Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Slutt for radar i Europa

Startet av Thalgar, onsdag 06. april 2022, klokken 11:10

« forrige - neste »

Thalgar

"Fra og med levering i april 2022 vil Model 3 og Model Y bygget for det europeiske markedet og Midtøsten-markedet, ikke lenger være utstyrt med radar."

https://www.tesla.com/no_NO/support/transitioning-tesla-vision

Model Y LR Quicksilver, 2023

JorEl

Spennende lesning. Husker jeg var stolt over radaren i bilen ;) men nå vet jeg ikke hva som er best.
I følge Tesla sine beregninger ca like gode?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Øyvind.h

Sitat fra: JorEl på onsdag 06. april 2022, klokken 18:10
Spennende lesning. Husker jeg var stolt over radaren i bilen ;) men nå vet jeg ikke hva som er best.
I følge Tesla sine beregninger ca like gode?
Gode på vidt forskjellige ting :) Kamera ser mye radaren ikke kan se, men radaren kan se mye kamera ikke kan se.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Sitat fra: JorEl på onsdag 06. april 2022, klokken 18:10
Spennende lesning. Husker jeg var stolt over radaren i bilen ;) men nå vet jeg ikke hva som er best.
Det får du vite til sommeren når Tesla kobler ut radaren din ...

Min første bil med radar var en Mercedes E-klasse 2003 mod. Da virket den adaptive cruisekontrollen bare over 40 km/t. Etter det har jeg hatt det på alle mine biler. Den første jeg hadde med Stop&Go (for køkjøring) var en BMW 730d 2010 mod. Den hadde samme radaren som Tesla også brukte, og som ble levert fra Bosch. I dag bruker Tesla radar fra Continental.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Kobler vel ikke ut radaren?
Greit for meg om FSD-beta kommer, og løfter selvkjøring til nye høyder :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

SitatKobler vel ikke ut radaren?
Det gjør de:



Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Sulle

Et stort skritt nærmere FSD beta i Europa når typegodkjenning uten radar foreligger. Venter spent på fortsettelsen:)
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

JorEl

#7
Herlig. Alltid klar for noe nytt til Teslaen :+1:
Edit: forutsatt at ting blir bedre ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

OlaM

Spent på dette. Bra at det kommer andre gode biler og at supercharger nettverket åpnes, sånn i tilfelle.  :P
'21 3LR

TheRealCoinman

Syntes det er bra, rader er vanvittig dyrt å bytte når den er utenfor garanti har jeg hørt. Men spent om kamera fungerer like bra her i norge, når bilene i vinterhalvåret er dekt med veistøv.

sjokomelk

BMW har jo klart seg fint mange år med kun kamerabasert ACC med Mobileye-kameraet i frontruta og ingen radar på i3. Så det går nok helt fint med Tesla også.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Hadde en BMW 225xe med et slikt oppsett i 2016, og den tålte ikke engang sollys....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 23. april 2022, klokken 11:19
BMW har jo klart seg fint mange år med kun kamerabasert ACC med Mobileye-kameraet i frontruta og ingen radar på i3. Så det går nok helt fint med Tesla også.
Av den lille misnøyen jeg har fått med meg rundt i3, så er det akkurat dette som er det jeg har hørt/sett desidert mest klaging rundt.

hELgenen

Sitat fra: geear på lørdag 23. april 2022, klokken 11:36
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 23. april 2022, klokken 11:19
BMW har jo klart seg fint mange år med kun kamerabasert ACC med Mobileye-kameraet i frontruta og ingen radar på i3. Så det går nok helt fint med Tesla også.
Av den lille misnøyen jeg har fått med meg rundt i3, så er det akkurat dette som er det jeg har hørt/sett desidert mest klaging rundt.

Det er korrekt - så det blir spennende å se om Tesla klarer å få til velfungerende funksjoner uten radar eller lidar.
Det er et ordtak som heter : Å spare seg til fant. Om vi er på vei dit vet jeg ikke - men mange i bilbransjen rister litt på hodet av dette grepet Tesla gjør og mener vel strengt tatt at man trenger flere sensorer - ikke færre.

turfsurf

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 23. april 2022, klokken 11:19
BMW har jo klart seg fint mange år med kun kamerabasert ACC med Mobileye-kameraet i frontruta og ingen radar på i3. Så det går nok helt fint med Tesla også.
He, etter 120k km i i3 så er «klarer seg fint» langt fra sannheten.

Det er dog ett kamera og ti+ år gammel teknologi.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA