Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee laderen fusker pga. dårlig "skyforbindelse" - ønsker alternativer

Startet av hELgenen, torsdag 15. september 2022, klokken 15:08

« forrige - neste »

hELgenen

Har 2 stk Easee ladere som jeg har frem til ganske nylig hatt lite eller ingen problemer med for å lade 2 elbiler via lastbalanasering.

Den baserer seg på at man kan legge inn styring av tidspunkt for lading, men da KUN via skyen så vidt jeg kan skjønne.

Ønsker samme løsning (lastbalansering et krav), men da en som KUN kan programmeres via lokalt nettverk og app. Mao. ikke noe "sky dritt" - men direkte adgang til styring f.eks kun via lokalt WIFI.

Selve laderen ellers fungerer ok, men Easee har tydeligvis gått helt bananas slik at oppetiden nå er alt for dårlig for min smak.

Er det noen ladere der ute som kan by på en slik løsning?


Egil S

Jeg har hatt store "sky problemer" med min Easee lader i dag.
Har hatt den 3 år uten at jeg har hatt noe problemer jeg kan huske før.

Men i dag ville den ikke lade, ikke justere ladetider eller stoppe lading når den nå kom i gang, grunnet dårlig sky forbindelse.

Jeg tok strømmen på laderen, restartet routerne her hjemme og restartet appen, da ble det bra igjen.
Ikke svar på spørsmålet ditt, bare tilbakemelding på at jeg hadde problemer med min i dag også, laderen min har sikkert ikke vært av siden sist jeg hadde strømbrudd her hjemme, må være ett år siden iallfall.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Tellus

Dropp skyen.
Lastbalansering kan gjøres med Easee Equalizer. Easee appen inneholder bra med muligheter til å velge ladeperioder. Enkelt å styre ladeeffekt er det også.

hELgenen

Sitat fra: Tellus på torsdag 15. september 2022, klokken 20:54
Dropp skyen.
Lastbalansering kan gjøres med Easee Equalizer. Easee appen inneholder bra med muligheter til å velge ladeperioder. Enkelt å styre ladeeffekt er det også.

Hvordan droppe skyen med easee og app? Jeg får fra tid til annen feilmelding i appen om at den ikke når lader. Det er ingen feil med wifi da jeg når mye annet som går på wifi der. For meg virker det som easee bruker en backend i skyen.

Denne equalizer saken går vel på å begrense lasten mot hovedsikring. Det er ingen problemstilling her. Har eget sikringskap i garasje med egen sikring mot lader.

Det jeg ønsker en løsning der jeg kan programmere appen som i dag,men uten backend i skyen. Altså at jeg kan koble app direkte mot lader. Og slik opplever jeg ikke at det er i dag.


Edit : denne equalizer krever tilkobling til han port på måler. Der har jeg allerede en tibber pulse som jeg bruker blant annet til home assistant for å styre mye i vårt hus...også easee kan integreres her,men da via skyen til easee...ønsker ikke å gå veien om skyen

geear

Er det et krav at du skal kunne programmere tidspunkt fra ladeboksen selv, eller kan du gjøre det fra bilene?

Jeg ser vel i utgangspunktet på Tesla Wall Connector 3 som en konkurrent til Easee hovedsakelig om man har tesla (på grunn av knappen på håndtaket som er en enorm fordel om man har Y/3), men mulig den kan være et alternativ for deg. Den har oppkobling mot "skyen" for å laste ned oppdateringer, men går ikke offline uten nett, og den etablerer et lokalt wifi som du kobler på for config (men ikke noe man gjør ofte, tror jeg har vært påkoblet to ganger), og har trådløs lastbalansering. Men i Tesla-verden så konfigurerer man alltid ladetidspunkt/forvarming/ladehastighet osv. i appen til bilen, ikke ladeboksen.

Den støtter IT og TN 1 og 3-fas, inntil 22 kW, trenger ikke jfb. type B, så det er bare å skru ned Easee og montere TWC3, den har fast kabel inkludert og er vel bortimot den billigste ladeboksen på markedet, til 5000,-/stk inkl. frakt. Ser bra ut også. Er usikker på om du får kjøpt den uten å eie en Tesla, men alle kjenner vel noen med en Tesla...

Egil S

Sitat fra: geear på fredag 16. september 2022, klokken 10:24
Er det et krav at du skal kunne programmere tidspunkt fra ladeboksen selv, eller kan du gjøre det fra bilene?

Jeg ser vel i utgangspunktet på Tesla Wall Connector 3 som en konkurrent til Easee hovedsakelig om man har tesla (på grunn av knappen på håndtaket som er en enorm fordel om man har Y/3), men mulig den kan være et alternativ for deg. Den har oppkobling mot "skyen" for å laste ned oppdateringer, men går ikke offline uten nett, og den etablerer et lokalt wifi som du kobler på for config (men ikke noe man gjør ofte, tror jeg har vært påkoblet to ganger), og har trådløs lastbalansering. Men i Tesla-verden så konfigurerer man alltid ladetidspunkt/forvarming/ladehastighet osv. i appen til bilen, ikke ladeboksen.

Den støtter IT og TN 1 og 3-fas, inntil 22 kW, trenger ikke jfb. type B, så det er bare å skru ned Easee og montere TWC3, den har fast kabel inkludert og er vel bortimot den billigste ladeboksen på markedet, til 5000,-/stk inkl. frakt. Ser bra ut også. Er usikker på om du får kjøpt den uten å eie en Tesla, men alle kjenner vel noen med en Tesla...

I BMW verden kan jeg også stille inn tidspunkt i bilen/bilens app.
Dvs at jeg kan ha Easee laderen "alltid åpen".
Men jeg har valgt å ha bilen i "lad straks" modus, og stiller inn tider i Easee app (sky), vet man kan bruke Tibber til å styre easee boksen til å lade når det er billigst strøm om man har Tibber.

Alt i dag er jo skybasert, så det begynner vel å bli vanskeligere og vanskeligere å komme utenom.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

OhmPaPa

Jeg har Eease via Circle-K inkl Equalizeren. Har på ca ett år aldri vært offline mot Eease.

Men derimot har Circle-K sin app vært offline litt i meste laget...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA