Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

150 vs 250 kW?

Startet av Gullars, onsdag 30. mars 2022, klokken 15:25

« forrige - neste »

Gullars

Jeg skal kjøre fra øst til vest i dag. Tenkte å lade på Åmot, men ser at ladestasjonen der er opptil 150 kW, mens den i Notodden er 250 kW. Har en TMY. Hvor stor er den praktiske betydningen?

Syklist

Skal du spise mens du lader har det ingen betydning.   

Har du relativt tomt batteri, si 10%, drar du bra nytte av en 250 kw lader siden batteriet da kan ta i mot så mye. Ladeeffekten dropper fort etterhvert som SOC stiger, så dersom du lader fra 40-50% har det ingen betydning om laderen leverer 150 eller 250.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Handyman

Sitat fra: Syklist på onsdag 30. mars 2022, klokken 15:34
Skal du spise mens du lader har det ingen betydning.   

Har du relativt tomt batteri, si 10%, drar du bra nytte av en 250 kw lader siden batteriet da kan ta i mot så mye. Ladeeffekten dropper fort etterhvert som SOC stiger, så dersom du lader fra 40-50% har det ingen betydning om laderen leverer 150 eller 250.
Batteriet må i tillegg være skikkelig varmt for at det skal være stor forskjell. Vi snakker uansett ikke om mange minutter i forskjell.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hELgenen

Og navigerer du ikke til lader er det i praksis liten forskjell da batteriet da uansett ikke kan ta imot høy hastighet..Så skal du tjene noen minutter må du både navigere til lader og komme frem med lav SOC..

Ellemelle

Det største problemet med 150 kW-ladere, er at du risikerer å måtte dele den med en annen bruker.
Dette er ikke noe du kan påvirke selv, med mindre du snakker med vedkommende og ber de om å flytte til en annen stolpe.
Derfor velger jeg alltid 250 om det er mulig.

Kjell Arne Rekaa

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 30. mars 2022, klokken 16:37
Det største problemet med 150 kW-ladere, er at du risikerer å måtte dele den med en annen bruker.
Dette er ikke noe du kan påvirke selv, med mindre du snakker med vedkommende og ber de om å flytte til en annen stolpe.
Derfor velger jeg alltid 250 om det er mulig.
Det skal ikke bety noe som helst for førstemann! Det er nummer to som velger stolpen med samme nummer, men annen bokstav som får kraftig redusert ladefart (50 kW).  Fikk til og med tips av en på Rygge en gang som bevist valgte en «tvillingstolpe» for å kunne sitte i ro litt lenger med maten på spisestedet i nærheten.  Han fikk roligere lading. «Straffet ikke» han som alt stod der.
2019 Tesla Model 3 LR Dual Motor (April-2019 - )
2014 Fiat 500 electric                      (Sep 2020 - )
1997 Citroën Saxo Electric              (Nov-2016 - Sep-2020)

turfsurf

Sitat fra: Kjell Arne Rekaa på torsdag 31. mars 2022, klokken 00:39

Det skal ikke bety noe som helst for førstemann! Det er nummer to som velger stolpen med samme nummer, men annen bokstav som får kraftig redusert ladefart (50 kW).
Dette er utdatert info. Frem til ca jul 2019 fikk bil nr 2 ned i 30kW hvis bil 1 kunne lade maks. Nå derimot dropper begge til ca 70kW så fort begge er tilkoblet og kan trekke så mye.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: Kjell Arne Rekaa på torsdag 31. mars 2022, klokken 00:39
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 30. mars 2022, klokken 16:37
Det største problemet med 150 kW-ladere, er at du risikerer å måtte dele den med en annen bruker.
Dette er ikke noe du kan påvirke selv, med mindre du snakker med vedkommende og ber de om å flytte til en annen stolpe.
Derfor velger jeg alltid 250 om det er mulig.
Det skal ikke bety noe som helst for førstemann! Det er nummer to som velger stolpen med samme nummer, men annen bokstav som får kraftig redusert ladefart (50 kW).  Fikk til og med tips av en på Rygge en gang som bevist valgte en «tvillingstolpe» for å kunne sitte i ro litt lenger med maten på spisestedet i nærheten.  Han fikk roligere lading. «Straffet ikke» han som alt stod der.
Håper ikke det er mange som tror at det fortsatt er slik. Selv da det var slik, så ville førstemann i svært mange tilfeller få redusert ladefart. Det er jo uansett bare 150kW samlet effekt pr stolpepar.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA