Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bagasjerom og førerplass

Startet av bagos, onsdag 30. mars 2022, klokken 20:26

« forrige - neste »

bagos

Hei, dere som fikk sett bilen, og kanskje prøvesittet.

Bilen virker for meg nå OK på rekkvidde (bedre enn forventet), og hengervekt kan jeg leve med (ikke ofte jeg kjører tunge lass).
Veldig skuffende lite bagasjeplass, 452 liter. Synd de ikke prioriterte mer plass på en såpass stor bil. Opplevd bagasjeplass kan avhenge av hvordan det er utnyttet (høyde / skrå bakluke ).
Hvordan så dette ut på xz4?
F.eks sammenlignet med RAV4 Phev som jeg har i dag. Ifølge antall liter er det ca 15% mindre plass og RAV'en er mindre enn  noen av de andre elbilkonkurentene i samme segment (Id4 , Enquay etc). Synes RAV'en er OK, men kunne tenkt meg litt større plass på denne også.

Hvordan oppleves førerplassen for dere som er lange? Er selv 190cm og trenger en bil der jeg kan strekke ut føttene og ikke stange i taket. Ble også nevnt et annet sted at det kan være vanskelig å se instrumenter (pga manglende justering?)

RemiWM

#1
Var innom Toyota og så på bilen 1. mars.
Bagasjeromsplassen opplever jeg som god, bortsett fra veldig skrå bakluke. Gulvarealet/flaten i bagasjen er større enn på min Lexus NX 300h. Også tenker jeg på antall liter; hvor mange ganger fyller man opp bagasjerommet helt opp til taket? Det er ikke ofte for min egen del, så da godtar jeg skrå bakluke.
Er selv 183 cm lang og hadde god plass i førersetet. Er man ekstra lang kan det være en ide og gå for panoramatak som gir litt ekstra plass i høyden.
Skal forresten skrive kontrakt i morgen på en BZ4X 4wd Executive Bitone i Precious Metal. Blir da 20 toms sommerhjul og litt kortere rekkevidde, og 18 toms vinterhjul for å opprettholde noenlunde ok rekkevidde på vinteren. Skulle ikke forundre meg om virkelig kjørelengde er lenger enn oppgitt wltp på sommerføre, som NAF sin test har vist på flere biler.
Toyota bZ4X AWD Executive Bitone
Nissan Leaf Tekna

bagos

Sitat fra: RemiWM på torsdag 31. mars 2022, klokken 21:54
Også tenker jeg på antall liter; hvor mange ganger fyller man opp bagasjerommet helt opp til taket? Det er ikke ofte for min egen del, så da godtar jeg skrå bakluke.

For min del mange helger på vei til hytta, 4 store duffel bags + matposer og div. Skiboks er et must, som står på hele året (og da ikke vits i panoramatak). Skrå bakluke passer dårlig med slik oppakning. bz4x ha kanskje en mer skrå bakluke sammnelignet med RAV'en?  Må nok få sett på bilen for å vurdere dette. Opplever litt det samme med RAV'en, føles som en stor bil men bagasjerommet oppleves som lite i forhold til størrelsen på bilen. Ikke enkelt å finne den "perfekte bilen"...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA