Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvilken Utstyrvariant velger du?

Startet av Mateusz, fredag 01. april 2022, klokken 09:59

« forrige - neste »

Trond.m

#60
Sitat fra: Håkon77 på lørdag 09. april 2022, klokken 13:28
Tror du virkelig det er mulig å prute ned 20løk på en bil folk vil stå i kø for å kjøpe? Denne når jo en helt ny kundegruppe som hittil ikke har turt å vurdere elbil. Nå vil det jo strømme til med trauste 50-60åringer som har byttet inn sin Toyota med 45000km hvert 5år og kjøpt en ny Toyota i samme farge. Nå kan de endelig være litt gærne og hive seg på noe nytt.
Det var nok prisen på id.4 som Øyvind.h tenkte på.
Toyota Bz4x går det ikke an å prute på. Grunnen er at importøren har lagt ned forbud mot å gi rabatt utover 9947 kr på bilen. Det viser ser imidlertid at ingen forhandlere vil gi rabatt på bilen, da importøren har bestemt at rabatten bare gis når man samtidig kjøper meningsløst overprisede vinterhjul til ca 30.000 kr. De får man da til «subsidiert» 🥺 pris på 19.900 (18-tom).
Virker som om Toyota har et jerngrep på forhandlerne. Det er jo verre enn i Møller-systemet der man har en rekke uavhengige forhandlere som får lov å drive butikk slik de selv ønsker.  Ville tro denne praksisen var ulovlig, men Apple har vel holdt på sånn i årevis så det finnes nok smutthull.

Daniel_0007

Sitat fra: Trond.m på lørdag 09. april 2022, klokken 13:57
Sitat fra: Håkon77 på lørdag 09. april 2022, klokken 13:28
Tror du virkelig det er mulig å prute ned 20løk på en bil folk vil stå i kø for å kjøpe? Denne når jo en helt ny kundegruppe som hittil ikke har turt å vurdere elbil. Nå vil det jo strømme til med trauste 50-60åringer som har byttet inn sin Toyota med 45000km hvert 5år og kjøpt en ny Toyota i samme farge. Nå kan de endelig være litt gærne og hive seg på noe nytt.
Det var nok prisen på id.4 som Øyvind.h tenkte på.
Toyota Bz4x går det ikke an å prute på. Grunnen er at importøren har lagt ned forbud mot å gi rabatt utover 9947 kr på bilen. Det viser ser imidlertid at ingen forhandlere vil gi rabatt på bilen, da importøren har bestemt at rabatten bare gis når man samtidig kjøper meningsløst overprisede vinterhjul til ca 30.000 kr. De får man da til «subsidiert» 🥺 pris på 19.900 (18-tom).
Virker som om Toyota har et jerngrep på forhandlerne. Det er jo verre enn i Møller-systemet der man har en rekke uavhengige forhandlere som får lov å drive butikk slik de selv ønsker.  Ville tro denne praksisen var ulovlig, men Apple har vel holdt på sånn i årevis så det finnes nok smutthull.

Møller har jerngrep og vil jeg si, gumpen auto måtte jo trekke kampanjen for id4 1st fordi møller ikke likte det.
Model 3 2019 LR Rwd

Trond.m

Kampanjer og annonsering må naturligvis samordnes. Men uten annonsering, så ville de ikke bry seg om Gumpen bare hadde gitt rabatt til de kundene de ville. Det tillater tydeligvis ikke Toyota importøren.

Håkon77

Da har jeg kjørt litt med bil med kun ryggekamera og ingen sensor. Det funker veldig bra. Det eneste er at den sensoren som varsler om kryssende bil når man rygger faktisk har noe for seg. Litt irriterende nå man rygger inn i en parkeringsluke mot en vei med kryssende trafikk, men ut av en parkeringsplass hvor man har fått en varebil ved siden av og ikke ser noe før man er helt ute så er den gull. Løsningen er vel å gjøre som vi lærte i gamle dager, rygg inn og ikke ut.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Trond.m

Spørsmålet er hvor mye man ser i ryggekameraet nær man kjører i søle og snøfokk. Er det beskyttet skil som på EQC og e-golf ?
Sensorer er jo ikke noe man navigerer etter, men nyttig til å varsle dersom det er en hindring man har oversett. Hadde defekt ryggekamere, og klarte meg veldig godt yten det. Men da hadde jeg sensorer foran og bak som sikkerhet.p

Håkon77

Vil ha sensorer, men ett prishopp på 40.000kr for å få det (og større skjerm og elektrisk bakluke) er jeg ikke sikker på om jeg synes det er verdt. Det blir vel ett spørsmål om egen økonomi og hva man kan leve med. Det er jo veldig taktisk og blande sammen sånne pakker for å få tynet så mye penger som mulig.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

stue

Om skjermen bare er mindre, så synes jeg ikke det gjør noe. Men hvis man mister muligheten til Apple Car Play og Android Auto med den minste skjermen så er det en stor mangel.
Dette er jeg ikke 100 % sikker på at man gjør, men mener å ha lest det.

Trond.m

Forhandleren jeg snakket med sa at det var trådløs Carplay støtte på begge skjermer. Men det kan man nok ikke stole på er riktig. Utstyrsoversikten som Toyota har utarbeidet er jo ikke akkurat detaljert. Sånn er det blitt at man må kjøpe en bil man hverken har sett eller prøvet, utenmulighet til å angre seg etter prøvekjøring 😥

terjewa

Valgte Active Tech.
Fikk med i kontrakten at jeg kan heve kjøpet om jeg ikke liker bilen etter prøvekjøring. Har reservasjonsnummer under 200, så satser på bil tidlig av de 3200 bilene som jeg fikk beskjed kom i år.

RemiWM

Sitat fra: terjewa på fredag 15. april 2022, klokken 19:26
Valgte Active Tech.
Fikk med i kontrakten at jeg kan heve kjøpet om jeg ikke liker bilen etter prøvekjøring. Har reservasjonsnummer under 200, så satser på bil tidlig av de 3200 bilene som jeg fikk beskjed kom i år.
Gratulerer!
Hvilken farge?
Lurt å ta med mulighet for heving av kjøp etter prøvekjøring, selv om jeg tror det ikke er nødvendig i noen stor grad.
Får ringe forhandler til uka og høre hvilket reservasjonsnummer jeg har.
Toyota bZ4X AWD Executive Bitone
Nissan Leaf Tekna

Håkon77

Da har vel jeg også bestillt. Sølvgrå active med fast hengerfeste.  Bytter inn en 2019 Kona som blir solgt for 220K. Planen er å beholde Toyotaen i 8-10år da denne bytte bil prosessen har vært slitsom. Jeg så meg ikke ha råd til de 40K for å gå opp til tech og håper det ikke vil vise seg å være ett katastrofalt valg. Jeg kommer til å savne de ventilerte setene og blindsonevarselet på Konaen. Og så håper jeg inderlig at jeg ikke kommer til å savne rekkevidden. Kona hadde 420km når den kom og jeg har hatt 400km på vinterstid, på motorvei uten problemer. Jeg kjører visstnok som en kjærring ifølge kara og det betyr vel at jeg ikke ligger å blinker med lysene i venstre felt. Toyota er kanskje rette bilen. De er vel sperret på 110 fra fabrikk.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Skumdum

Sitat fra: terjewa på fredag 15. april 2022, klokken 19:26
Valgte Active Tech.
Fikk med i kontrakten at jeg kan heve kjøpet om jeg ikke liker bilen etter prøvekjøring. Har reservasjonsnummer under 200, så satser på bil tidlig av de 3200 bilene som jeg fikk beskjed kom i år.

Spurte min forhandler om hvilket reservasjonsnummer jeg hadde, men de visste ikke. Fikk et langt nummer med masse tall og bokstaver bare. Reserverte vel ca.1 time etter at mailen om reservasjon fra Toyota ble sendt ut.

Trond.m

Sitat fra: Håkon77 på tirsdag 19. april 2022, klokken 11:54
Da har vel jeg også bestillt. Sølvgrå active med fast hengerfeste.  Bytter inn en 2019 Kona som blir solgt for 220K. Planen er å beholde Toyotaen i 8-10år da denne bytte bil prosessen har vært slitsom. Jeg så meg ikke ha råd til de 40K for å gå opp til tech og håper det ikke vil vise seg å være ett katastrofalt valg. Jeg kommer til å savne de ventilerte setene og blindsonevarselet på Konaen. Og så håper jeg inderlig at jeg ikke kommer til å savne rekkevidden. Kona hadde 420km når den kom og jeg har hatt 400km på vinterstid, på motorvei uten problemer. Jeg kjører visstnok som en kjærring ifølge kara og det betyr vel at jeg ikke ligger å blinker med lysene i venstre felt. Toyota er kanskje rette bilen. De er vel sperret på 110 fra fabrikk.
Gratulerer. Tror det er et fornuftig valg jeg. 40.000 er mye penger for utstyr du har lite glede av. Ventilerte seter vil du ikke savne heller, siden stoffseter uansett føles behageligere enn skinn.

Gregg

Då har eg bestilt min fyrste el-bil. Endte opp med AWD executive bitone, precious metal og svart interiør. Avtagbart hengarfeste, demobilpakke, understellsbehandling, skvettlappar og takstativ. Blei relativt dyrt til slutt, syns eg. Har sikkert gått på ein smell...  ???

RemiWM

Sitat fra: Gregg på fredag 22. april 2022, klokken 09:29
Då har eg bestilt min fyrste el-bil. Endte opp med AWD executive bitone, precious metal og svart interiør. Avtagbart hengarfeste, demobilpakke, understellsbehandling, skvettlappar og takstativ. Blei relativt dyrt til slutt, syns eg. Har sikkert gått på ein smell...  ???
Gratulerer!
Samme farge og utstyrsgrad som jeg gikk for. Omtrent samme tilleggsutstyr også. Droppa demobilpakke, og understellsbehandling fikk jeg ikke tilbud om. Min ble også relativ dyr, men kan ikke alltid være like fornuftig.

Fikk du en forventet ca. leveringstid? Når reserverte du?
Toyota bZ4X AWD Executive Bitone
Nissan Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA