Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sikker og rimelig hjemmelading?

Startet av ViktorS, tirsdag 12. april 2022, klokken 22:50

« forrige - neste »

ViktorS

Hei
Hadde i utgangspunktet tenkt å sette opp en eller annen slags elbilladere på veggen hjemme, men har nå fått vite a i løpet av året skal borettslaget sette opp elbilladere for oss, hurra!:)

Kjører ca 1000-1200km i mnd, og bilen jeg får er en Tesla Model Y.

I den sammenheng lurte jeg på om det er noen som ha tips til hva jeg skal sette opp på veggen hos meg, for å lade bilen min trygt hjemme, som ikke koster all verdens. Trenger ikke å gå kjempefort heller :) tenker det ikke er vits å bruke så innmari med penger på det, siden vi får tilgang til felles lader snart.

På forhånd, takk for tips :)
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

elektrolux

Høres ut som en perfekt "unnskyldning" for bruke bilens medfølgende "nødlader" mens du venter på felles ladesystem.

Ladestyrken kan stilles ned til 6A som er omtrent det en terrassevarmer bruker.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electric cars in Norway

#2
Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. april 2022, klokken 04:58
Høres ut som en perfekt "unnskyldning" for bruke bilens medfølgende "nødlader" mens du venter på felles ladesystem.

Hmmm ja jeg ser den elektrolux  :+1:   Men hvis jeg tar på meg "påske TVkrim" brillene og tenker at dersom den verste situasjonen oppstår, at garasjen brenner ned og "åsteds gjengen" kommer på brann tomta og ser den tynne kjøteledingen som gikk rett i kontakten,,, da vi de spørre eier dette spørsmålet: er du ikke klar over at det er "galemattias" å basere seg på natt lading på denne måten?

Holder det da "i retten" at eier svarer dette = ja men jeg venter på at borettslaget skal montere opp ladere for alle oss som bor her... vet ikke helt når..... men det kommer om kansje noen måneder eller et halvt år eller ett års tid og så videre.......(sett strek over de alternativene som ikke passer  ;D  ) 

elektrolux , jeg er ikke sikker på at man da ville blitt "frikjent" for å bruke "påske TVkrim" terminologien.... og forsikringsagenten på stedet ville nok tenkt "avkortet oppgjør" som første tanke..... og kansje han hadde stilt spørsmålet "hvor mange måneder er egentlig snart"?

Ingeniøren

#3
Helvetes påskekrim  :)

Få en elektriker til å gå over kursen du tenker å nødlade fra, så går det nok bra med nødladeren en periode. Har nødladet på jobb i 7 år, gått bra det og men det er noen kontakter som er bytte mest fordi folk henger laderen i kontakten.

Dog skal du ikke glede deg for mye, du må nok betale for laderen til borettslaget og - lurt å sjekke hva det faktisk vil koste DEG.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Wisd0m

Den medfølgende laderen med egen kurs og b-vern. Da sparer du i det minste laderen. Sikret til 10 A. Kostnad blir sikkert 10-12 kNOK...

Eventuelt kan du vurdere lading på andre ladere utenfor garasjen. Blir det ikke mange månedene er det kanskje greit å hurtiglade frem til da.

automat

Det er viktig at ladeløsningen er avklart med styret i borettslaget, selv om det er midlertidig lading. Og så vil det nok være en forutsetning at man lader fra eget sikringsskap. Å lade fra fellesanlegg vil nok sitte mye lenger inne for et styre å gi tillatelse til.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: Wisd0m på onsdag 13. april 2022, klokken 08:51
Den medfølgende laderen med egen kurs og b-vern. Da sparer du i det minste laderen. Sikret til 10 A. Kostnad blir sikkert 10-12 kNOK...

Eventuelt kan du vurdere lading på andre ladere utenfor garasjen. Blir det ikke mange månedene er det kanskje greit å hurtiglade frem til da.
Det var da et saftig anslag. Jeg ville tippet man kom seg greit under 4K for dette. For endel år siden fikk jeg satt opp egen kurs for motorvarmer. Usikker på om den fikk noe b-vern, men der kom vel på ca 2-2,5 K +/- om jeg ikke husker feil. Da var det endel meter med ledning som gikk fra sikringsskap og til 16V-utendørs kontakt.

At dette sikkert har endret seg noe, er jeg ikke i tvil om, men 10-12 K, er fullstendig galematias.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ViktorS

Sitat fra: RJK på onsdag 13. april 2022, klokken 19:51
Sitat fra: Wisd0m på onsdag 13. april 2022, klokken 08:51
Den medfølgende laderen med egen kurs og b-vern. Da sparer du i det minste laderen. Sikret til 10 A. Kostnad blir sikkert 10-12 kNOK...

Eventuelt kan du vurdere lading på andre ladere utenfor garasjen. Blir det ikke mange månedene er det kanskje greit å hurtiglade frem til da.
Det var da et saftig anslag. Jeg ville tippet man kom seg greit under 4K for dette. For endel år siden fikk jeg satt opp egen kurs for motorvarmer. Usikker på om den fikk noe b-vern, men der kom vel på ca 2-2,5 K +/- om jeg ikke husker feil. Da var det endel meter med ledning som gikk fra sikringsskap og til 16V-utendørs kontakt.

At dette sikkert har endret seg noe, er jeg ikke i tvil om, men 10-12 K, er fullstendig galematias.

Så det jeg trenger å få satt opp på veggen er en egen 10 eller 16 ampers kurs med b-vern (må man ha dette?) Hva slags kontakt er det jeg trenger på veggen da?
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

RJK

Sitat fra: ViktorS på onsdag 13. april 2022, klokken 21:32
Sitat fra: RJK på onsdag 13. april 2022, klokken 19:51
Sitat fra: Wisd0m på onsdag 13. april 2022, klokken 08:51
Den medfølgende laderen med egen kurs og b-vern. Da sparer du i det minste laderen. Sikret til 10 A. Kostnad blir sikkert 10-12 kNOK...

Eventuelt kan du vurdere lading på andre ladere utenfor garasjen. Blir det ikke mange månedene er det kanskje greit å hurtiglade frem til da.
Det var da et saftig anslag. Jeg ville tippet man kom seg greit under 4K for dette. For endel år siden fikk jeg satt opp egen kurs for motorvarmer. Usikker på om den fikk noe b-vern, men der kom vel på ca 2-2,5 K +/- om jeg ikke husker feil. Da var det endel meter med ledning som gikk fra sikringsskap og til 16V-utendørs kontakt.

At dette sikkert har endret seg noe, er jeg ikke i tvil om, men 10-12 K, er fullstendig galematias.

Så det jeg trenger å få satt opp på veggen er en egen 10 eller 16 ampers kurs med b-vern (må man ha dette?) Hva slags kontakt er det jeg trenger på veggen da?
For å lade med Schuko, som det er snakk om her, skal kursen være satt opp med 16A, men begrenset til 10A. Den må være på egen kurs, og med b-vern. Da bruker du den kabelen med en svær klump på, ofte kalt "nødladeren". Altså den som har en helt vanlig jordet kontakt på seg.

Snakk gjerne med elektriker slik at den kan settes tilbake til 16A når du får fast ladeplass med hjemmelader som går på type 2 kabel. Da vil du ha en kontakt du kan bruke til annet utstyr som høyttrykkspyler, gressklipper etc. Om du da ikke tror 10A holder for disse.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Wisd0m

Sitat fra: RJK på onsdag 13. april 2022, klokken 19:51
Sitat fra: Wisd0m på onsdag 13. april 2022, klokken 08:51
Den medfølgende laderen med egen kurs og b-vern. Da sparer du i det minste laderen. Sikret til 10 A. Kostnad blir sikkert 10-12 kNOK...

Eventuelt kan du vurdere lading på andre ladere utenfor garasjen. Blir det ikke mange månedene er det kanskje greit å hurtiglade frem til da.
Det var da et saftig anslag. Jeg ville tippet man kom seg greit under 4K for dette. For endel år siden fikk jeg satt opp egen kurs for motorvarmer. Usikker på om den fikk noe b-vern, men der kom vel på ca 2-2,5 K +/- om jeg ikke husker feil. Da var det endel meter med ledning som gikk fra sikringsskap og til 16V-utendørs kontakt.

At dette sikkert har endret seg noe, er jeg ikke i tvil om, men 10-12 K, er fullstendig galematias.
Kommer helt an på hvor langt det er. Snakker man 50-60 meter med kabel som må henges opp bak diverse plater osv, flere gjennomboringer m.m. ryker det budsjettet rimelig kjapt. Er ikke usannsynlig at det er en dags arbeid for elektriker i et typisk borettslag. 850kr/tx7,5t  =  6374 kroner. Så er det dokumentasjon. 1 time 900 kroner/t. Også kommer materiell på 2-3 tusen. Da er man lett opp i 10-12 kNOK. Kan slippe unna med 4-5 tusen om det er særdeles kort til skapet.


ViktorS

Det er heldigvis kort fra skap til der kontakten skal stå. 1 etg opp, og rett ut på veggen. Max 3 meter kabelstrekk.

Men, må man ha slik b-vern? Er det ikke innebygd i ombord-lader?

Egen kurs, på 16 ampere, med/uten b-vern, som man trekker Max 10amper fra, fordi Schuko ikke er beregnet for å trekke 16 ampere over lang tid?
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Wisd0m

Sitat fra: ViktorS på torsdag 14. april 2022, klokken 17:49
Det er heldigvis kort fra skap til der kontakten skal stå. 1 etg opp, og rett ut på veggen. Max 3 meter kabelstrekk.

Men, må man ha slik b-vern? Er det ikke innebygd i ombord-lader?

Egen kurs, på 16 ampere, med/uten b-vern, som man trekker Max 10amper fra, fordi Schuko ikke er beregnet for å trekke 16 ampere over lang tid?
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#etablering-av-ladepunkter

Les krav under Vanlig jordet stikkontakt - Mode 2.

ViktorS

Sitat fra: Wisd0m på torsdag 14. april 2022, klokken 17:51
Sitat fra: ViktorS på torsdag 14. april 2022, klokken 17:49
Det er heldigvis kort fra skap til der kontakten skal stå. 1 etg opp, og rett ut på veggen. Max 3 meter kabelstrekk.

Men, må man ha slik b-vern? Er det ikke innebygd i ombord-lader?

Egen kurs, på 16 ampere, med/uten b-vern, som man trekker Max 10amper fra, fordi Schuko ikke er beregnet for å trekke 16 ampere over lang tid?
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#etablering-av-ladepunkter

Les krav under Vanlig jordet stikkontakt - Mode 2.

Takk.
-Egen kurs
-Max 10 amp
-B-vern

Da vet jeg hva jeg skal bestille hos elektriker :)
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Rævedilter

Bestill blå 16A stikk, da kan du lade med 3,7kW på ein Tesla med Tesla ny type nødlader og med et slik adapter som du får hos Tesla.  På gammel nødlader kan du lade med enda meir.







ViktorS

Sitat fra: Rævedilter på fredag 15. april 2022, klokken 16:43
Bestill blå 16A stikk, da kan du lade med 3,7kW på ein Tesla med Tesla ny type nødlader og med et slik adapter som du får hos Tesla.  På gammel nødlader kan du lade med enda meir.

Kna du fo klare nærmere? Trodde 10 amp var max?
Eller kna jeg sette opp 16 amp med slik industrikontakt? Nærmere detaljer ønskes :)
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA