Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er Ioniq dyr å forsikre?

Startet av zetorn, fredag 08. april 2022, klokken 10:46

« forrige - neste »

zetorn

Hei,

Vi har nettopp kjøpt oss en Ioniq 5 (RWD) men ble litt overrasket over prisen på forsikringen (dette burde vi ha sjekket før vi gjorde kjøpet).

Er Ioniq 5 relativt dyr å forsikre?
Vi har 75% bonus, kjørelengde 16K og ingen førere under 30 år, har garasje og bor i Trøndelag. Tilbudet vi fikk fra if var på 21K pr år, dette var for deres super forsikring.

Vi har i tillegg alle andre forsikringer hos de (hus, hytte, bil nr 2, hund og diverse andre småforsikringer).

Tilbudet tilsvarer nesten 5% av bilens innkjøpspris, noe som jeg synes er veldig høyt.

Er det noen som har tips på gode forsikringer med gode priser?

hELgenen

Sitat fra: zetorn på fredag 08. april 2022, klokken 10:46
Hei,

Vi har nettopp kjøpt oss en Ioniq 5 (RWD) men ble litt overrasket over prisen på forsikringen (dette burde vi ha sjekket før vi gjorde kjøpet).

Er Ioniq 5 relativt dyr å forsikre?
Vi har 75% bonus, kjørelengde 16K og ingen førere under 30 år, har garasje og bor i Trøndelag. Tilbudet vi fikk fra if var på 21K pr år, dette var for deres super forsikring.

Vi har i tillegg alle andre forsikringer hos de (hus, hytte, bil nr 2, hund og diverse andre småforsikringer).

Tilbudet tilsvarer nesten 5% av bilens innkjøpspris, noe som jeg synes er veldig høyt.

Er det noen som har tips på gode forsikringer med gode priser?

Flere selskaper har egne nettløsninger der du kan få regnet ut hva det koster hos dem.

Mitt råd er å prøve det først - det koster ingenting.


Moas

Høres veldig dyrt ut. Sist jeg hadde Hyundai, det var en Kona, så kostet kasko med tilsvarende vilkår ca. 3500 i året hos Gjensidige med Tekna rabatt.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

o.b.lix

Det er enorm prisforskjell basert på hvor du bor, hvor gammel du er etc.

Jeg hadde min ioniq 5 AWD i if og det kostet 12.500 med 30.000km pr år. (+"årsavgift").
De andre jeg sjekket lå også omtrent der.

Men sjekket coverme - dvs forsikring til Teslaklubben TOCN - og da var prisen 8.500 for samme forsikring i samme selskap (if)!

Dette trenger ikke være fasit - da jeg sjekket pris på Tesla jeg hadde - var prisen gjennom coverme dobbelt så høy som direkte i if!

NB alle kan være med i TOCN, koster vel 350 i året, du skal bare være interessert i Tesla, og har du elbil, følger du i alle fall litt med hva som skjer på den fronten og er altså interessert...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

zetorn

Sitat fra: o.b.lix på fredag 08. april 2022, klokken 11:59
Det er enorm prisforskjell basert på hvor du bor, hvor gammel du er etc.

Jeg hadde min ioniq 5 AWD i if og det kostet 12.500 med 30.000km pr år. (+"årsavgift").
De andre jeg sjekket lå også omtrent der.

Men sjekket coverme - dvs forsikring til Teslaklubben TOCN - og da var prisen 8.500 for samme forsikring i samme selskap (if)!

Dette trenger ikke være fasit - da jeg sjekket pris på Tesla jeg hadde - var prisen gjennom coverme dobbelt så høy som direkte i if!

NB alle kan være med i TOCN, koster vel 350 i året, du skal bare være interessert i Tesla, og har du elbil, følger du i alle fall litt med hva som skjer på den fronten og er altså interessert...

Takk for tips  :+1:, om det stemmer det som stod på nettsiden deres når jeg sendte inn forespørselen så er det halvparten av prisen (og da 20K i kjørelengde vs 16K).

HPSE

Betaler 700 pr mnd hos enter inkl veiavgift. 75% bonus. 12000 km (må utvides snart). Ingen sjåfører under 23. Har kun bilforsikring hos Enter. Allerede fått bruk for forsikringen når eg klarte å kile meg litt fast i et garasjehjørne. Skader for 15000 inkl ditec/leiebil. Betalte 4000 i egenandel og ingen bonustap.
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Elbil er bedre enn sex

Jeg har I5 2wd premium fra Mobile (ikke en ribbet sideimportert utg)
Hos Watersircles betaler jeg temmelig nøyaktig kr 5000 i året for full kasko og 8k km. Har 75 % bonus.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

Vegar

Jeg opplevde ett ganske kraftig hopp i pris da jeg byttet Koma med Ioniq5, så jeg vil svare 'ja'. Ioniq5 virker til å være en dyr bil å forsikre.

Electric cars in Norway

#8
Sitat fra: Vegar på onsdag 27. april 2022, klokken 13:07
Jeg opplevde ett ganske kraftig hopp i pris da jeg byttet Koma med Ioniq5, så jeg vil svare 'ja'. Ioniq5 virker til å være en dyr bil å forsikre.

Det er både og... kommer ann på profil på forsikringstager...bosted osv. Og ikke minst hvilket selskap man velger. Ioniq5 som kompisen min har kostet ikke mer i forsikring enn TM3 han hadde før. Samme betingelser og kjørelengde.

NetromB

Jeg vil si nei! Da jeg skiftet til Ioniq5, skiftet jeg fra If til Storebrand alle forsikringer. Rabatt for medlem i Huseierne. Pris kr.832 / mnd. inkl. Trafikkforsikr. Høsten 2021. Det har økt litt nå. 12000 km/år. 75% bonus.

Knagg1

Jeg sjekket idag og endte opp på samme pris som jeg betaler for min ID.3, 8300,- inkl. trafikkforsikringsavgift. Dette var med 75% bonus, 20k km i året og superkasko.
Så tror selskap kan være avgjørende her, jeg sjekket flere biler og endte opp veldig likt fra modell til modell.

Panduck

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 27. april 2022, klokken 15:23
Det er både og... kommer ann på profil på forsikringstager...bosted osv. Og ikke minst hvilket selskap man velger. Ioniq5 som kompisen min har kostet ikke mer i forsikring enn TM3 han hadde før. Samme betingelser og kjørelengde.

Nå er vel Tesla noen av de aller dyreste bilene å forsikre, så at det ikke kostet med enn TM3, tyder det vel på at det er dyrt?

Jeg syntes uansett ikke det tilbudet jeg fikk på forsikring på Ioniq 5 var ille, og langt under Tesla-forsikringspris, så den prisen OP har fått virker dyr.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA