Trenger hjelp og råd til kjøp av elbil

Startet av MaxLevel, ons 30. mar 2022, kl. 09:12

« forrige - neste »

MaxLevel

Hei,

jeg ønsker å kjøpe en elbil. Den trenger ikke å være ny, og jeg må ha bilen rimlig snart (vi snakker uker, ikke måneder).

Noen av kriteriene jeg har er følgende:

- Over 400km rekkevidde
- Pris mellom 400-500.000
- GOD bakkeklarering (skal til tider kjøre i skoglige veier).
- Kunne også tenkt meg 4x4 men det er kanskje litt mye forlangt i den prisklassen?
- Et bilmerke som er stabil og lite feil på OG ikke rådyr når den først må på verksted.

Jeg har sett en del på ID.4 (den har jo ikke 4x4 hvis man ikke går for GTX, men ID.4 har 21cm bakkeklarering som er av den bedre sorten), men har dere noen andre gode forslag som kan passe mine kriterier?

Jeg har bare meg selv og to mindre hunder å tenke på, så en ID.4 er kanskje litt overkill mtp størrelse?

Takk på forhånd for hjelpen.

Tsenng

Hovedproblemet ligger i hvor mye bakkeklaring må du ha? Typ ID4 og Skoda Enyaq er vel der ganske like men det er vel nå 15mnd +++ minimum ventetid på å få en ny bil.  Av det jeg kan lese har ikke ID4 21 cm bakkeklaring men 16.3cm.  Naboen min har en ID4 som er en bil med VELDIG stor innvendig plass og er ganske så voksen utvendig.

Hyundai Kona har 16cm bakkeklaring og kommer i fullt utstyrt toppmodell til 409K ca inkludert vinterhjul. Den har faktisk rekkevidde sommerstid på 440KM ++ (Har en 22 modell av denne selv)

Kia E-Soul er nede på 15cm bakkeklaring men har omtrent rekkevidden til Kona og er noe større plassmessig.

Begge overnevnte biler har 204HK er spreke og kommer godt frem med forhjulsdrift.

Skodaen og ID4 ligger vel i greit utstyrte utgaver på 470K og oppover med stor batteripakke for å dekke ditt behov men ikke med 4wd. Billigste 4wd ligger på 505K for skoda.

Edison

Den nye Toyotaen (med eit namn eg måtte slått opp for å stave riktig) ser ut til å oppfylle alle krava dine. Meiner det var oppgitt 20 cm bakkeklaring og veldig gode terrengeigenskapar. Lanseringspris er 438 000 for gabske bra utstyrt basismodell, inkludert serviceavtale. Med tillegg for frakt, lakkvalg og vinterhjul vil eg tru du havnar greit under 500 000 for den.

edyrli

Edison, du kom meg i forkjøpet, men poster alikevel.

Er framkommelighet viktig er vel Toyota BZ4x et godt alternativ. Ser ut som terreng egenskapene er vektlagt mer her enn på andre konrurrenter. Startprisen er 427.000 ink 4x4. Rekkevidde 41 mil med 4x4 og 45 mil med 2wd.
Bakkeklaring på 21 cm og vadedyble på 50 cm.

https://www.elbil24.no/nyheter/toyota-bz4x-enormt-mye-elbil-for-pengene/75458655

MaxLevel

Tusen takk for gode innspill.

Tsenng - jeg anser 20cm+ som et minimum hvis man skal kjøre på litt humpete veier ute i naturen. Da bør det være mulig å kjøre rundt uten at man konstant skraper borti bakken med bilen. Hvis dere har andre erfaringer hadde det vært supert om dere kan dele de.

Jeg sjekket flere nettsider angående dette med ID.4 og 21cm bakkeklarering. Det er flere sider som skriver 21 cm, men her er et eksempel hvor dette diskuteres - https://www.vwidtalk.com/threads/actual-official-ground-clearance-is-4-5-8-6.2683/

Siden jeg ikke har hatt elbil før, og dere her har mye mer kunnskap om dette enn meg så slår jeg meg til ro med at ID4 ikke har 21cm bakkeklarering likevel. Litt kjipt, men men.

4WD er kanskje ikke et "must" siden jeg ikke skal opp stupbratte heng midt på vinteren, men det er flere som har nevnt at hvis jeg skal ferdes litt opp i høyden på glatte, humpete skogsveier på vinteren, så bør jeg vurdere 4WD.

Edison & edyrli - takk for innspill. Toyotaen har definitivt vært av interesse, men der må jeg vel belage meg på litt ventetid. Hadde jeg hatt tid så hadde jeg helt klart gått for den.

Jeg har lagt til i det opprinnlige innlegget at jeg ikke nødvendigvis må ha en ny bil, og jeg har ikke mulighet til å vente så lenger heller. Jeg har brukt litt tid på å ringe rundt til forhandlere for å se hva som finnes på lager, eller hva som eventuelt kommer inn omgående.

Takk igjen for alle innspill. Supert at så mange kan bidra med info  :+1:

turfsurf

Sitat fra: edyrli på ons 30. mar 2022, kl. 12:58
Det er egentlig helt sykt mye for en bil uten luftfjærer. Spesielt vadedybden.

Til sammenligning har I-Pacen 28cm bakkeklaring i offroad 2 stilling. 
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: MaxLevel på ons 30. mar 2022, kl. 14:34
Tsenng - jeg anser 20cm+ som et minimum hvis man skal kjøre på litt humpete veier ute i naturen. Da bør det være mulig å kjøre rundt uten at man konstant skraper borti bakken med bilen. Hvis dere har andre erfaringer hadde det vært supert om dere kan dele de.
De fleste all-road type biler har rundt 17-18cm klaring. Greier meg og fint med mindre opp til hytta som har ganske dårlig vei.

Men desto lengre akselavstand man har, desto bedre bakkeklaring bør man ha.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

MaxLevel

Sitat fra: turfsurf på ons 30. mar 2022, kl. 14:55
Sitat fra: MaxLevel på ons 30. mar 2022, kl. 14:34
De fleste all-road type biler har rundt 17-18cm klaring. Greier meg og fint med mindre opp til hytta som har ganske dårlig vei.

Men desto lengre akselavstand man har, desto bedre bakkeklaring bør man ha.

Har du veldig humpete vei med mye stein og store groper i veiene, eller er det for det meste grusete og generelt ok terreng opp til hytta? De veiene jeg kjører er både grusete, har en del dype groper og en del store stein som stikker opp fra bakken. Det er derfor jeg er litt bekymret hvis jeg kommer med 15cm at det ikke er nok og ødelegger undersiden av bilen.

Er det noen som vet med sikkerhet når den nye bZ4X blir tilgjengelig?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på ons 30. mar 2022, kl. 14:53

Høres jo ut som en I-Pace gjerne ikke hadde vært så dumt på den dårlige veien....har jo ganske avanserte dempere.... Får jo en brukt et stykke under 500.000 med vinter og sommerdekk. Mener å ha sett en del kule terreng-videoer av i-pace (men gjerne gjennom høyt vann). Kan jo ha hundene i baksetet / legge ned baksetene.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=252088627
Tesla Model Y                         2021-

MaxLevel

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 30. mar 2022, kl. 15:30
Sitat fra: turfsurf på ons 30. mar 2022, kl. 14:53

Høres jo ut som en I-Pace gjerne ikke hadde vært så dumt på den dårlige veien....har jo ganske avanserte dempere.... Får jo en brukt et stykke under 500.000 med vinter og sommerdekk. Mener å ha sett en del kule terreng-videoer av i-pace (men gjerne gjennom høyt vann). Kan jo ha hundene i baksetet / legge ned baksetene.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=252088627

Har sett litt på I-Pace'n og, men er ikke Jaguar utrolig dyre når de først må inn på verksted? Jeg har prøvd å finne noe statistikk angående driftssikkerhet/pris på reperasjon tidligere, men ble ikke så mye klokere.

turfsurf

Sitat fra: MaxLevel på ons 30. mar 2022, kl. 16:23
Har sett litt på I-Pace'n og, men er ikke Jaguar utrolig dyre når de først må inn på verksted? Jeg har prøvd å finne noe statistikk angående driftssikkerhet/pris på reperasjon tidligere, men ble ikke så mye klokere.
Ville ikke hatt I-Pace ute av garanti nei, men det er en helt sykt bra hyttebil. Vi kjørte opp til hytta med 35cm halvtung snø.

De taper seg i verdi ganske fort, så en lett brukt er ett bra kjøp.

MaxLevel

Sitat fra: turfsurf på ons 30. mar 2022, kl. 17:35
Ville ikke hatt I-Pace ute av garanti nei, men det er en helt sykt bra hyttebil. Vi kjørte opp til hytta med 35cm halvtung snø.

Ja, jeg er jo egentlig ute etter å kjøpe en bil som jeg kan ha en del år. Hvis jeg ender opp med å kjøpe en ID.4, så kommer jeg kanskje til å bytte den inn mot en ID.5 GTX (hvis behovet for AWD blir for stort), men planen er ikke å rotere på bilparken hvert tredje år ;)

Har du/dere noe side hvor man kan lese litt om feilraten på forskjellige bilmerker/modeller og hva service eventuelt koster i snitt? Hadde vært litt interessant å se litt mer data og tall på den type informasjon.

Hallgrim86

Sitat fra: MaxLevel på ons 30. mar 2022, kl. 18:09

Ja, jeg er jo egentlig ute etter å kjøpe en bil som jeg kan ha en del år. Hvis jeg ender opp med å kjøpe en ID.4, så kommer jeg kanskje til å bytte den inn mot en ID.5 GTX (hvis behovet for AWD blir for stort), men planen er ikke å rotere på bilparken hvert tredje år ;)

Har du/dere noe side hvor man kan lese litt om feilraten på forskjellige bilmerker/modeller og hva service eventuelt koster i snitt? Hadde vært litt interessant å se litt mer data og tall på den type informasjon.

AutoIndex er fin for oss i Skandinavia.

batterimannen

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

MaxLevel

Sitat fra: Hallgrim86 på ons 30. mar 2022, kl. 19:34
Sitat fra: MaxLevel på ons 30. mar 2022, kl. 18:09

AutoIndex er fin for oss i Skandinavia.

Den var super. Takk for tipset, Hallgrim86!  :+1:

PS: Jeg visste ikke at VW er så "lite" populær i forhold til hvor mange biler man ser kjørende rundt.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA