Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2023 modeller

Startet av Krokstein, torsdag 14. april 2022, klokken 23:07

« forrige - neste »

Krokstein

Er det noen drevne vw kunder som vet når de pleier å endre konfigurator på web til å reflektere det som kommer i 2023 modellene (antar at de kommer til å endre noe rundt design/farger etc..??). Det er vel ingen av dem som bestiller idag som kan ha noe håp om å få en 2022 modell skulle jeg tro så det er vel ikke unaturlig at "bygg bil" oppgraderes noe nå?
ID.4 GTX

ihaal

Hadde vært fantastisk om vi fikk mulighet til å velge bort det blå dashbordet i GTX...
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Krokstein

Sitat fra: ihaal på fredag 15. april 2022, klokken 19:47
Hadde vært fantastisk om vi fikk mulighet til å velge bort det blå dashbordet i GTX...
Det er en av de tingene jeg er veldig spent på å se om endres på de nye modellene ja
ID.4 GTX

Trond.m

#3
Antar at modellskiftet skjer i uke 31. Grunnen er at jeg har fått oppgitt at Mangan Grey ikke er tilgjengelig etter uke 30. De pleier ikke å oppdatere konfiguratoren så tidlig, men siden de trolig har fylt opp 22 produksjonen kan det godt hende den blir tilgjengelig tidligere.

LMOR

I fjor begynte 2022 modellen å bli produsert fra uke 26 (den uken min skulle blitt produsert)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

El-inor

Sitat fra: LMOR på lørdag 16. april 2022, klokken 17:25
I fjor begynte 2022 modellen å bli produsert fra uke 26 (den uken min skulle blitt produsert)

Det er verd å merke seg at alle vi som trolig fremdeles vil ha bilen vår stående på sjekkpunkt 7 når 2023-modellen ruller av samlebåndet ikke vil få nyeste modell.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Krokstein

Sitat fra: El-inor på lørdag 16. april 2022, klokken 18:14
Sitat fra: LMOR på lørdag 16. april 2022, klokken 17:25
I fjor begynte 2022 modellen å bli produsert fra uke 26 (den uken min skulle blitt produsert)

Det er verd å merke seg at alle vi som trolig fremdeles vil ha bilen vår stående på sjekkpunkt 7 når 2023-modellen ruller av samlebåndet ikke vil få nyeste modell.
Ja de bygger nok ikke om biler som allerede er påbegynt. Toppen av uflaks må kanskje være om egen bil starter produksjon siste uka med 2022 modell og så blir stående på et sjekkpunkt til langt inn i 2023...jaja...ingen grunn til å ta sorgene på forskudd ;)
ID.4 GTX

El-inor

#7
Sitat fra: Krokstein på søndag 17. april 2022, klokken 09:22
Sitat fra: El-inor på lørdag 16. april 2022, klokken 18:14
Sitat fra: LMOR på lørdag 16. april 2022, klokken 17:25
I fjor begynte 2022 modellen å bli produsert fra uke 26 (den uken min skulle blitt produsert)

Det er verd å merke seg at alle vi som trolig fremdeles vil ha bilen vår stående på sjekkpunkt 7 når 2023-modellen ruller av samlebåndet ikke vil få nyeste modell.
Ja de bygger nok ikke om biler som allerede er påbegynt. Toppen av uflaks må kanskje være om egen bil starter produksjon siste uka med 2022 modell og så blir stående på et sjekkpunkt til langt inn i 2023...jaja...ingen grunn til å ta sorgene på forskudd ;)

Nei - det er neppe aktuelt å starte produksjonen av ny modell som også vil bli stående på sjekkpunkt 7 å vente på deler/utstyr.

Jeg ser for meg at det vil bli et skille i bruktmarkedet fremover der de bilene som har det utstyret som mange nå kutter ut for å få bilen tidligere, blir liggende i en prisklasse for seg. Det er å anta at de velutstyrte bilene, som vil være i klart mindretall i markedet, vil få en bonus-effekt etterspørselsmessig - eller et "markedstillegg" som er et uttrykk som har blitt lansert her på forumet i senere tid.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Trond.m

#8
Jeg tipper at bilen til El-inor, som han selv hevder er laget av folk som går i kortbukser, kommer til å falle som en stein i pris når de nye modellene fra VW og konkurrenter som Nissan strømmer ut av samlebåndet 🤣

For å være litt seriøs. De bilene som erfaringsmessig gir mest verdi for pengene ved kjøp er de som også gir relativt sett best pris i markedet som brukt. Legger du eksempelvis på Top-Sport interiør er det tvilsomt om du får 29.000 mer for bilen Og senere levering vil gi større konkurranse fra andre merker, og det kan trekke prisen ned ytterligere. Biler med hengerfeste, mørke ruter, førerassistent og kanskje komfortpakke pluss vil det nok være stor etterspørsel etter til langt ut på høsten slik det ser ut nå. Og høyere rente vil gøre biler til ca 500K enda mer attraktive.

Krokstein

Om jeg hadde planer om å avhende en bil kort tid etter kjøp ville jeg nok droppet mye/det meste av tilvalgsutstyr for å få bilen raskest mulig. Det virker som alt selger bra nå uansett hva som er i bilen.
For egen del tenker jeg å beholde bilen i mange år og vil da heller ha utstyret med tanke på egen komfort og at bilen skal være noe mer "relevant" også noen år frem i tid.
Men at man får igjen prisen på ekstrautstyret ved salg har jeg liten tro på. Det er vel mer slik at den kommer litt lenger frem på kortlisten hos potensielle kunder og selges noe lettere kanskje. 
ID.4 GTX

El-inor

Sitat fra: Krokstein på søndag 17. april 2022, klokken 21:48
Om jeg hadde planer om å avhende en bil kort tid etter kjøp ville jeg nok droppet mye/det meste av tilvalgsutstyr for å få bilen raskest mulig. Det virker som alt selger bra nå uansett hva som er i bilen.
For egen del tenker jeg å beholde bilen i mange år og vil da heller ha utstyret med tanke på egen komfort og at bilen skal være noe mer "relevant" også noen år frem i tid.
Men at man får igjen prisen på ekstrautstyret ved salg har jeg liten tro på. Det er vel mer slik at den kommer litt lenger frem på kortlisten hos potensielle kunder og selges noe lettere kanskje.

Kloke ord det Krokstein. Men for meg synes det vanskelig å tro at det i 2022/2023 vil være veldig rift om en "ny" bil til 600 uten feks. dette "banale" utstyret:

Førerassistentpakke + Inkluderer innhold fra Førerassistentpakke og suppleres med:
+ Travel Assist kjøreassistent: Lane Assist og Emergency Assist
+ Side Assist blindsoneassistent
+ Area-View områdesensor med 360° fugleperspektiv
+ Easy Open/Close sensorstyrt elektrisk bakluke
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Krokstein

Jeg vil jo selv ha dette utstyret så det er jo derfor jeg står i denne endeløse køen. Mange vil nok ønske det i en bruktbil ja, men spørsmålet er vel helst om man kan forvente å få igjen det man ga for det. Om du gir 50k ekstra for disse pakkene så er det vel ikke sannsynlig at du får så mye mer enn en bruktbil uten det utstyret.

Om man selv eier bilen over tid gjør det ikke så mye fordi man tross alt har hatt nytte av det underveis (forhåpentligvis). Om bilen kjøpes for salg er det nok et tapsprosjekt....antar jeg.
ID.4 GTX

Trond.m

#12
Sitat fra: El-inor på søndag 17. april 2022, klokken 22:56
Men for meg synes det vanskelig å tro at det i 2022/2023 vil være veldig rift om en "ny" bil til 600 uten feks. dette "banale" utstyret:

Førerassistentpakke + Inkluderer innhold fra Førerassistentpakke og suppleres med:
+ Travel Assist kjøreassistent: Lane Assist og Emergency Assist
+ Side Assist blindsoneassistent
+ Area-View områdesensor med 360° fugleperspektiv
+ Easy Open/Close sensorstyrt elektrisk bakluke
Tror man må huske at VW id.4 er en rimelig «folkevogn», og at de fleste kundene er opptatt av egenskaper som rekkevidde, kjøreegenskaper / framkommelighet, hengerfeste og økonomi.
Bilen de bytter ut har kanskje ikke engang ryggesensorer, og Area-View kamera har de neppe sett engang. Mange kjører nesten aldri inn til de store byene og side assist er et ukjent begrep for de fleste. Du får ikke så lett disse til å legge 50.000 ekstra på bordet. Selv Toyota har kuttet ut parkeringssensorer i sin Bz4x Active og den selger likevel godt av «En» grunn...pris !

Jo «billigere» / kjipere en bil fremstår, desto mindre får du betalt for ekstrautstyr. Og mange bilentusiaster synes nok at id familien framstår som litt «billig». De som ønsker mye utstyr ser faktisk ut til å like Enyak bedre, og det kan jeg faktisk si meg enig i. Den er mer normal og påkostet i interiøret enn id.4. Enyak topputstyrt til 600K er nok relativt lett å selge, men en moderat utstyrt id.4 GTX til 500K selger seg nesten selv en god stund framover med de leveringstider og drivstoffpriser vi har nå.

LMOR

Enig at det er prosentvis færre som kjøper alt utstyr til VW ift f.eks BMW.
Men det er billigere med ekstrautstyr på VW, og det vil alltid være noen som vil ha det.
Når det snart blir moms, så vil forskjellen opp til BMW+ bli større.
Tror GTX appellerer til mange som kommer fra premiumbiler, og som har større tillit til VW enn Skoda, rett eller galt.
Jeg er rimelig sikker på at det er lettere og selge en topputstyrt bil og at en får mer for disse, men en får normalt ikke igjen forskjellen i kr. Så det er uansett ikke en god investering for en 2-3 år gammel bruktbil. Men så har en da hatt gleden av dette utstyret de årene.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Helt enig. Vi har jo også sett hvordan markedet vurderer 1St Pro mot 1St Max. Differansen i pris tilsvarer i få tilfeller forskjellen i kjøpspris. Og 1St er ekstremt populær selv om den mangler Matrix, trådløs lading av mobiltelefon og komfortåpning både av dører og bakluke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA