Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny ladekurve?

Startet av ThomasEL, tirsdag 05. april 2022, klokken 13:58

« forrige - neste »

ThomasEL

Bjørn Nyland har kjørt noen tester med relativt ny e-tron 55 i disse dager.

Et par av funnene hans:
• Han får ut ca 86kWt av batteriet
• Ladekurven virker å være noe endret i forhold til tidligere. Bjørn sier det lades med litt høyere effekt i starten, opp til ca 65% soc, men at ladehastigheten synker litt fortere og jevnere enn før. Se vedlagt Bjørns kurve.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Truls Antonsen

Hvor er det disse 3 ekstra kwh ligger da? Om de er frigitt på toppen, så vil en jo komme til "gammel" 70% på litt lavere reell SOC/spenning...
Dvs spenningen som før var indikerte 80%, er nå 77%..og derved må den redusere effekten på lavere soc, men fortsatt på samme leverte energimengde.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


ThomasEL

Ja, enig i det Truls! Og Nyland presiserer også det et par ganger, at det nå er et større batteri enn da han testet i 2019 eller 2020.

Samtidig har vi jo flere eksempler på at biler produsert post uke 48 2019 (som jo også har 86,5kWt tilgjengelig) lader med over 50kW helt til 99%. Dette har f eks Kris Rifa dokumentert i videoer.

OBD-avlesninger fra de her på forumet som har eldre biler og gjennom sw-oppdatering har fått tilgang til mer, altså 86,5kWt, tyder jo også på at spenning ved 100% IKKE er høyere enn før. Noe som burde tyde på at det er i bunnen mer kapasitet er frigitt...

Så det er kanskje nærliggende å tro at det er byttet av batterileverandør som har endret ladekurva her, heller enn frigivelsen av de ekstra kWt..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Truls Antonsen

Ja det er vel mulig. 50'n kom vel med Samsung celler fra dag 1, mens 55'n hadde LG celler en god stund etter 2020...
Og 50'n har jo aldri hatt samme ladekurve som 55, dog lavere effekter.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


elektro

#4
Stemmer dette at mht. bytte, ikke bare av produsent, men fra pose- til prismeceller. Jeg har imidlertid alltid ment at Bjørn sin gamle kurve ikke er helt optimal.

La tilfeldigvis merke til at jeg hadde 148 kW i MyAudi appen ved 70% i dag, på min tidlige 2019 modell som har fått software oppgradering. Sesjonen gikk fra 15-100%, men jeg fulgte dessverre ikke med på når effekten begynte å synke. Før oppdateringen har jeg imidlertid ofte hatt nær 150 kW helt til 79-80%.

EDIT: Dette var på E.ON sine 300 kW ladere på Fåvang. :+1: I den grad det har noen betydning.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Her fra ladesesjon på Ionity Ringdalskogen ser man det som har blitt påpekt:
Nyere e-tron 55 (de med Panasonic batteri?) reduserer effekten tidligere enn ved 79-80% som de «gamle» gjorde:

• Ved 65% soc får jeg 350A (som er max av hva e-tron vil ta) og 151kW
• Ved 75% soc er det redusert til 283A og 124kW
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Her er min bil på IONITY Dal 23. mai 2019. Kanskje ikke så interessant iom. at netto kapasitet nå er endret, og siden det ikke var en full syklus, men det peker likevel i retning av en tydelig forskjell. Og som nevnt, at Teslabjørn sin gamle kurve over ikke er helt optimal.

Skal prøve å dokumentere dette bedre nå som jeg har fått oppgradert til 86 kWt netto. :+1: Jeg kjører bare alt for lite for tiden. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Ja, litt spennende å sett hvordan din "gamle" bil med oppdatert nettokapasitet oppfører seg i forhold til ny.

Jeg har en mistanke om at det er batteritypen som har mest å si her... Kris Rifa har jo i sine videoer flere ganger vist at han fikk 150-151 kW ved 79% i sin 2020 55-modell med 86,5kWt nettokapasitet.

Hvis jeg husker riktig byttet Audi fra LG til Panasonic tidlig i 2021. Mulig noen vet med sikkerhet og evt kan korrigere meg, men jeg syns det ser ut til at dette byttet har endret ladekurven mer enn "opplåsing" av de ekstra kWt..?

Den store forskjellen i tid ved en ladeøkt opp til 80% utgjør det jo ikke. Særlig hvis Bjørn Nyland har rett i at kurven ligger noe høyere ved lavere soc enn før. Men det er likevel en endring som gjør at kurven likner noe mer på den e-tron 50 har...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Prøvde å lade litt på Circle K i morges, men med 61% og 13 grader i batteriet peaket jeg på 114 kW inn (på bilens display, med AC av). Det jeg merket meg var at hastigheten dalte tidlig og var nede på 100 kW allerede på 75%, men dette har nok vel så mye med at batteriet bare nådde 15-16 grader å gjøre. Jeg skal ta en ordentlig test med varmt batteri fra 10-90% senere i sommer. Kanskje på Eviny med Bilkraft appen, så kan jeg prestentere kurven for dere også. :)

Det er nok ikke Panasonic batteri i bilen din, @ThomasEL. e-tron 55 ble levert med poseceller fra LG frem til januar 2021, deretter byttet de til prismeceller fra Samsung. Visstnok med samme kjemi. Disse ble også benyttet i e-tron 50 fra dag én. Kilde: https://electrichasgoneaudi.net/models/e-tron/drivetrain/battery/

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Samsung er det jo selvfølgelig, ja. Takk :+1: :+1: Men husket riktig i forhold til tidspunkt for endring i alle fall :laugh: Så da gjelder fortsatt mitt poeng med at Kris Rifa hadde 86,5kWt netto, men likevel LG-batteri i sin bil.

Ja, tror i ditt testtilfelle nå at det handler mer om temperatur enn noe annet.

Blir artig å se når du får tatt en skikkelig test på det :+1:
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Gammel bil med 93M3 oppdatering: Får fremdeles 153 kW (vist av lader) på 80%, så strupes det ned rett over dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Det bekrefter vel langt på vei teorien om at det ikke er de ekstra kWt «opplåst» som har ført til endret kurve, men derimot bytte av batterileverandør.. (Og til syvende og sist er det jo kodingen i BMS som styrer kurven)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

#12
Her er en sesjon jeg hadde for noen uker siden. Dette var på IONITY Ringdalsskogen, etter å ha kjørt fra Oslo i godt sommervær. Litt usikker på hvilken SOC jeg startet på, ettersom jeg hadde fire passasjerer- sånn at fokuset var på å få til sømløse ladestopp.

Opplevde imidlertid noe pussig én ladestopp og noen dager senere. Fikk «turtle mode» ved 7% SOC og var nede på 25% power limit ved 5% SOC. Dette var med varmt batteri, etter å ha kjørt Tvedestrand-Oslo. Bilen hadde da i forkant stått med ca. 80% SOC i tre døgn uten tilkoblet strøm. Eller var det bare 77%..?

Jeg kom med nød og neppe inn på en 50 kW lader og fikk nødladet med 4% med en bil som nesten ikke responderte på gassen. Det var mildt sagt en litt uvant situasjon å ikke kunne stole på bilen, for en som jevnlig har kjørt ned til 1% uten at det har føltes dramatisk. Nå er det i imidlertid veldig lenge siden bilen har vært fulladet, så får prøve å gjøre en full syklus..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

@Elektro:

Vet ikke om du husker det fra min rapport fra Moldeturen nå i mai, men som nevnt der fikk jeg også, til min overraskelse, turtle mode ved 7% SOC... Jeg hadde riktignok fortsatt over 75% power tilgjengelig da jeg stoppet på lader ved 6% soc.
- Siden det var første og eneste gang jeg har vært så lavt med min nye 55, så visste jeg ikke om det var normalt eller ikke.

Hos deg har jo dette endret seg i forhold til før... Så enten har du litt ubalanse i cellene, eller så er det en svært tydelig indikasjon på at den ekstra opplåste kapasiteten er hentet fra bufferen i bånn.
Og for å si det sånn: Hvis økt netto betyr nær null pedalrespons under 5% soc, så er neimen ikke den nye ekstrakapasiteten mye verdt...!!
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Husker det når du sier det, @ThomasEL. Det verste var at batteriet her antakelig var rundt 25 grader. For de som er kjent i Oslo, var planen å kjøre opp Maridalsveien og videre opp til toppen av Kjelsås. En ganske bra stigning. For deretter å trille ned og kjøre Ring 3 til Bryn og toppe opp. Jeg kom opp og ned igjen, men det føltes som det var så vidt jeg kom over Storo krysset og fant en 50 kW på Circle K.

Jeg har jo gått tom én gang, men da hadde jeg bare et par prosent SOC og dro på nærbutikken i -10 grader. Så la jeg inn en ekstra stopp for å kjøpe kaffe på vei hjem og glemte litt at jeg hadde veeeldig lav SOC. :P Det er så komfortabel jeg har vært med batteriet før..

Vel, jeg har en veldig sterk følelse av at BMS også er litt ute å kjøre her, så skal teste litt på tur til Sørlandet i morgen. Starter dagen med en fullading. Sånn som min opplevelse var, minner veldig om noen tester jeg har sett av Volvo XC40 P8. Hvis jeg faktisk hadde 4% tilgjengelig batteri igjen, men at bilen har mye power limit så nær den virkelige bunnen, at man må sette på nødblinken i 80-sonen, er det jammen ikke mye verdt nei.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA