Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeklubben

Startet av Radiobil1, onsdag 30. mars 2022, klokken 11:46

« forrige - neste »

Radiobil1

Fikk ny brikke i Posten og litt info om den nye Ladeklubben. Besnærende tanke å få all hurtiglading inn på en faktura, med priser.


Så ser jeg at det bare er 3 ladeselskaper som foreløpig har hagt ja til å være med.
Det er vel bare en landsdekkende kjede, Recharge/Fortum.


Er det noen gode grunner for at ikke flere selskaper vil være med i klubben?
Det er vel også ennå litt å gå på før appen er god nok, men det jobber de sikkert med.

HCO

#1
Hvorfor CircleK ikke er med, er besvart her: https://elbilforum.no/index.php?topic=44728.135

Ellers er det vel som med så mye annet, at man er sterke sammen. Dersom tilbyderne oppfatter at de mister omsetning på ikke å være med, får de fingeren ut.

Jeg lader som regel på Tesla-stasjoner når vi er på tur, men jeg har bestemt meg for å bruke ladeklubben-brikken når jeg lader andre steder. Dermed gir jeg mitt lille bidrag til å gi ladeklubben legitimitet og forbrukermakt.

Det ser ut til at vi aldri vil komme dit at man kan betale på alle hurtigladere med bankkort, slik vi er vant til på bensinstasjoner. Dette har hovedsakelig med kostnader for å drifte kortautomatene (kostnader som ville blitt lastet over på oss som er kunder). Slik jeg ser det, har Ladeklubben potensiale til å bli hurtigladernes svar på bankkort-betaling, men bare dersom vi benytter oss av tilbudet.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Dede

Hva er poenget med ladeklubben annet enn at man får felles regning for de stasjoner som deltar?
Jeg har forsøkt å finne ut om det er noen egne priser men elbilforeningens nettsider sier absolutt ingenting om det..

Marius Kotsbak

Er vel primært at nye brukere skal slippe å registrere seg og putte inn ladebrikke hos alle operatørene.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Orbit

Sitat fra: Dede på onsdag 30. mars 2022, klokken 13:11
Hva er poenget med ladeklubben annet enn at man får felles regning for de stasjoner som deltar?
Jeg har forsøkt å finne ut om det er noen egne priser men elbilforeningens nettsider sier absolutt ingenting om det..
Det er egne priser, men de finnes uheldigvis bare i app'en.

  • Recharge + Kople 5,20 kr/kWh
  • Ionity 8,40 kr/kWh
Ladeklubben er også diskutert her: https://elbilforum.no/index.php?topic=59718.msg1037247
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

knute

Her kan man lese Circle K, Eviny, Ishavsveien og Mer sine argumenterer mot å bli med i ladeklubben:
https://www.nrk.no/vestland/varslar-meir-ladekaos_-operatorar-seier-nei-til-ny-betalingsloysing-1.15912501
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

RJK

Det er egentlig ganske dumt at Elbilforeningen har opprettet denne ladeklubben, der de i realiteten stiller seg som konkurrerende ladeoperatør. Jeg kan ikke helt si at jeg synes det er slikt de bør drive med.

At de har/hadde den opprinnelige brikken som gjør/gjorde at man kunne klare seg med en brikke hos de aller fleste operatørene, er en helt annen sak. Du måtte i likhet med andre løsninger, ha et kundeforhold hos de forskjellige operatørene. Dermed var de ikke en konkurrent, på den måten de blir nå.

Derfor får jeg også litt blandede følelser til den reklamekampanjen de har, der de skal demonstrere den blå brikkens fortreffelighet ved å ta den med på bruk på en "europaturné".

Jeg har ennå ikke meldt meg inn i Elbilforeningen av flere årsaker, der det at de ikke tilbyr gratis prøveperiode på ladekart-appen sin.

Kan bare slå fast at denne ladebrikken ikke løser det opprinnelige problemet, men ved å bli en konkurrent, så frister det enda mindre å bli medlem. Dette virker altså mot sin hensikt for min del.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

overskyet

Ladeklubben er bare enda en faktureringstjeneste. Det finnes en hel drøss fra før, som feks Elton, Plugsurfing, Porsche charging osv osv. Det er ingenting spesielt med ladeklubben. Det er bare enda et tilbud i rekken av tjenester vi ikke trenger eller vil ha.

Ingen vil ha flere mellommenn. Vi vil ha lett betaling ved å tappe kortet. Da virker Google og Apple pay etc også. Så vil vi ha oversiktlige og like priser for alle.

Ladeklubben er teit. Navnet er til og med teit.

turfsurf

Alle disse faktureringsoperatørene løser jo ingen ting så lenge de ikke dekker nær sagt alle.

Og ladeklubben dekker få i Norge, ikke er de bedre på pris heller.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

#9
Eneste fordelen er vel at du skal slippe å legge inn brikken hos leverandøren....

Det er jo vanskelig nok for enkelte. Brikke er det enkleste men forutsetter at den er registrert og støttet av leverandør, og nå endres leverandører og apper fortere enn de fleste får med seg. Å mene at kort er det eneste saliggjørende tror jeg er en dyr blindvei. Snart går alt på mobilen...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 06. april 2022, klokken 07:57
Eneste fordelen er vel at du skal slippe å legge inn brikken hos leverandøren....

Det er jo vanskelig nok for enkelte. Brikke er det enkleste men forutsetter at den er registrert og støttet av leverandør, og nå endres leverandører og apper fortere enn de fleste får med seg. Å mene at kort er det eneste saliggjørende tror jeg er en dyr blindvei. Snart går alt på mobilen...

Men hvilken brikke er faktisk den brikken som gir best dekning?

Min erfaring er at den gamle sorte elbilforeningen brikken samt fortum sin er det som gir best dekning.
Nå som regjeringen har dyttet inn penger på ennå flere ladere så burde de faktisk sette som minimumskrav at brikker fra ulike leverandører kunne brukes om hverandre.



overskyet

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 06. april 2022, klokken 07:57
Eneste fordelen er vel at du skal slippe å legge inn brikken hos leverandøren....

Det er jo vanskelig nok for enkelte. Brikke er det enkleste men forutsetter at den er registrert og støttet av leverandør, og nå endres leverandører og apper fortere enn de fleste får med seg. Å mene at kort er det eneste saliggjørende tror jeg er en dyr blindvei. Snart går alt på mobilen...

Mobilbetaling er jo støttet hvis kort er støttet. Ikke er det dyrt heller. Hele samfunnet ellers bruker det. At det er dyrt er bare visvas fra ladeselskapene som ikke har lyst til å endre noe. De er jo elendige på IT.

turfsurf

Sitat fra: overskyet på onsdag 06. april 2022, klokken 23:50
At det er dyrt er bare visvas fra ladeselskapene som ikke har lyst til å endre noe. De er jo elendige på IT.
Og dette har du satt opp regnestykke på? Vet du egentlig hva ladeoperatørenes marginer er, og hvor mye det koster å ha kortautomat pr lader?

Og at ladeoperatørene er dårlige på IT er vel å skjære alle over en kam. Synes flere av de har bra løsninger.

Stabiliteten på laderne er dog får dårlig, mye feil på de. Men det er altså ikke ladeoperatørene sin feil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på torsdag 07. april 2022, klokken 06:31
Sitat fra: overskyet på onsdag 06. april 2022, klokken 23:50
At det er dyrt er bare visvas fra ladeselskapene som ikke har lyst til å endre noe. De er jo elendige på IT.
Og dette har du satt opp regnestykke på? Vet du egentlig hva ladeoperatørenes marginer er, og hvor mye det koster å ha kortautomat pr lader?

Og at ladeoperatørene er dårlige på IT er vel å skjære alle over en kam. Synes flere av de har bra løsninger.

Stabiliteten på laderne er dog får dårlig, mye feil på de. Men det er altså ikke ladeoperatørene sin feil.
Kortautomat kan deles mellom flere ladere, så trenger ikke en per automat. Bare sjekk på bensinstasjonene, flere steder er det en betalingsautomat delt på 2 eller 4 pumper. Mulig det og finnes de som deler på 6 pumper. Der velger du hvilken pumpe du betaler for.

Slik kan de og gjøre med laderne, og da blir det færre betalingsautomater å dekke kostnaden på. Jeg tipper man skal være svært uheldig om det hadde blitt kø for å få betalt, i og med at de fleste blir stående rundt en halvtime per ladeøkt.

Skal ikke uttale meg om IT/IKT-kunnskapene eller programmerings og scripting-kunnskapene, men flere ting hadde vært uproblematisk om man selv stod for teknisk drift av laderne, istedet for som nå, der det "skyld-deles" mellom ladeselskapets folk, de som er leid inn for vedlikehold og feilrettinger, og leverandørens utviklingsavdeling.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på torsdag 07. april 2022, klokken 17:09
Kortautomat kan deles mellom flere ladere, så trenger ikke en per automat. Bare sjekk på bensinstasjonene, flere steder er det en betalingsautomat delt på 2 eller 4 pumper. Mulig det og finnes de som deler på 6 pumper. Der velger du hvilken pumpe du betaler for.

Slik kan de og gjøre med laderne, og da blir det færre betalingsautomater å dekke kostnaden på. Jeg tipper man skal være svært uheldig om det hadde blitt kø for å få betalt, i og med at de fleste blir stående rundt en halvtime per ladeøkt.

Det er nå utbyggingskostnadene, så skal nets & co og ha sine prosenter av omsetningen. Det er der marginene forsvinner.

Og så tviler jeg på at felles betalingsterminal er en god løsning. De er irriterende nok på bensinstasjoner. Da kan du jo tenke deg hvordan det blir når handshake feiler, man må bort og starte lading på nytt igjen og så springe tilbake til bilen for at det ikke skal time ut igjen. Bare rot.

Trådløse betalingsterminaler pr lader vil være brukervennlig, men så er det jo ett spørsmål om kostnader her og.

Nei, tvungen roaming til universelle ladeoperatører tror jeg vil være den beste løsningen. Så kan ladeklubben, Audi, Plugsurfing og andre konkurrere om kundene. Da kan man ha en brikke / app.

Vil man ha de beste prisene over alt kan man shoppe rundt. Det er som man gjør med fossilt drivstoff i dag.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA