Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny ladekurve?

Startet av ThomasEL, tirsdag 05. april 2022, klokken 13:58

« forrige - neste »

elektro

Ladet fra 44-80% hos Recharge (alene på 225 kW lader) på Esso Lillehammer forrige dagen. Hastigheten ut fra lader lå på mellom 149-150 kW frem til ladingen stoppet på satt ladegrense.

Snitt effekt ut fra lader ca. 146 kW. Antar god lunk i batteriet da det var rundt 26 varmegrader, tørt og vi hadde kjørt E6 fra Oslo.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (reservert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

@Elektro:

At du får tilnærmet lik 150kW ved 79-80% soc, bekrefter vel langt på vei mistanken vi har hatt fremme i tråden tidligere:

Det er ikke økningen av nettokapasitet fra 83,5kWt til 86,5kWt som gjør at nyere e-tron brekker av ladekurven tidligere enn de «gamle»:
- Det må være byttet som ble gjort av batterileverandør (og dermed noe endret kjemi) som gjør at BMS er programmert litt annerledes...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Det er nærliggende å tro at det er kjemien, eller oppbygningen av batteriet som utgjør forskjellen, ja. (LG poseceller før jan. 2021 vs. Samsung prismeceller etter.)

Nå skal det sies at kurven muligens blir annerledes dersom man lader fra lav SOC, det har jeg egentlig ikke sjekket. Men for dere som har nyere biler; er det sånn at dere aldri ser 149-150 kW mellom 75-80% SOC? Selv om dere lader bare en halv syklus?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (reservert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Truls Antonsen

Jeg mener å ha sett, med 2020 modell, produsert før uke 48/19, at den i år begynner å "trottle" ned fra 150kw ved ca 75-76%, og passerer 80% med 130-140, mot i fjor, hvor den først gikk ned fra 150 på 80%.

Har "alle" oppdateringer, også 86,5kwh.

Utgjør ikke store forskjellen...for den lader jo fortsatt med nær 75kw i snitt opp til 100%.

Er LG batteri i denne bilen.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA