Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpe "enkel" versjon?

Startet av vesttrønder, mandag 16. mai 2022, klokken 12:13

« forrige - neste »

vesttrønder

For å korte ventetida vurdera eg ein bruk bil. Denne er importert, og er ein enkel versjon utan rattvarme, ventilerte seter, 360-kamera osv. For oss er pris viktig, og vi lever godt utan dei funksjonane. Det er over 50' i forskjell opp til "topputstyrt". Å kjøpe ein slik bil, er det tabbe for bruktverdi og salgbarheit om 3-4 år?

Elbil er bedre enn sex

Sitat fra: vesttrønder på mandag 16. mai 2022, klokken 12:13
For å korte ventetida vurdera eg ein bruk bil. Denne er importert, og er ein enkel versjon utan rattvarme, ventilerte seter, 360-kamera osv. For oss er pris viktig, og vi lever godt utan dei funksjonane. Det er over 50' i forskjell opp til "topputstyrt". Å kjøpe ein slik bil, er det tabbe for bruktverdi og salgbarheit om 3-4 år?

Sannsynligvis, tror jeg. Når jeg har solgt brukt e-UP og Kona var det veldig ofte spørsmål om bruktimport.
Det var til og med én som spurte generelt om e-UP'n var importert, og jeg svarte at den var importert av Møller fra utlandet, ettersom de ikke lages i Norge. Fikk til svar at han ville lete videre etter en som ikke var importert.  :D
Men, jeg solgte en -17 mod Ioniq i 2020, bruktimportert fra Sverige, no problemmo.
Om den prises 'riktig' så får du selvsagt solgt den om 3-4 år.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

kjellrt

Det kan være smart å sjekke garantivilkårene på "importert" bil. Noen leverandører reduserer garantitiden betydelig på "importert" bil. Det kan gjelde både bil og batteri. Jeg vet ikke hva Hyundai gjør.

Dessuten er det noen "importerte" som ikke leveres med DAB radio, avhengig av hvilket land bilen kommer fra.

Moas

#3
Jeg fikk svært god bruk for de norske garantiene når jeg hadde min Kona. Tipper det utgjorde fort 100-200k kr. i besparelse på bare 2-3 år. I tillegg fikk jeg goodwill fra merkeforhandleren til gratis lånebiler når min var på garantireparasjoner og Hyundai i Korea nektet det. Forøvrig var det ofte flere uker, mnd eller år i ventetid hver gang AC, motorv, girkasse, batteri, deler i dashbordet røyk.

Skal du absolutt ha en Korea bil så hadde jeg heller vurdert Kia som har 7 års garanti uansett hvor bilen er kjøpt.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

vesttrønder

Takk for svar. Gir meining dette. Fann ut av garantivilkår for Kia, ja. Der mister ein veghjelp og får redusert garanti på AV-utstyr til 2 år. Konkluderte i begge tilfelle med at det kanskje ikkje er verdt å betale 70k ekstra. Så får vi heller berre vente og spare peng :)

o.b.lix

Min i5 er "bruktimportert", dvs den har fått stempel fra forhandler i Nederland i serviceheftet, men var bare gått 7 km når jeg fikk den.

Er likevel full 5 års garanti gjeldende fra den ble registret i Norge. Dette kan variere fra bil til bil for man kan velge hos Hyundai om man vil ha standard 3 års garanti eller betale ekstra for 5 års garanti hos forhandlere i Europa.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA