Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Faktisk nyttelast på Ioniq 5

Startet av Panduck, tirsdag 05. april 2022, klokken 10:06

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: Skeptikeren på lørdag 21. mai 2022, klokken 15:03
Har veid min både med meg og med meg, 2 unger og samboer. Veldig mange i Facebook-gruppa har også veid. Har du oppgitt egenvekt 2082 kg? Mulig å få skiltnr ditt? De fleste har oppgitt egenvekt 2020, og det er langt unna sannheten. Hvis vekten stemmer, trekt fra meg, så veide bilen min 2165 ca. Da har jeg trekt fra noen kilo for diverse i bilen.

RWD har ikke oppgitt egenvekt på 2020, det er AWD. Det kan virke som om de har vært en god del mer ærlige på hva man kan forvente av nyttelast i Sverige.

geear

Svenskene har ikke helt samme måte å regne vekt/egenvekt på heller, har importert bil derfra og da var det et kjempetema hos Biltilsynet under registrering. Endte faktisk med at bilen ble kjørt på vekta (heldigvis). Vet det er en del svenske biler som har blitt nedregistrert på antall seter ved import til Norge nettopp pga det ikke er tilstrekkelig nyttelast igjen med tallene fra sverige. Og biltilsynet skal egentlig bruke vognkortet derfra som underlag. Det er drivstoff og væsker og fører osv som ikke oppgis som egenvekt i Norge, og da skjærer det seg for kontrollørene.

Skeptikeren

Sitat fra: Panduck på lørdag 21. mai 2022, klokken 22:58
Sitat fra: Skeptikeren på lørdag 21. mai 2022, klokken 15:03
Har veid min både med meg og med meg, 2 unger og samboer. Veldig mange i Facebook-gruppa har også veid. Har du oppgitt egenvekt 2082 kg? Mulig å få skiltnr ditt? De fleste har oppgitt egenvekt 2020, og det er langt unna sannheten. Hvis vekten stemmer, trekt fra meg, så veide bilen min 2165 ca. Da har jeg trekt fra noen kilo for diverse i bilen.

RWD har ikke oppgitt egenvekt på 2020, det er AWD. Det kan virke som om de har vært en god del mer ærlige på hva man kan forvente av nyttelast i Sverige.

Ja, det vet jeg. Men etter 28.04 påstår Hyundai at biler skal registreres med faktisk vekt i vognkortet og ikke 2020 som tilsvarer en AWD totalt ribbet for utstyr (hvis det i det hele tatt går an å få den så lett da.) Har lett opp flere registrert etter denne datoen og fremdeles ikke funnet en AWD med annet enn 2020 egenvekt uten fører.

Skeptikeren

#63
Her operer de med egenvekt uten fører 2094 heretter, men i virkeligheten ser vi jo at den veier mer enn det også. 90 kg mer enn oppgitt.

https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-ioniq-5-sa-lav-nyttelast-at-calle-kan-bare-ha-barn-som-passasjerer/224283

Nyttelasten spises opp av bilens egenvekt. Burde gjort som Tesla Y, øke tillat totalvekt og nyttelast.

nordmannisverige

Sitat fra: Skeptikeren på lørdag 21. mai 2022, klokken 15:03
Har veid min både med meg og med meg, 2 unger og samboer. Veldig mange i Facebook-gruppa har også veid. Har du oppgitt egenvekt 2082 kg? Mulig å få skiltnr ditt? De fleste har oppgitt egenvekt 2020, og det er langt unna sannheten. Hvis vekten stemmer, trekt fra meg, så veide bilen min 2165 ca. Da har jeg trekt fra noen kilo for diverse i bilen.
Har svenskregistrert bil, uten Facebook.
Klistrer inn bilder fra Transportstyrelsen.se
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Skeptikeren

Ca 70 kg per sete i bilen da. Det er ikke akkurat bra!  :o

nordmannisverige

Sitat fra: Skeptikeren på søndag 22. mai 2022, klokken 14:05
Ca 70 kg per sete i bilen da. Det er ikke akkurat bra!  :o
Nja. 70kg per sete (280kg) gir meg 68kg til bagasje. Føreren er medregnet i 2082kg.
Sjåfør (75kg) + 3 voksne(240kg) og en ungdom (60kg) gir 48kg til bagasje. Ikke perfekt, men absolutt "doable".

Nå gjenstår det bare å veie bilen med meg(80kg) i framsetet, i følge Hyundai og Transportstyrelsen skal bilen da veie 2087kg(ettersom jeg veier 5kg mer enn "sjablongsjåføren"), og jag får da nyttelast på 343kg.

Om alt er som det skal.

Skeptikeren

#67
Sikker? Totalvekt - tjenestevekt = nyttelast. Du må vel også regne med sjåføren i nyttelasten. 348 kg som kan fordeles i last. 348 / 5 seter = 69,6? Jeg kan ta feil.  ::)

Edit: Ja, du har vel rett 👍

Jeg kan akkurat ha med meg ditt scenario av passasjerer  før jeg passerer tillat totalvekt, men ikke noe som helst bagasje. Veier 2240 med meg som fører, altså 300 kg til gode...

Det er jo det største problemet her, at bilen ikke veier det den skal med fører.  :'(

nordmannisverige

Nå har jeg veid bilen min på Besikta her i Malmö.

Plukket ut alt som var løst, og veide bilen uten sjåfør/passasjer.

I følge CoC så ska min bil veie 2065kg (Actual Mass of the Vehicle). och den vekten defineres sånn:
"Actual mass of the vehicle means the mass in running order as set-out in Article 5 Regulation (EU) No 168/2013 increased by the mass of the driver (75 kg) and one passenger (65 kg ), if applicable increased with the mass of the propellant, plus the mass of the optional equipment fitted to an individual vehicle"

Jag forventer da att min bil helt tom skal veie 2065kg-75kg-65kg=1925kg, men hos Besikta veide den 2020kg, en forskjell på 95kg.

Det utgjør ganske mye på en bil med såpass lav nyttelast.

torerik

Noen som vet om nyttelast stadig er et problem på -23 og -24 modeller av Ioniq 5? Bilen kan være aktuell for oss, men gidder ikke å kjøpe et problem...
2024 Skoda Enyaq 85X L&K (bestilt)
2022 Volvo V60 T6 Recharge
2015 Volkswagen e-Golf

Panduck

Sitat fra: torerik på lørdag 23. september 2023, klokken 16:04Noen som vet om nyttelast stadig er et problem på -23 og -24 modeller av Ioniq 5? Bilen kan være aktuell for oss, men gidder ikke å kjøpe et problem...

Ikke noe som tyger på økt nyttelast. De lærte iallefall ikke noe med Ioniq 6, som er enda dårligere.
NAF om Ioniq 5 i år: https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-elbil-familiebil/hyundai-ioniq-5

torerik

Sitat fra: Panduck på lørdag 23. september 2023, klokken 22:56
Sitat fra: torerik på lørdag 23. september 2023, klokken 16:04Noen som vet om nyttelast stadig er et problem på -23 og -24 modeller av Ioniq 5? Bilen kan være aktuell for oss, men gidder ikke å kjøpe et problem...

Ikke noe som tyger på økt nyttelast. De lærte iallefall ikke noe med Ioniq 6, som er enda dårligere.
NAF om Ioniq 5 i år: https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-elbil-familiebil/hyundai-ioniq-5
Takk for svar. Veldig rart at man ikke gjør noe med dette. Kan det tyde på at bilen uansett ikke er designet for mer enn oppgitt nyttelast (bremser, hjuloppheng)? Tesla fikk jo justert dette kjapt på Model Y.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K (bestilt)
2022 Volvo V60 T6 Recharge
2015 Volkswagen e-Golf

Panduck

Sitat fra: torerik på søndag 24. september 2023, klokken 13:14Takk for svar. Veldig rart at man ikke gjør noe med dette. Kan det tyde på at bilen uansett ikke er designet for mer enn oppgitt nyttelast (bremser, hjuloppheng)? Tesla fikk jo justert dette kjapt på Model Y.

Før det blir flere steder enn Norge der dette blir "tatt alvorlig" eller sett på som et problem, er det vel ikke noe poeng at de gjør noe. Snakket med en Tesla Model 3 eier i Nederland og der var det stort sett helt ukjent at nyttelast var et problem. Han forsto ingenting av hva jeg snakket om når jeg nevnte lav nyttelast på Model 3...

torerik

Sitat fra: Panduck på mandag 25. september 2023, klokken 11:00
Sitat fra: torerik på søndag 24. september 2023, klokken 13:14Takk for svar. Veldig rart at man ikke gjør noe med dette. Kan det tyde på at bilen uansett ikke er designet for mer enn oppgitt nyttelast (bremser, hjuloppheng)? Tesla fikk jo justert dette kjapt på Model Y.

Før det blir flere steder enn Norge der dette blir "tatt alvorlig" eller sett på som et problem, er det vel ikke noe poeng at de gjør noe. Snakket med en Tesla Model 3 eier i Nederland og der var det stort sett helt ukjent at nyttelast var et problem. Han forsto ingenting av hva jeg snakket om når jeg nevnte lav nyttelast på Model 3...
Godt poeng. Likevel kjedelig. Blir vel fort en annen bil på oss.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K (bestilt)
2022 Volvo V60 T6 Recharge
2015 Volkswagen e-Golf

vinterdekk

Sitat fra: Panduck på mandag 25. september 2023, klokken 11:00
Sitat fra: torerik på søndag 24. september 2023, klokken 13:14Takk for svar. Veldig rart at man ikke gjør noe med dette. Kan det tyde på at bilen uansett ikke er designet for mer enn oppgitt nyttelast (bremser, hjuloppheng)? Tesla fikk jo justert dette kjapt på Model Y.

Før det blir flere steder enn Norge der dette blir "tatt alvorlig" eller sett på som et problem, er det vel ikke noe poeng at de gjør noe. Snakket med en Tesla Model 3 eier i Nederland og der var det stort sett helt ukjent at nyttelast var et problem. Han forsto ingenting av hva jeg snakket om når jeg nevnte lav nyttelast på Model 3...

Kjenner ikke til vanene i Nederland men i Norge er vi glad i hengerfeste og takboks uansett bil, kanskje det har noe å si?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA