Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

AWD, 5-600k ? Hva burde man velge?

Startet av ViktorS, søndag 27. mars 2022, klokken 10:01

« forrige - neste »

ViktorS

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 28. april 2022, klokken 16:01
Sitat fra: ViktorS på torsdag 28. april 2022, klokken 12:44
Jeg endte opp med å bestille meg Tesla Model Y 2022. Estimert levering i mai, men tesla sier at det mest sannsyunlig blir juni før jeg får bilen.

Gratulerer. Da får du deg en veldig praktisk og rask bil...med meget godt ladenettverk.

Takk :) kjekt med ladenettverket, selv om jeg stort sett skal lade hjemme hehe, 5 mil til nærmeste tesla-lader, og det er en av de som er dyrest i landet haha, 5kr kWh :p lader heller hjemme med 16øre kWh 😅
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Trekkoppbil

Model 3 og Polestar 2 er vel i samme klassa.

Forskjellen er vel at Polestar 2 har 50% høyere forbruk enn Model 3.

Jeg synes det er litt rart at folk vil investere i en bil med stort og dyrt batteri, så velger man en model som har 50% større forbruk en konkurenten.

Hvis man ser på produktet av flere forskjeller:

  • 50% større forbruk på Polestar enn TM3
  • Tesla har ofte høy ladehastighet.
  • Med tilgang til Teslas ladenettverk unngår man ofte ladekø som andre må vente i
  • Prisene kan være lågere på Tesla sine ladere.

filtvet

Teslabjørn testet PS2. Det var veldig liten plass inne i bilen. Han er 175 og satt med hodet i taket. Og en tåpelig stor midtkonsoll som gjør at du ikke kan bevege beina. Tesla 3 har mer plass.

ViktorS

Sitat fra: filtvet på fredag 29. april 2022, klokken 07:02
Teslabjørn testet PS2. Det var veldig liten plass inne i bilen. Han er 175 og satt med hodet i taket. Og en tåpelig stor midtkonsoll som gjør at du ikke kan bevege beina. Tesla 3 har mer plass.

Har kjørt den to ganger. Er 177, hadde ingen problemer med plass til hodet. Var også "bekymret" for beinplassen, men det var null problem. Det var faktisk en meget flott bil å kjøre, høy kvalitetsfølelsen og stor nok plass til det aller meste, i allefall jeg, trenger i hverdagen.

Endte dog opp med model y, pga tilgjengelighet.

Men, har angret noen ganger på at jeg ikke bestilte leveringsklar polestar 2 awd med plus og pilot til ca 500k inkludert vintertøffler tidligere i år. Nå må man vente en stund på ny polestar, og prisen er noe høyere enn da. Ca 560(?) Nå?
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Ingeniøren

#34
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 28. april 2022, klokken 18:27
Model 3 og Polestar 2 er vel i samme klassa.

Forskjellen er vel at Polestar 2 har 50% høyere forbruk enn Model 3.

Jeg synes det er litt rart at folk vil investere i en bil med stort og dyrt batteri, så velger man en model som har 50% større forbruk en konkurenten.

Hvis man ser på produktet av flere forskjeller:

  • 50% større forbruk på Polestar enn TM3
  • Tesla har ofte høy ladehastighet.
  • Med tilgang til Teslas ladenettverk unngår man ofte ladekø som andre må vente i
  • Prisene kan være lågere på Tesla sine ladere.

Vel, kan vel ha noe med at folk liker utseendet. Jeg synes den ser fin ut, mens Tesla er er såpestykke i mine øyne...

Tesla Bjørn kjørte nylig til Polarsikelen med den og null problem med det og var vel godt fornøyd med bilen.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hELgenen

P2 er en bil du setter deg litt ned i,og ikke rett inn i. Er man lang så blir det jo litt bøy og tøy. Opplever selv at jeg stanger hodet i dørkarmen når jeg setter meg inn om ikke setet er satt lavt nok. Men når man først sitter der er det mer enn nok plass i både lengde og høyde. Midtkonsollen er en vanesak og skaper ikke noe problemer i hverdagen foruten koppholder nr.2 som befinner seg der.

Kvalitetsfølelsen er god og helt på høyde med det du finner i prisklassen over. Så følelsen av mye bil for pengene er det definitivt.

Syklist

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 29. april 2022, klokken 08:11
Vel, kan vel ha noe med at folk liker utseendet. Jeg synes den ser fin ut, mens Tesla er er såpestykke i mine øyne...

Smaken er forskjellig, men skal du ha en effektiv bil, må den være aerodynamisk utformet.  Spør du meg, er Tesla Model 3 og S de peneste 4 dørs bilene om dagen. 

Mye av dagens bilmote med SUVer og agressiv front  med stor grill er helt forferdelig og gir en lite effektiv design. Det var bedre på 80 tallet med biler som Citroen CX, Audi 100 og Ford Sierra som satte fokus på luftmotstand og brukte Cd-faktor i reklamen.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

hELgenen

Sitat fra: Syklist på fredag 29. april 2022, klokken 08:22
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 29. april 2022, klokken 08:11
Vel, kan vel ha noe med at folk liker utseendet. Jeg synes den ser fin ut, mens Tesla er er såpestykke i mine øyne...

Smaken er forskjellig, men skal du ha en effektiv bil, må den være aerodynamisk utformet.  Spør du meg, er Tesla Model 3 og S de peneste 4 dørs bilene om dagen. 

Mye av dagens bilmote med SUVer og agressiv front  med stor grill er helt forferdelig og gir en lite effektiv design. Det var bedre på 80 tallet med biler som Citroen CX, Audi 100 og Ford Sierra som satte fokus på luftmotstand og brukte Cd-faktor i reklamen.

Ja,smaken er ulik.
Den styggeste bilen mhp utseende du kan kjøpe i Norge synes jeg er Tesla model 3. Den minnner meg mye om en padde og slikt treffer dårlig her. Men smak er umulig å diskutere..og smak endres jo også over tid. Mao må Tesla før eller siden endre designspråk.

Syklist

Ja, Model 3 har jo noen likeheter med den gamle Padda, Citroen DS. :)

Det som er bra er at det blir bedre og bedre utvalg av elbiler med noe som kan passe for en hver smak.   

Med MG5 får vi en stasjonsvogn, det blir sikkert flere.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ViktorS på fredag 29. april 2022, klokken 07:39
Sitat fra: filtvet på fredag 29. april 2022, klokken 07:02
Teslabjørn testet PS2. Det var veldig liten plass inne i bilen. Han er 175 og satt med hodet i taket. Og en tåpelig stor midtkonsoll som gjør at du ikke kan bevege beina. Tesla 3 har mer plass.

Har kjørt den to ganger. Er 177, hadde ingen problemer med plass til hodet. Var også "bekymret" for beinplassen, men det var null problem. Det var faktisk en meget flott bil å kjøre, høy kvalitetsfølelsen og stor nok plass til det aller meste, i allefall jeg, trenger i hverdagen.

Endte dog opp med model y, pga tilgjengelighet.

Men, har angret noen ganger på at jeg ikke bestilte leveringsklar polestar 2 awd med plus og pilot til ca 500k inkludert vintertøffler tidligere i år. Nå må man vente en stund på ny polestar, og prisen er noe høyere enn da. Ca 560(?) Nå?

...og Model Y har 12,5cm lenger benplass i lengderetningen for baksetepassasjerer enn Model 3, men fremsetet ikke går fullt så langt bakover på Y av en eller annen grunn (2,5cm kortere), mens setene også er høyere, så en sitter mer komfortabelt i baksetet på Model Y enn 3. Både 3 og Y kan kjøres greit av veldig høye folk.
Tesla Model Y                         2021-

vesttrønder

Er i denne situasjonen sjølv. Behov: Plass til 2 kids (7, 10), ganske mange turar på hytta (100 km kvar veg), og eit par langturar elles.

Mi oppsummering:
Polestar 2: Altfor trang framme. OK plass bak. For stiv til min smak, men elles OK å køyre. Stang ut.
ID.4: Ser og følest unødvendig stor. Dårleg sikt til sida, pga. stolpane. Grei å køyre. Ser "billegare" ut på den måten skjermane heng.
KIA EV6: Egentleg ein favoritt. God å køyre, romsleg framme, overraskande stor plass i baksetet. OK (men ikkje meir) bagasjeplass. Litt tullete med knappar på front av midtkonsoll, kjem borti dei når ein skal betjene skjerm/instrumentpanel. Ganske bra pris? Sju års garanti, det dreg opp. Men kor viktig er det?
Ioniq5: God å køyre den også, enno romslegare framme pga. løysinga på midtkonsoll. Elektrisk regulerbart baksete! Veldig bra bagasjeplass. Litt dyrare enn forventa.
Marvel R: Stor bil. God og oversiktleg å køyre. Skuffande bagasjeplass. Kort(are) rekkevidde enn konkurrentane. Blir ikkje den, sjølv om då kunne vi fått på dagen :(.

Så vi står mellom Ioniq5 (Premium) og KIA EV6. 40k prisforskjel i favør EV6, med Exclusive utstyrsnivå, som også har lenger garanti. (Får Tekna-rabatt på KIA, så uten den blir skilnaden mindre). Ioniq har ein del meir bagasjeplass. Sikkert like elendig leveringstid på begge. Kva skal ein velgje? Turbodieselen streika i påska, og er i utgangspunktet uten bil :).

Korleis vurderer folket restverdi og garanti? Eit scenario er jo å ha bilen i ca 5 år. Då er det framleis mykje garanti igjen på KIA, men ikkje Hundayi.

Barid Bel

Bare vær obs på at Kia har 7 år/150k km, så hvis dere kjører mer enn ca 21500km i året er det ikke like nyttig. Hyundai har 5 år/ubegrenset med unntak av batteri som er 8 år/ 200k km tror jeg.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

vesttrønder

Sitat fra: Barid Bel på søndag 08. mai 2022, klokken 20:08
Bare vær obs på at Kia har 7 år/150k km, så hvis dere kjører mer enn ca 21500km i året er det ikke like nyttig. Hyundai har 5 år/ubegrenset med unntak av batteri som er 8 år/ 200k km tror jeg.
Ja, det er nok eit viktig element. Vi kjem ikkje nær det med mindre det er mykje som endra seg.

Roy Aasen

Tidligere Kia og Hyundai eier her.

Alt etter hvor mye du kjører...sjekk priser på service ...det kan bli en overraskelse i negativ forstand.
(Hvis Hyundai / Kia ikke har endret dette det siste året)

Moas

Ja BOS virket å ha om mulig enda stivere service priser enn hyundai sine merkeforhandlere. Har tidligere lagt igjen mange tusen for at de knapt gjør noe annet enn å krølle med software.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA