MEB) er vel 25 minutter fra 10-80%. Kan vel anta at ID.4 får samme forbedringene mtp. ladetid.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

MinID

Sitat fra: daktari på onsdag 22. mars 2023, klokken 22:23
Sitat fra: MinID på tirsdag 21. mars 2023, klokken 15:41
Sitat fra: Trond.m på onsdag 15. mars 2023, klokken 20:26Det er visst snakk om små endringer på MY24 i følge min kontakt. Det er vel for å være på den sikre siden at de informerer på denne måten.

Min kilde sier det motsatte. Forventes vesentlige oppgraderinger.
Kan du røpe noe mer?

En ting er sikkert, Q4 2023 er helt klart å regne som 24-modell.

Tidligere har ID og etron fått mindre oppdateringer midtveis i utvalgte år, dvs levering august omtrent, lansert juni. (Etron fikk bremse-endring og opplåsing av batteri samt ny hw i infotainment, ID.4 gtx byttet fra blå til grå farge på interiørpaneler tror jeg)

Vanlig årsmodell er typisk produksjon fra oktober, levering da tidligst sent november?

Ryktet jeg har hørt fra vw kilde er vesentlig høyere ladehastighet, batterivarmer før ladestasjon, summon som tesla. Et høyere sw vi andre aldri kan nå opp til :(. Alt dette er nok ikke bankers, men det var det jeg klarte å pumpe ut av kilden. Og siden det er rykter (selv om de kommer fra innsiden) så bør en få det bekreftet fra flere hold.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

daktari

Sitat fra: MinID på fredag 24. mars 2023, klokken 09:47
Sitat fra: daktari på onsdag 22. mars 2023, klokken 22:23
Sitat fra: MinID på tirsdag 21. mars 2023, klokken 15:41
Sitat fra: Trond.m på onsdag 15. mars 2023, klokken 20:26Det er visst snakk om små endringer på MY24 i følge min kontakt. Det er vel for å være på den sikre siden at de informerer på denne måten.

Min kilde sier det motsatte. Forventes vesentlige oppgraderinger.
Kan du røpe noe mer?

En ting er sikkert, Q4 2023 er helt klart å regne som 24-modell.

Tidligere har ID og etron fått mindre oppdateringer midtveis i utvalgte år, dvs levering august omtrent, lansert juni. (Etron fikk bremse-endring og opplåsing av batteri samt ny hw i infotainment, ID.4 gtx byttet fra blå til grå farge på interiørpaneler tror jeg)

Vanlig årsmodell er typisk produksjon fra oktober, levering da tidligst sent november?

Ryktet jeg har hørt fra vw kilde er vesentlig høyere ladehastighet, batterivarmer før ladestasjon, summon som tesla. Et høyere sw vi andre aldri kan nå opp til :(. Alt dette er nok ikke bankers, men det var det jeg klarte å pumpe ut av kilden. Og siden det er rykter (selv om de kommer fra innsiden) så bør en få det bekreftet fra flere hold.
Fjernstyrt parkering/summon har jeg også hørt rykte om. Ioniq har dette, så vil tro hw i nyere ID.4/5 kan takle dette, de antydet jo at nyere biler har en annen MobilEye-computer med "swarm data".

Batterivarme før ladestasjon burde være easy programmering som burde kunne komme.

Ladehastighet kan kreve økt kjølekapasitet, men "vesentlig høyere" kan bety radikale endringer som 800V eller helt andre batterier enn i dag. Buzz skal jo få ca 100 kWh i langversjonen. Uansett er vel 175 kW peak som på 3.2 ganske innafor på 80 kWh batteri.

Hvis de slutter å oppdatere sw til jul allerede (hvis man kan si de har startet skikkelig) blir det dårlig stemning.

Jeg tipper Buzz lang og ID.7 kommer først med noe av den nye hw som kanskje behøves.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

MinID

Sitat fra: daktari på fredag 24. mars 2023, klokken 23:10Ryktet jeg har hørt fra vw kilde er vesentlig høyere ladehastighet, batterivarmer før ladestasjon, summon som tesla. Et høyere sw vi andre aldri kan nå opp til :(. Alt dette er nok ikke bankers, men det var det jeg klarte å pumpe ut av kilden. Og siden det er rykter (selv om de kommer fra innsiden) så bør en få det bekreftet fra flere hold.
Fjernstyrt parkering/summon har jeg også hørt rykte om. Ioniq har dette, så vil tro hw i nyere ID.4/5 kan takle dette, de antydet jo at nyere biler har en annen MobilEye-computer med "swarm data".

Batterivarme før ladestasjon burde være easy programmering som burde kunne komme.

Ladehastighet kan kreve økt kjølekapasitet, men "vesentlig høyere" kan bety radikale endringer som 800V eller helt andre batterier enn i dag. Buzz skal jo få ca 100 kWh i langversjonen. Uansett er vel 175 kW peak som på 3.2 ganske innafor på 80 kWh batteri.

Hvis de slutter å oppdatere sw til jul allerede (hvis man kan si de har startet skikkelig) blir det dårlig stemning.

Jeg tipper Buzz lang og ID.7 kommer først med noe av den nye hw som kanskje behøves.
[/quote]

De slutter nok ikke med oppdateringer, men det jeg mente var at nåværende biler ikke vil kunne oppdateres til den oppgraderingen som kommer på 2024 (ikke bekreftet opplysning).
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Krokstein

Sitat fra: daktari på fredag 24. mars 2023, klokken 23:10Fjernstyrt parkering/summon har jeg også hørt rykte om. Ioniq har dette, så vil tro hw i nyere ID.4/5 kan takle dette, de antydet jo at nyere biler har en annen MobilEye-computer med "swarm data".

Fjernstyrt parkering har muligens noen bruksområder, men for de fleste er det vel sånn at om parkeringsbåsen strengt tatt er for liten til at man kan parkere vanlig så unngår man den med mindre småbarnsfamilien som er parkert ved siden av også kan ta SIN bil ut på denne måten før kidsa skal krype inn ;)
ID.4 GTX

daktari

Sitat fra: MinID på tirsdag 28. mars 2023, klokken 07:45
Sitat fra: daktari på fredag 24. mars 2023, klokken 23:10
SitatRyktet jeg har hørt fra vw kilde er vesentlig høyere ladehastighet, batterivarmer før ladestasjon, summon som tesla. Et høyere sw vi andre aldri kan nå opp til :(. Alt dette er nok ikke bankers, men det var det jeg klarte å pumpe ut av kilden. Og siden det er rykter (selv om de kommer fra innsiden) så bør en få det bekreftet fra flere hold.
Fjernstyrt parkering/summon har jeg også hørt rykte om. Ioniq har dette, så vil tro hw i nyere ID.4/5 kan takle dette, de antydet jo at nyere biler har en annen MobilEye-computer med "swarm data".

Batterivarme før ladestasjon burde være easy programmering som burde kunne komme.

Ladehastighet kan kreve økt kjølekapasitet, men "vesentlig høyere" kan bety radikale endringer som 800V eller helt andre batterier enn i dag. Buzz skal jo få ca 100 kWh i langversjonen. Uansett er vel 175 kW peak som på 3.2 ganske innafor på 80 kWh batteri.

Hvis de slutter å oppdatere sw til jul allerede (hvis man kan si de har startet skikkelig) blir det dårlig stemning.

Jeg tipper Buzz lang og ID.7 kommer først med noe av den nye hw som kanskje behøves.

De slutter nok ikke med oppdateringer, men det jeg mente var at nåværende biler ikke vil kunne oppdateres til den oppgraderingen som kommer på 2024 (ikke bekreftet opplysning).
Ja, og da betyr jo det endring i hardware som trenger helt annen software. Eks. sensorer, computer eller kommunikasjon med nøkkel/app for fjernstyring av bilen.

Hvis hw er lik på -24 som i dag så kan det oppdateres hvis de vil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

#69
Sitat fra: daktari på tirsdag 28. mars 2023, klokken 15:21
Sitat fra: MinID på tirsdag 28. mars 2023, klokken 07:45
Sitat fra: daktari på fredag 24. mars 2023, klokken 23:10
SitatRyktet jeg har hørt fra vw kilde er vesentlig høyere ladehastighet, batterivarmer før ladestasjon, summon som tesla. Et høyere sw vi andre aldri kan nå opp til :(. Alt dette er nok ikke bankers, men det var det jeg klarte å pumpe ut av kilden. Og siden det er rykter (selv om de kommer fra innsiden) så bør en få det bekreftet fra flere hold.
Fjernstyrt parkering/summon har jeg også hørt rykte om. Ioniq har dette, så vil tro hw i nyere ID.4/5 kan takle dette, de antydet jo at nyere biler har en annen MobilEye-computer med "swarm data".

Batterivarme før ladestasjon burde være easy programmering som burde kunne komme.

Ladehastighet kan kreve økt kjølekapasitet, men "vesentlig høyere" kan bety radikale endringer som 800V eller helt andre batterier enn i dag. Buzz skal jo få ca 100 kWh i langversjonen. Uansett er vel 175 kW peak som på 3.2 ganske innafor på 80 kWh batteri.

Hvis de slutter å oppdatere sw til jul allerede (hvis man kan si de har startet skikkelig) blir det dårlig stemning.

Jeg tipper Buzz lang og ID.7 kommer først med noe av den nye hw som kanskje behøves.

De slutter nok ikke med oppdateringer, men det jeg mente var at nåværende biler ikke vil kunne oppdateres til den oppgraderingen som kommer på 2024 (ikke bekreftet opplysning).
Ja, og da betyr jo det endring i hardware som trenger helt annen software. Eks. sensorer, computer eller kommunikasjon med nøkkel/app for fjernstyring av bilen.

Hvis hw er lik på -24 som i dag så kan det oppdateres hvis de vil.

Det er allerede stor variasjon i hardware pga. utstyrspakker og lokale tilpasninger i ulike regioner ID bilene selges i fra før. 24 modellene er bare en mellomoppdatering og får ikke en ny plattform. VAG kontrollerer både programvare og hardware og har alle muligheter for å levere nye tjenester og bugfikser til eksisterende eiere OTA.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA