Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen hopper og ustabilitet etter skifte til sommerdekk

Startet av tesla2018, fredag 08. april 2022, klokken 23:09

« forrige - neste »

tesla2018

Hei alle

Har kjøpt meg en 2018 Tesla model S i vinter, og alt har vært fint helt frem til jeg nylig skiftet til sommerdekk.

Både vinterhjul og sommerhjul har samme felg 19" original fra Tesla, og dekk 245/45R19.

Jeg opplever at bilen "hopper" ved skarp sving og lager "dump, dump lyd", som om dekket kommer bort i noe. Samtidig er bilen blitt ustabil på motorveien og det føles som den går til sidene "av seg selv", altså vanskeligere å holde i rattet.

Slikt var det ikke med vinterhjul.

Nå oppleves bilen "rar" å kjøre, og jeg er litt usikker på hva jeg bør gjøre. Skal jeg henvende meg til Tesla service, eller til et dekkverksted?

Noen som har opplevd lignende?

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

tesla2018

Uff er det såpass alvorlig.. Da får jeg kjøre den tilbake til vianor til uka.

Det kan ikke være at det er noe med dekkdimensjon bak? Sjekket bilen min på https://bilregnr.info/regnr/EV24461 og der står det standard dekkdimensjon bak er 265/35R21. Jeg har 245/45R19 både foran og bak.

Du kan ikke vise dette vedlegget.


Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

tesla2018

Ja, jeg kjøpte med vinterhjul. Sommerdekk var på dekkhotell..

Motorwatt

Slik som du beskriver det, høres bilen trafikkfarlig ut. Derfor oppfordringen.
Du bør redusere bildestørrelse, da det blir i største laget. Slik:
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

tibber73

#6
Du har helt vanlige 19" dekk i riktig dimensjon. Sjekk slitasjen og at du har riktig lufttrykk (45psi på kalde dekk).
Det er stor forskjell å kjøre med sommer vs vinter. Den er mer følsom for ujevnheter med sommerdekk.

Hva skjer egentlig ved skarp sving? Har du fullt utslag og lav hastighet? Da er det jo helt vanlig at den hopper litt, spesielt når en rygger. Det har jo med styregeometri å gjøre.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

tesla2018

Sitat fra: tibber73 på lørdag 09. april 2022, klokken 00:02
Du har helt vanlige 19" dekk i riktig dimensjon. Sjekk slitasjen og at du har riktig lufttrykk (45psi på kalde dekk).
Det er stor forskjell å kjøre med sommer vs vinter. Den er mer følsom for ujevnheter med sommerdekk.

Hva skjer egentlig ved skarp sving? Har du fullt utslag og lav hastighet? Da er det jo helt vanlig at den hopper litt, spesielt når en rygger. Det har jo med styregeometri å gjøre.

Det er 45 psi på alle 4.

Ja, det er mest ved rygging (fullt utslag og lav hastighet), men det har ikke vært sånn med vinterhjula på.

Ser ut til å være verst ved fult utslag til venstre og rygging.

Har tidligere hatt en 2014 modell og kjørt den Europa rundt, uten problemer (utenom A/C og ubehagelige seter). Nå med 2018 model skiftet til sommerdekk så går bilen bananas.

Motorwatt

Skiftet du hjulene selv, og fulgte prosedyrene med luftfjæring?

Dersom bilen har luftfjæring; Sett fjæringene til HIGH (eller VERY HIGH), og sett bilen deretter i «Jack Mode» (eller «Luftfjæring Service Modus»). Denne innstillingen finner du under «Service»-fanen. Pass på at bilen står i Park.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

tesla2018

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 09. april 2022, klokken 00:24
Skiftet du hjulene selv, og fulgte prosedyrene med luftfjæring?

Dersom bilen har luftfjæring; Sett fjæringene til HIGH (eller VERY HIGH), og sett bilen deretter i «Jack Mode» (eller «Luftfjæring Service Modus»). Denne innstillingen finner du under «Service»-fanen. Pass på at bilen står i Park.

Nei, skiftet på Vianor. Er det noe jeg kan gjøre selv nå?

Motorwatt

Vianor vet nok hvordan de skal gjøre det. Men som sagt så ville jeg kjørt minimalt før jeg fikk ordnet det, eller stilt en diagnose. Du kan også ringe Tesla Road Service (+47 23 96 02 85), og høre med dem. De har åpent 24/7.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

filtvet

Hadde en sjokk-opplevelse en gang jeg kjøpte bruktbil. Mekanikeren hadde glemt å stramme hjulmuttere (alle!). Så etter en tid begynte det å riste og bråke voldsomt.

En bolt knakk (men kunne fixes). Så nå sjekker jeg alltid etter at bilen har hatt noe med hjul på verksted. Det at et verksted er "Godkjent" betyr ingenting.

petersv

Det er ikke uvanlig at du føler sporing (mye) bedre på sommerhjul. Det er mest sannsynlig slakk og slitasje i opphengsdeler som gjør den føles ustabil. Jeg ville fått tatt en sjekk og byttet dette ved anledning. Tviler derimot på at det er farlig å kjøre med den som den er nå, da ville nok ikke Vianor sendt den ut døra ute å påpeke dette.

Holder en knapp på stabstagledd, swaybar links kaller de det hos Tesla. Gi gjerne tilbakemelding etter du har fått det sjekket, da det kan være interessant for andre som søker opp tråden senere med samme symptomer.

PS. Meca/Mekonomen/t-pro.no osv fører understellsdeler til Tesla, så du kan sjekke med de hvis det er nærmere/billigere osv. Du må ikke til merkeverksted med minder du vil.

MuskElBil

2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

Muffinman

Sitat fra: petersv på torsdag 14. april 2022, klokken 17:25
Det er ikke uvanlig at du føler sporing (mye) bedre på sommerhjul. Det er mest sannsynlig slakk og slitasje i opphengsdeler som gjør den føles ustabil. Jeg ville fått tatt en sjekk og byttet dette ved anledning. Tviler derimot på at det er farlig å kjøre med den som den er nå, da ville nok ikke Vianor sendt den ut døra ute å påpeke dette.

Holder en knapp på stabstagledd, swaybar links kaller de det hos Tesla. Gi gjerne tilbakemelding etter du har fått det sjekket, da det kan være interessant for andre som søker opp tråden senere med samme symptomer.

PS. Meca/Mekonomen/t-pro.no osv fører understellsdeler til Tesla, så du kan sjekke med de hvis det er nærmere/billigere osv. Du må ikke til merkeverksted med minder du vil.
Slakk i stabstaglinkene høres som en fin klikking og er ikke avhengig av om en har sommerdekk eller vinterdekk men lastvekslinger i leddet. Det oppstår når ene hjulet går opp og det andre ned, og veldig sjelden når de beveger seg likt som ved f.eks. fartsdumper.

Jeg har hatt dette noen ganger, og siste gangen kjente jeg igjen lyden. Kjøpte 1 ledd, og brukte 30 minutter på å skifte leddet på hjørnet lyden kom fra. Slakken i leddet var ekstremt liten og en måtte gjøre litt innsats for å merke noe på det gamle etter at det var tatt av. Litt stolt av å ha gjort riktig diagnose sittende bak rattet :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA