Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Km Stand og Batterikapasitet

Startet av Radiobil1, søndag 09. september 2012, klokken 23:33

« forrige - neste »

eivisa

Har passert 45000km no, og soc viser 98.8% ved full lading. Merker ingen reduksjo på kjørelengden.
Ved lading til 84%, viser den 82, 8 på soc et par timer etter den er ferdigladet.
Har ikke testet noe, dette er bare det jeg ser på socmeter når jeg skal kjøre. 8)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Radiobil1

Sitat fra: Radiv på tirsdag 04. juni 2013, klokken 14:39
I USA er den som har kjørt lengst på denne lista kommet opp i ca 80 000 km.
Den som har mistet mest kapasitet har mistet 4 bars.
http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Real_World_Battery_Capacity_Loss#four_bars
Sitat fra: RuneW på tirsdag 04. juni 2013, klokken 15:42
Sitat fra: Radiv på tirsdag 04. juni 2013, klokken 14:39
I USA er den som har kjørt lengst på denne lista kommet opp i ca 80 000 km.
Den som har mistet mest kapasitet har mistet 4 bars.
http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Real_World_Battery_Capacity_Loss#four_bars

Ok, jeg antok du mente her på berget, siden det er mest interessant for oss med vårt klima.

Gjorde det, men interessant side.
Er det så stor forskjell på 'slitasjen' av batteriene i varmt og kaldt klima, er dette kjemisk betinget eller?

Bobbulf

#32
Sitat fra: Radiv på tirsdag 04. juni 2013, klokken 23:33
Sitat fra: Radiv på tirsdag 04. juni 2013, klokken 14:39
I USA er den som har kjørt lengst på denne lista kommet opp i ca 80 000 km.
Den som har mistet mest kapasitet har mistet 4 bars.
http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Real_World_Battery_Capacity_Loss#four_bars
Sitat fra: RuneW på tirsdag 04. juni 2013, klokken 15:42
Sitat fra: Radiv på tirsdag 04. juni 2013, klokken 14:39
I USA er den som har kjørt lengst på denne lista kommet opp i ca 80 000 km.
Den som har mistet mest kapasitet har mistet 4 bars.
http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Real_World_Battery_Capacity_Loss#four_bars

Ok, jeg antok du mente her på berget, siden det er mest interessant for oss med vårt klima.

Gjorde det, men interessant side.
Er det så stor forskjell på 'slitasjen' av batteriene i varmt og kaldt klima, er dette kjemisk betinget eller?
Ser ut til at batteriene ikke liker klima med temperaturer over 30 grader;

http://www.plugincars.com/lithium-ion-batteries-can't-stand-heat-122447.html
(Ble litt tull med linken pga appostroffen i can't, vet ikke hvordan jeg får med resten....)
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Ladefabrikken

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Elbirger

59000  km siden Desember 2011. Jeg kjører daglig til Sarpsborg fra Enebakk. Har ikke merket noen forskjell på rekkevidden. Synes nesten at den har blitt bedre  ;) men det er vel bare jeg som har blitt flinkere til å kjøre økonomisk.
Nissan Leaf siden November 2011, 127000km
Peugeot iOn 2011 rød
Reservert Tesla Model X #1

Radiobil1

Har noen Leafer i verden brukt opp batteriet ennå?

Trekkoppbil

#36
Sitat fra: Radiobil1 på torsdag 31. oktober 2019, klokken 17:26
Har noen Leafer i verden brukt opp batteriet ennå?
Jeg kan ikke se for meg at noen klarer å kjøre til batteriet ikke har noe kapasitet igjen. Men dersom man klarer det, så batteriet ikke gir noe framdrift, så er det vel 8 års garanti på 24kwts batteri, mot 5 års garanti på kapasiteten.

Så lenge bilene er innenfor kapasitetsgarantien, så er det vanlig å bytte når man kommer ned på 8 barer, men det er vel ikke alle som gjør det. I varme stater har jeg jeg inntrykk av at det skjer fra bilene er ca 3 år.
F.eks her er det en 24kwt Leaf  fra september 2016 som er på auksjon i morra, og den har 7 barer:

https://insightcr.manheim.com/cr-display?conditionOrderId=16545749&workOrderNumber=5572927&locationCode=DALA&vehicleUniqueId=SIMULCAST.DALA.17715925

http://www.electricvehiclewiki.com/wiki/battery-capacity-loss/

Øyvind.h

Sitat fra: Radiobil1 på torsdag 31. oktober 2019, klokken 17:26
Har noen Leafer i verden brukt opp batteriet ennå?
Bjørn fant denne i Thailand med 3 barer igjen. Det er vel ganske nære oppbrukt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Temperatur er nok kjempeviktig. Når 18-åringen handlet bil her endte vi på en 2013 med ca. 100k på telleren. Den hadde alle barene i behold og soh på 89%. Hos forhandleren stod det også en lik bil med 50k på telleren. Den hadde også alle barene i behold, men soh på knappe 86%. Den var importert fra Frankrike, og hadde sikkert stått fulladet mye i franske temperaturer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA