Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

94ah hva er kapasiteten på batteriet ditt?

Startet av SolEL, torsdag 14. april 2022, klokken 12:07

« forrige - neste »

SolEL

Har tenkt å kjøpe i3 men hvor mye reduksjon blir det på batteriet.
Ser 60ah faller 10% på 100 tusen km er 94 ah batteriet bedre eller dårligere?

1317142119

Overraskende hvis det stemmer om 60Ah.

Nå er det en stund siden jeg hang på i3-forumet på Facebook, men jeg tror ikke jeg engang har hørt at noen med 94Ah har hatt nevneverdig reduksjon i rekkevidde. Min 94Ah har gått nesten 80000 km og viser fremdeles 29,x kWt nettokapasitet. Ha da i bakhodet at BMW selv oppgir at den har 27 kWt nettokapasitet (men det varierer fra 27-30 avhengig av reell bruk). Jeg ladet den til 100% hver dag (og brukte store deler av batteriet hver dag) før korona. Nå lader jeg den til 100% hver gang jeg lader den og lar den står koblet til (som anbefalt av BMW) til den skal brukes igjen. Altså er jeg ikke en av som tror batteriene dør av å lades over 80%.

Utenom egne erfaringer: ifølge produsenten av batteriene, Samsung SDI, så skal 94Ah i3 kunne lades tilsvarende 850000(!) kjørte km før restkapasiteten når 80%.

LMOR

Min første i3 har nå gått snart 120000, og har falt med 6%.
Ladet til 100% stort sett hver dag.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

fonberg

Sitat fra: LMOR på fredag 15. april 2022, klokken 15:49
Min første i3 har nå gått snart 120000, og har falt med 6%.
Ladet til 100% stort sett hver dag.

Er disse 6% basert på hva bilen oppga som nettokapasitet som ny vs. nå?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Klykken

#4
Tipper det er avlest i service-menyen i bilen.

60Ah skal ha 18,8-ish kapasitet i menyen som heter Batt.Kapa.Max (om jeg husker riktig), men avlest er da 17,7 hvis det er 6% tap. Hos meg varierer det veldig, men rundt 17 ligger vår på også. Ikke mye tap siden 2014 og 110k km. Er "hurtigladet" på 50kW-lader under 10 ganger på den tiden, og lader ellers hjemme til 100% daglig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA