Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Får ikke norsk instruksjonsbok

Startet av Zoe240, mandag 04. april 2022, klokken 14:29

« forrige - neste »

Zoe240

Hei

Vi kjøpte en kliss ny Kia Seoul forleden, som ble levert med instruksjonsbok på nederlandsk. Dette oppdaget jeg ikke før vi var kommet hjem, men forhandleren kunne ikke skaffe en på norsk da jeg ringte dagen etter. Også Bertel O. Steens hovedkontor på Lørenskog nekter å hjelpe, de ber meg bare å laste ned en fra nettet. Vi synes dette er absolutt elendig kundeservice, og vil herved advare andre bilkjøpere om å sjekke at det følger med en norsk instruksjonsbok når dere kjøper noe fra BOS.

hELgenen


Jalla

Sitat fra: hELgenen på mandag 04. april 2022, klokken 14:38
Importbil?
Ja, det høres slik ut. Ser det ligger flere på finn med km som nybil, men registrert en eller annen gang i 2021.

hELgenen

Synes det er en uting om merkeforhandler parallell importerer biler og ikke informerer om forskjeller på dette og en vanlig bil innført for det norske markedet. Om det så bare er manglende papirer så må kunden informeres. Det kan jo være flere ting her som tectyl behandling,varme i seter ,varmepumpe osv..osv.

Men BOS er herved notert ned som et selskap man bør holde seg unna

Jalla

Sitat fra: hELgenen på mandag 04. april 2022, klokken 22:06
Synes det er en uting om merkeforhandler parallell importerer biler og ikke informerer om forskjeller på dette og en vanlig bil innført for det norske markedet. Om det så bare er manglende papirer så må kunden informeres. Det kan jo være flere ting her som tectyl behandling,varme i seter ,varmepumpe osv..osv.

Men BOS er herved notert ned som et selskap man bør holde seg unna
Men vi vet vel fortsatt ikke hvor innblandet BOS er i dette annet enn å si nei til norsk håndbok.
Ser flere av bilen ligger hos uavhengige forhandlere. Kanskje ts kan opplyse om han kjøpte bilen av merkeforhandler eller ikke?

hanche

Heh ja, jeg hadde en lignende opplevelse med min første (gråimporterte) Soul EV (2016-modell). Instruksjonsboken var på fransk, et språk jeg skulle beherske i teorien, men ikke så mye i praksis.  ;) Jeg hadde heller ikke hell med meg i forsøket på å få den på et språk jeg forsto, hverken på papir eller på nett. Det vil si, jeg fikk fatt i en engelsk versjon for US-varianten av bilen. Godt nok for de fleste formål, men ikke perfekt.

En annen sak er at jeg liker å ha slikt både på papir og digitalt. Da jeg kjøpte min nåværende 2020-modell, klarte jeg ikke å finne norsk eller engelsk instruksjonsbok på nett. Men da jeg prøvde på ny nå, dukket begge opp på toppen av et google-søk.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Zoe240

Jeg kjøpte bilen av Motorforum så ja det er en importbil. Jeg skjønte jo det selv om selger ikke sa noe, men jeg synes det blir for smålig at ikke de og heller ikke BOS kan skaffe instruksjonsboka på norsk.

Jalla

Sitat fra: Zoe240 på tirsdag 05. april 2022, klokken 16:36
Jeg kjøpte bilen av Motorforum så ja det er en importbil. Jeg skjønte jo det selv om selger ikke sa noe, men jeg synes det blir for smålig at ikke de og heller ikke BOS kan skaffe instruksjonsboka på norsk.
Tja, hva skal man si. Jeg synes dine påstander om BOS i ts er ganske så drøye ettersom du IKKE har kjøpt noe som helst fra BOS. Så den eneste du kan skylde på er deg selv og forhandleren som har solgt deg en bil som ikke har gått via norsk importør.

RJK

Sitat fra: Jalla på tirsdag 05. april 2022, klokken 20:59
Sitat fra: Zoe240 på tirsdag 05. april 2022, klokken 16:36
Jeg kjøpte bilen av Motorforum så ja det er en importbil. Jeg skjønte jo det selv om selger ikke sa noe, men jeg synes det blir for smålig at ikke de og heller ikke BOS kan skaffe instruksjonsboka på norsk.
Tja, hva skal man si. Jeg synes dine påstander om BOS i ts er ganske så drøye ettersom du IKKE har kjøpt noe som helst fra BOS. Så den eneste du kan skylde på er deg selv og forhandleren som har solgt deg en bil som ikke har gått via norsk importør.
Kjøper man importbil fra en forhandler som ikke tilhører merkets offisielle forhandlernett, og ikke engang tar dette opp før kjøp, så har man i realiteten akseptert at man ikke får med norsk instruksjonsbok. Akkurat samme om du hadde kjøpt fra privat selger. Jeg er derfor enig med forrige innlegg, at dette er liten grunn til å klandre BOS for.

Så kan man selvsagt stille spørsmål til om dette er hensiktsmessig av offisiell importør, å ikke engang tilby å selge en slik instruksjonsbok. Men så lenge den finnes gratis tilgjengelig på nett, er du jo egentlig hjulpet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA