Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilen låste oss ute!

Startet av Tony Rofstad, søndag 10. april 2022, klokken 09:34

« forrige - neste »

Tony Rofstad

Kom frem på hytta i går. Bilen sto på men i park med nøkkel inne i bilen.
Ble litt åpne/lukke av både dører og bakluke ifbm. Utpakking av bilen...
Plutselig låser den seg og jeg blir stående utafor totalt hjelpesløs.

Prøver og låse den opp via app men det virker ikke når bilen er "på".

Enden av visa var Falck veihjelp som måtte vrenge ut vinduet og lure et stag inn for og trykke på åpne knappen.

Dette var en litt småskummel opplevelse da vi he 3 barn og hun minste på 6mnd fort kunne ha blitt låst inne i bilen.

Har aldri vært borti at en bil låser seg sånn med nøkkel i og tenning på.Dette må jo være en form for software feil?

Kan legge til at vi hele tiden på resette iDrive for at vi skal få info om plassering av bilen samt lading etc....

Nå fungerer ikke app'n i dere hele tatt og responderer ikke på kommandoer.

Er dette problemet kjent for noen andre her?


turfsurf

Jøss, veldig merkelig programmering. Burde jo uansett være mulig å låse opp bilen med app.

Og at den låser seg med nøkkel i bilen er jo og helt fjernt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

hmm...Bilen låser seg jo automatisk når man kjører, men den burde jo registrere at ingen sitter i førersetet. Og den låser vel ikke før bilen står i drive og det gjorde den vel ikke ?
Ville testet om det er mulig å fremkalle feilen igjen, med reserve reservenøkkel tilgjengelig.
Pleier å gjøre en test når jeg får ny bil om jeg klarer å låse meg ute. Bedre å oppdage det hjemme en. ute på tur. Klassikeren er jo at man kommer fra tur og legger en ryggsekk med nøkkel i bagasjerommet. Da er det en del som har blitt låst ute, og det skjedde meg med bmw 225. Heldigvis hadde jeg mobilen i lommen og fikk låst opp.

hELgenen

Den feilen der er stygg. Nå har jeg hørt mhp andre biler at dersom nøkkel legges bak i bilen så kan det hende bilen låser seg. Men at app heller ikke lar deg åpne gir jo i sum en stygg feil.  Et tips er å ta med 2 nøkler,en til hver voksen,når man skal på tur med familien og få app til begge.

Følelsen av å være utestengt fra egen bil er ille nok..og med fare for å havne i klemme med barn og dyr blir det jo fort dramatikk også.

Denne må BMW finne ut av!

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på søndag 10. april 2022, klokken 09:56
hmm...Bilen låser seg jo automatisk når man kjører, men den burde jo registrere at ingen sitter i førersetet. Og den låser vel ikke før bilen står i drive og det gjorde den vel ikke ?
Og det skjer vel først når bilen er i fart? Burde uansett ikke låse automatisk når den står i ro, så lenge det enten er nøkkel eller folk i bilen. Og selv om det var en feil (kan jo skje at den ikke detekterer nøkkel), så burde det være mulig å låse opp med app.

Gir ingen mening at dette er by design, virker som en bug.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tony Rofstad

Bilen sto i "p"...med tenning på...lys,varme ,stereo osv på...
Nøkkelen lå rett ved siden av volumknappen på midtkonsollen.

Ringte bmw assistanse og spurte om de kunne fjern åpne bilen, men ikke mulig pga sikkerthet...skjønner egt det men hvis de hadde kunnet skrudd av tenningen hadde jeg kunne åpnet den via app igjen...men det kunne de heller ikke.

Så neste gang jeg bare skal ut av bilen for og hente posten, må jeg ta med meg nøkkel, bilen skrur seg av og låser....til jeg kommer tilbake igjen.
Sånn skal det ikke være!

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søndag 10. april 2022, klokken 10:03
Gir ingen mening at dette er by design, virker som en bug.

Vil uttrykte meg sterkere - dette ER en bug.
Om det er logisk feil eller bare ren programmeringsfeil skal være usagt - men feil er feil

Trond.m

#7
Spørsmålet er om dette er en feil som er mulig å reprodusere og om det gjelder alle biler. Bugs gjelder som regel alle, og da hadde det nok vært rapportert flere tilfeller. Er den reproduserbar er den enklere å rette enn om dette er et resultat av flere handlinger i en bestemt rekkefølge. Har ikke mulighet for å teste selv, men håper andre kan gjøre det.

Har verkstedet klart å få fram feilen ?

ErikMe

Shy-tech på sitt verste. Utrolig irriterende at biler får mer og mer av smarte funktioner som egentlig er en byrde. Enda verre man ikke kan slå slikt av.

Håper Bimmer-code kommer med støtte for IX etterhvert.

Trond.m

Feilen er nok «bare» at appen ikke gjør det mulig å slå av bilen / åpne bilen igjen selv om den er i kjøreklar modus . At den låses dersom man har glemt igjen nøkkelen i bilen er vel egentlig en fordel i de fleste tilfeller. Men en slik funksjon burde man uansett kunne slå av.

Ingeniøren

Har alltid med reserve nøkkel på langtur...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trond.m

Ja, det er er definitivt et godt råd. Og har man digitak key og keycard med, så er risikoen minimal for å bli låst ute. Men hvis dette er i kategorien Works as designed, så er det grunn til å lure på hvor gjennomtenkt det er.

ErikMe

Meld fra til BMW og krev oppdatering som løser slikt. Hvordan en bil låser seg skal være forutsigbart.

Trond.m

Sitat fra: ErikMe på søndag 10. april 2022, klokken 22:35
Meld fra til BMW og krev oppdatering som løser slikt. Hvordan en bil låser seg skal være forutsigbart.
Ja, hvis det er programmert som trådstarter antyder, så er det et alvorlig sikkerhetsbrudd. Jeg vil si at dette er noe som er så alvorlig at BMW burde advare alle kundene skriftlig om at reservenøkkel alltid må medbringes. Hva om det sitter barn, dyr eller andre i bilen som ikke selv kan betjene dørlåsen ?
Jeg leste om en på FB som har vært låst  INNE i sin egen iX også, ved at mobiltelefonen han brukte som nøkkel gikk tom for strøm. Det er nesten enda mer alvorlig, for vedkommende kom vel ikke ut før han var savnet av kona som kom ned i garasjen med reservenøkkel 😮  Ikke så gunstig hvis det var 30 varmegrader og sol ute. Det minner meg forresten på at jeg bør montere en sak for knusing av ruter og kutting av belter i bilen. Hva som skjer hvis man kjører utfor en bryggekant eller havner i en elv vet vel ingen sikkert.

LMOR

Men det er en god vane å aldri gå fra bilen med nøkkelen i.
Hadde en Ford som kunne finne på å låse døren hvis du slo den igjen for hardt.
Den ene gangen sto tenningen på og den slapp ut eksos fra en halv bensintank før hjelp kom.
Jeg ønsker ikke en bil der det er umulig å låse bilen med nøkkelen i, hverken fra innsiden eller utsiden.

Uansett lurt å ha en ruteknuser i bilen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA