Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifte ut en 24 kWt Leaf med en 24 kWt Evalia?

Startet av Sjalabais, onsdag 30. mars 2022, klokken 18:32

« forrige - neste »

Sjalabais

Jeg har sett meg om litt etter en Evalia, for å få mer plass og en mer praktisk bil. Økende bruktbilpriser har tatt disse også, en 2016 modell ser ut til å gå for 100k nå, et verditap på bare rundt 25-30000 kr/året. Skulle helst sett å prute ned inngangsbilletten en del, men er det noen her som har byttet fra Leaf til Evalia/eNV200?

Skjønner at de har kjøling/vifte på batteriet og derfor bedre levetid på dette. En selger jeg har snakket med påstod at bilen har en rekkevidde på 120km mot våre 75-80km på Leafen. Det er en vesentlig forskjell som hadde vært kjærkommen. Ellers er det de samme svakhetene som håndbrekke, ladere og lykter?
2012 Leaf Tekna

kaiat

Rekkevidden blir da mindre på e-NV200 i forhold til Leaf med tilsvarende batteri. Det er jo en større bil, så forbruket vil bli høyere.

Det elbiltekniske er likt Leaf utover batterikjølingen så vidt jeg har forstått. Resten kommer fra fossil-NV200 og virker til å fungere greitt. Enkel bil så det er lite som kan gå galt.

Jeg har ikke hatt e-NV200 selv, men har vurdert bilen. Men selv med 40 kWh-batteri er jeg redd for at rekkevidden blir for knapp for vårt bruk, i hvert fall til bilferier. Jeg har vurdert å leie en for å se hvordan jeg kommer ut med forbruket.

Sjalabais

Ja, det stusset jeg også på med den påstanden om at et 2016-batteri på 24 kWt fortsatt skulle ha 120 km rekkevidde. Vi har to andre biler, og Leafen er i hovedsak pendlebil som på det meste kjøres 70 km i et jafs. Kona mi synes da det blir litt smalt å bytte til e-NV200 for noen få ekstra kilometer, men vi savner ofte en bil som kan ta mer ved/byggematerialer/sand/sykler osv. Et praktisk bytte om vi får prutet oss ned til en fornuftig pris.
2012 Leaf Tekna

Sjalabais

90000 gikk den jeg hadde tenkt å by 70000 for, for. Må nok tilpasse mine ambisjoner dagens bruktmarked.  ::)
2012 Leaf Tekna

RJK

Sitat fra: Sjalabais på mandag 11. april 2022, klokken 06:42
90000 gikk den jeg hadde tenkt å by 70000 for, for. Må nok tilpasse mine ambisjoner dagens bruktmarked.  ::)
Nå ser det jo ut til at det vil komme nye modeller, også erstatteren til E-NV200, som har betydelig lengre rekkevidde, tilhengerkapasitet selv med 5/7 seter og mer personbilkomfort. Blir riktignok fabrikkny bil, istedet for bruktkjøp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Sjalabais

...dét vil kanskje presse prisene på bruktbilene og da er jeg klar til å slå til.
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA