Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med ladebrikke

Startet av Micke911, lørdag 02. april 2022, klokken 11:28

« forrige - neste »

Micke911

For et par måneder siden kjøpte jeg min første elbil.
I begynnelsen fikk jeg ladet på hurtigladerstasjoner. Meldte meg så inn i elbilforeningen, fikk tilsendt ladebrikke og nå nekter disse stasjonene å la meg lade.
Ladebrikken har blitt aktivert og registrert på de ulike aktørers apper.
Kortet mitt ligger også registrert. Har prøvd å slette det for så å legge det inn på nytt, men nå nekter appene meg å gjøre det. Har også prøvd andre kort uten hell.

Har tatt kontakt med elbilforeningen, et par av aktørene som tilbyr lading og i tillegg banken min. Ingen kan hjelpe meg.

Er det noen her som har vært borti lignende problem?
Dette legger bånd på friheten min og det er i grunn ganske kjedelig.

Orbit

Sier laderen at autentisering/betaling feiler, eller mer generelt at den ikke får startet lading?  (Det kan jo være bilen som er problemet....) Har du prøvd å starte lading i app, uten brikke? Har du prøvd å lade en annen bil med din brikke?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Micke911

Det er bare en generell melding om at bilen ikke får startet ladingen. Jeg har prøvd å starte ladingen både med app og brikke uten hell, men jeg har ikke prøvd å starte lading med en annen bil.
Godt tips for øvrig!

Jeg får ladet hjemme, og som sagt så fikk jeg ladet på hurtigladere før jeg fikk brikken, så jeg ser ikke helt for meg at det er bilen det skal være noe galt med.

Orbit

AC-lading (som hjemmelading) og hurtiglading på DC er teknisk sett to helt separate systemer, hvor bare batteriet og deler av kontakten er felles. Så det kan være feil som gjør at bare en av dem virker. Prøv å lade en annen bil med din konto, for å verifisere om ladekontoen er OK eller ikke.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Micke911

Har også hatt bilen på service like etter at jeg overtok den hvor dette med lading ble sjekket, og det ble ikke avdekket noen feil i den forbindelse. Men jeg skal sjekke dette med å bruke brikken mot en annen bil.

jkirkebo

Sitat fra: Micke911 på lørdag 02. april 2022, klokken 12:40
Har også hatt bilen på service like etter at jeg overtok den hvor dette med lading ble sjekket, og det ble ikke avdekket noen feil i den forbindelse. Men jeg skal sjekke dette med å bruke brikken mot en annen bil.

Du kan også prøve å starte saktelading med brikken på en offentlig saktelader (22kW finnes ved svært mange hurtigladeplasser). Fungerer den der så er det ikke noe feil på brikke eller tilstøtende systemer.

Du kan også teste hurtiglading på en av Teslas åpne ladestasjoner med Teslas app. Det forutsetter at du har CCS-bil da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA