Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mva i 2022 - noe nytt?

Startet av bobakka, lørdag 09. april 2022, klokken 21:49

« forrige - neste »

bobakka

Skal bestille ny elbil nå, men leveringstidene er veldig lange og uforutsigbare. Er det noe nytt om mva som antas å bli 25% for kjøpesum som overstiger 600.000?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Daniel_0007

Nei det dukker nok enten opp på revidert statsbudsjett i mai eller til høsten for vanlige statsbudsjettet.
Uansett blir jo småpenger med mindre du skal ha elbil til en mill, husk at det blir kun mva på alt over 600 så hvis den koster 700k så blir 25k i mva, det har man råd til når man kjøper såpass dyr bil.
Model 3 2019 LR Rwd

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

arthur

Eller starten på en gradvis og forutsigbar innføring av en avgift som vel alle vet vil, og må, komme. Ser ingen grunn til å skjerme elbiler når det er hva alle kjøper mens man fortsatt skal ha moms på f.eks mat og en rekke helt livsnødvendige artikler/tjenester.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Radial

Ser TANG får 110kwh batteri i 2023 nå, men da spretter prisen opp en del vil jeg tro og blir truffet av MVA spøkelset.

Tror dog vi vil se ett marked der mange modeller ender opp under 600k, for å spare mva.
Mye psykisk rundt denne grensen generelt...599k er mye billigere enn 605k ved første øyekast.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Elektro12

Sitat fra: Radial på lørdag 16. april 2022, klokken 10:33
Ser TANG får 110kwh batteri i 2023 nå, men da spretter prisen opp en del vil jeg tro og blir truffet av MVA spøkelset.

Tror dog vi vil se ett marked der mange modeller ender opp under 600k, for å spare mva.
Mye psykisk rundt denne grensen generelt...599k er mye billigere enn 605k ved første øyekast.

I mitt blårusshode ville en avgift med nivåer vært fornuftig. Det blir et voldsomt steg å gå fra intet til full på et konkret punkt. En økende avgift fra 450-800 f.eks.

turfsurf

Sitat fra: Elektro12 på søndag 17. april 2022, klokken 07:07
I mitt blårusshode ville en avgift med nivåer vært fornuftig. Det blir et voldsomt steg å gå fra intet til full på et konkret punkt. En økende avgift fra 450-800 f.eks.
Det blir jo trinnvis så lenge man betaler MVA for beløpet over innslagspunktet. Dvs hvis innslagspunktet er 600k vil det bli 25k MVA for en bil til 700k, og 50k på en bil til 800k.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA