Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plug & charge

Startet av overskyet, tirsdag 12. april 2022, klokken 11:51

« forrige - neste »

hanche

Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. april 2022, klokken 08:36
Har i dag flere elbiler som alle,via ladekort og EN avtale belastes den ene avtalen. Dette vil jo ikke fungere dersom laderen kjenner igjen bilen. Da må man plutselig ha flere avtaler.
Hvorfor det? Går det ikke an å ha flere biler knyttet til en avtale, på samme måte som man nå kan ha flere RFID-kort knyttet til en avtale?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hELgenen

Sitat fra: hanche på torsdag 14. april 2022, klokken 10:23
Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. april 2022, klokken 08:36
Har i dag flere elbiler som alle,via ladekort og EN avtale belastes den ene avtalen. Dette vil jo ikke fungere dersom laderen kjenner igjen bilen. Da må man plutselig ha flere avtaler.
Hvorfor det? Går det ikke an å ha flere biler knyttet til en avtale, på samme måte som man nå kan ha flere RFID-kort knyttet til en avtale?

Fordi bilen blir "kortet" - om du forstår.
Har man f.eks kjøpt en ny elbil får man ofte et 1 års abonnement i prisen. Dette tilbudet vil da låses
til den ene bilen - og kan ikke brukes på tvers av alle biler man allerede har.

Så fort ladebransjen kan knytte en avtalte direkte til en bil - og ikke til et kort man kan bruke på tvers av biler - så vil det jo kunne bli slik at man må inngå flere avtaler - altså en pr. bil. Kanskje en og annen aktører kan lage en "familepakke" - men jeg tviler på at dette blir vanlig. De fleste vil nok prøve melke så mye som mulig. Og dette med stjålet bil blir jo virkelig ille - ikke bare mister man bilen - en må også huske på stoppe avtalen ellers vil jo tyven bare tappe bankkontoen din også....Nei - jeg foretrekker kort varianten - det er tross alt ikke så vanskelig å vifte med et betalingskort foran en leser. Om det er en RFID brikke eller et bankkort som "tæppes" er ikke så viktig - men å bruke bilen som identifikator liker jeg ikke.

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. april 2022, klokken 10:32
Fordi bilen blir "kortet" - om du forstår.
Har man f.eks kjøpt en ny elbil får man ofte et 1 års abonnement i prisen. Dette tilbudet vil da låses
til den ene bilen - og kan ikke brukes på tvers av alle biler man allerede har.

Så fort ladebransjen kan knytte en avtalte direkte til en bil - og ikke til et kort man kan bruke på tvers av biler - så vil det jo kunne bli slik at man må inngå flere avtaler - altså en pr. bil. Kanskje en og annen aktører kan lage en "familepakke" - men jeg tviler på at dette blir vanlig. De fleste vil nok prøve melke så mye som mulig. Og dette med stjålet bil blir jo virkelig ille - ikke bare mister man bilen - en må også huske på stoppe avtalen ellers vil jo tyven bare tappe bankkontoen din også....Nei - jeg foretrekker kort varianten - det er tross alt ikke så vanskelig å vifte med et betalingskort foran en leser. Om det er en RFID brikke eller et bankkort som "tæppes" er ikke så viktig - men å bruke bilen som identifikator liker jeg ikke.

Enig. RFID-kort blir min foretrukne metode fremover, selv om plug-and-charge skulle komme. Betaler man abonnement et sted, eller jobber seg opp en volumrabatt kan man banne på at den blir låst til de ene bilen om man bruker plug-and-charge. Jeg lader ca. 50/50 hos Tesla og hos andre (primært MER om de er tilgjengelige) og det å starte lading med en brikke som ligger lett tilgjengelig i bilen tar jammen ikke mange ekstra sekundene i forhold til å bare plugge i på SuC. Så den biten har liten verdi synes jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Truls Antonsen

Har lurt på...hvorfor kan ikke rfid leseren lese ut kortnummer fra  Visa-kortet...
Burde jo være mulig med litt sw oppgradering...og ha maks grense på 500kr slik som i butikken...
Da slipper en å installere ny hw i/utenpå laderene...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


hanche

#19
RFID er mer enn en ting. Jeg er ingen ekspert, men litt vet jeg:

Den mest banale funksjonaliteten er når RFID-brikken bare leverer fra seg en pakke med data når den blir trigget til det, inklusive en identifikasjon og kanskje noen andre uforanderlige data. Det krever bare en veldig enkel leser, som essensielt bare produserer et elektromagnetisk felt som trigger en RFID-brikke og leser svaret når det kommer. Men et bankkort gjør mye mer: Det skal bruke kryptografiske teknikker i en challenge-response-protokoll som blant annet benytter en hemmelig nøkkel lagret i kortet, slik at kortet skal være vanskelig (helst umulig) å klone. Dette krever toveis kommunikasjon mellom leser og kort, så de enkleste RFID-leserne har ingen mulighet til å lese et slikt kort.

Beklager at dette ble noe vagt. Jeg vet mye mer om kryptografiske prinsipper enn om RFID, og nesten ingenting om hvordan RFID-chipen i bankkortene virker.

Litt mer info på wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Contactless_smart_card
https://en.wikipedia.org/wiki/Contactless_payment
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

goggo

Sitat fra: Truls Antonsen på fredag 15. april 2022, klokken 11:00
Har lurt på...hvorfor kan ikke rfid leseren lese ut kortnummer fra  Visa-kortet...
Med NAF Xtra så kan man faktisk bruke Visa kortet som RFID brikke.
I alle fall hos Circle K.

https://www.naf.no/medlemskap/medlemsfordeler/naf-xtra/naf-xtra-som-ladebrikke/

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

hanche

Det kan virke som om de har lagt inn vanlig RFID-funksjon i kortet i tillegg til betalingskortdelen.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Marius Kotsbak

Jeg er ganske sikker på at det trengs ulik hardware for å kunne gjøre betalinger enn å lese av rfid. Iallefall ny firmware, som kanskje er vanskelig å få brukt i annet utstyr enn betalingsterminaler.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA