Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading - Software 2.0 - Bug

Startet av hELgenen, mandag 11. april 2022, klokken 18:51

« forrige - neste »

hELgenen

I går kveld satte jeg lading til max 80% - i dag finner jeg at bilen har ladet til 90%
Max lading står fortsatt til 80% i displayet i bilen.

Har ved flere anledninger tidligere begrenset lading til 80% - og den har alltid stoppet ved 80%.
Men dette var første gang etter oppgradering til 2.0 jeg satte den til max 80%

Det ser ikke ut til at bilen "bryr" seg om denne grensen lenger - men bare kjører på til 90%

Er det flere som opplever dette? Jeg vet at det var enkelte som opplevde dette med en tidligere software, men trodde problemet var borte - men kanskje det er tilbake med 2.0?

safari

Etter oppgradering til 2.0 satte jeg på lading i natt med bilens innstilling på 80%.
Ser nå at den er på vei mot 90%, får se om den stopper der :o

hELgenen

Nå har min begynt å oppføre seg slik den skal...

E-Trond

Har ikke fått denne 2.0 oppdateringen ennå... :-1:
Noen flere som ikke har fått den?

En irriterende sak på Spotify er at det mangler mange spillelister i bilen.
Er det begrensninger på antallet og blir dette endret med oppdatering?
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Polestar-eier

Hos meg har feilen ennå ikke forsvunnet av seg selv.

Landegrensen er stuck på 90 prosent, uansett hva jeg velger.

hELgenen

Sitat fra: Polestar-eier på torsdag 05. mai 2022, klokken 09:02
Hos meg har feilen ennå ikke forsvunnet av seg selv.

Landegrensen er stuck på 90 prosent, uansett hva jeg velger.

Prøve en reset av infotainment systemet - deretter stiller du inn ladegrense mens du
sitter i bilen når den står  parkert - bilen må ikke være i bevegelse ved ladegrense justering da alt som registreres da tydeligvis blir borte.



Polestar-eier

Nyeste oppdatering P2.1 fikser dette problemet. Problemet ble anerkjent i changelog.

hELgenen

#7
Vet...fikk 2.1 inn i går.
  :+1:

Polestar-eier

Sitat fra: Polestar-eier på torsdag 02. juni 2022, klokken 15:40
Nyeste oppdatering P2.1 fikser dette problemet. Problemet ble anerkjent i changelog.

I spoke too soon. Opplever samme bug i P2.1. Ved et par anledninger har lading stoppet på 60 prosent (en selvvalgt grense satt en gang tidligere), selv om ladegrensen etterpå er satt på 80 eller 90 prosent.

En smule irriterende å måtte restarte systemet eller trikse det til på andre vis for at ladegrensen kanskje skal virke.

hELgenen

Savner virkelig å kunne endre dette fra APP - altså sette ladegrense fra App.

Dette ville vært en fin løsning som kanskje bidro til å løse dette problemet.

For egen del kunne jeg da logge på mobilen - se hva bilen var ladet til - og dersom bilen ikke ladet og ikke var kommet dit jeg mente den skulle - så kunne jeg endre ladegrensen og "kickstartet" dette på nytt fra mobilen...

Polestar-eier

Sitat fra: hELgenen på fredag 10. juni 2022, klokken 15:36
Savner virkelig å kunne endre dette fra APP - altså sette ladegrense fra App.

Dette ville vært en fin løsning som kanskje bidro til å løse dette problemet.

For egen del kunne jeg da logge på mobilen - se hva bilen var ladet til - og dersom bilen ikke ladet og ikke var kommet dit jeg mente den skulle - så kunne jeg endre ladegrensen og "kickstartet" dette på nytt fra mobilen...

Enig og amen. Dette later til å være en savnet feature hos de fleste, og en opplagt nyttig verdi i en app. Man kan bare spekulere i hvorfor det ikke er prioritert.

Polestar-eier

Oppdatering:

P2.2 fikset heller ikke bug i ladegrensen.  :(

Oppdateringen introduserte en ny, irriterende popup-melding ved oppstart: Varsel om at airbag er aktivert på passasjersiden. Krysser fingrene for at dette kun var en engangsmelding, og ikke noe fast.

ReneM

Sitat fra: Polestar-eier på torsdag 23. juni 2022, klokken 07:34
Oppdatering:

P2.2 fikset heller ikke bug i ladegrensen.  :(

Oppdateringen introduserte en ny, irriterende popup-melding ved oppstart: Varsel om at airbag er aktivert på passasjersiden. Krysser fingrene for at dette kun var en engangsmelding, og ikke noe fast.

Airbag varsling kommer bare 1 gang. Når det gjelder ladegrense har Polestar bekreftet at den ikke er løst med P2.2. De jobber med en fiks...

Oppdateringer i programvareversjon P2.2:
Lansering av Apple CarPlay.
Forberedelse for fremtidige apper for videostrømming.
Ytelsesapp: akselerasjonsmåling og g-meter for biler med programvareoppgradering for ytelse.
USB-innganger foran åpnet for inndata fra ekstern enhet (f.eks. spilling, musikk, Apple CarPlay).
Forbedring av cruisekontrolleffektiviteten uavhengig av One Pedal Drive-innstilling.
Forbedringer i Road Sign Information.
Forbedret nøyaktighet for ladenivå-verdi (SoC) for Google Maps-mål.
Forbedring av trådløs lading for Apple-produkter.
Forbedret effektivitet og virkelig rekkevidde.
Forbedrede egenskaper ved skifte fra Adaptive Cruise Control eller Pilot Assist til manuell kjøring.
Feilretting for ladetidsur, feil med tidsformat korrigert.
NB! denne programvareversjonen inneholder en nylig oppdaget feil som kan påvirke enkelte biler. Sidespeilene kan bli vippet ned automatisk når revers velges i biler der OFF er valgt for innstillingen "vipp speil i revers". Dette kan skje under hver kjøresyklus. En rask løsning er å lagre den foretrukne speilposisjonen når bilen ikke står i revers, ved bruk av minneknappene i førerdøren. Trykk på den gjeldende minneknappen (1 eller 2) for å stille inn speilene igjen raskt hvis denne feilen oppstår. Arbeidet med å løse dette problemet har høy prioritet hos Polestar. Vi beklager ulempene problemet medfører.

https://www.polestar.com/no/manual/polestar-2/2022/article/softwareUpdates/
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

hELgenen

Det går fremover...

Vet ikke når det kom,men nå ser jeg bilens plassering på kart i mobil appen.

Ladegrense bug'n er irriterende,men en mulighet for å også justere grensen fra mobil ville hjulpet mye..Kommer det er must have feature listen min dekket.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA