Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sikker og rimelig hjemmelading?

Startet av ViktorS, tirsdag 12. april 2022, klokken 22:50

« forrige - neste »

elektrolux

Nærmere forklaring:

Det er ingen begrensning på hvor sterk kurs du kan ha for lading. Eneste begrensningen er 10A på schuko stikk. Monter gjerne en 16A kurs med 16 eller 32A Cee stikk.

Bildet over viser en tesla UMC som krever 32A stikk.

Du kan også montere en 32A kurs med 32A Cee, osv.

Husk at utstyret du kobler til kursen skal være merket og tåle kursens størrelse. Altså, monterer du en 32A kurs kan du ikke bruke 16A ladekladd.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electric cars in Norway

#16
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 13. april 2022, klokken 08:49
Helvetes påskekrim  :)

Få en elektriker til å gå over kursen du tenker å nødlade fra, så går det nok bra med nødladeren en periode.

Ingeniøren :+1: Det var et godt tips å få inn en elektriker.

sjokomelk

16A industrikontakt kombinert med B-vern er tillatt. Men med vanlig stikkontakt er du begrenset til 10A.
Hadde dette selv i forrige boligen min, da dette var eneste utestikket jeg hadde, og trengte muligheten til å koble til andre ting som høytrykkspyler som trengte 16A sikring.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Rævedilter


Elektro12

Sitat fra: Wisd0m på onsdag 13. april 2022, klokken 08:51
Den medfølgende laderen med egen kurs og b-vern. Da sparer du i det minste laderen. Sikret til 10 A. Kostnad blir sikkert 10-12 kNOK...

Eventuelt kan du vurdere lading på andre ladere utenfor garasjen. Blir det ikke mange månedene er det kanskje greit å hurtiglade frem til da.

12K? Jeg betalte mindre enn det for ny kurs og Easee-lader installert...

turfsurf

Sitat fra: Elektro12 på søndag 17. april 2022, klokken 07:25
12K? Jeg betalte mindre enn det for ny kurs og Easee-lader installert...
Da har du vært heldig, er ikke mange som får en slik pris. Normen er nok mere 10-12k + lader ja.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

PNR1A

Sitat fra: turfsurf på søndag 17. april 2022, klokken 09:39
Sitat fra: Elektro12 på søndag 17. april 2022, klokken 07:25
12K? Jeg betalte mindre enn det for ny kurs og Easee-lader installert...
Da har du vært heldig, er ikke mange som får en slik pris. Normen er nok mere 10-12k + lader ja.
Betalte 16500 for Easee, ny kurs med 32A og ca 40m kabel (4mm2) jeg.

Sent from my SM-T720 using Tapatalk
Nissan Leaf Nordic 30kWh

geear


Vurderer en elbil

Sitat fra: Elektro12 på søndag 17. april 2022, klokken 07:25
12K? Jeg betalte mindre enn det for ny kurs og Easee-lader installert...
Bare Easeeboksen alene koster over 6.000,-kr
Fossilbil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA