Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

AWD, 5-600k ? Hva burde man velge?

Startet av ViktorS, søndag 27. mars 2022, klokken 10:01

« forrige - neste »

Øyvind.h

#15
Sitat fra: ViktorS på tirsdag 29. mars 2022, klokken 16:48
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 29. mars 2022, klokken 16:44
Har ikke kjørt de andre du nevner, men om du vil ha litt pose og sekk ville jeg prøvekjørt en Y. Den er svært rask og smidig samtidig som den har stor plass innvendig, kanskje faktisk den mest praktiske bilen av de alle. Om det ikke er noe bestemt du misliker med Y ville jeg i alle fall testet en!

Vil gjerne teste. Men ingen i nærheta har den...  Men dette er mulig en bil jeg kunne kjøpt uprøvd!:)
Jeg var veldig positiv til Y (og er det for så vidt fortsatt) og helt sikker på at jeg skulle ha en. Men nå har en i familien kjøp, og må si jeg er mye mer delt etter å ha kjørt den noen turer. Mye den faller igjennom på som har gjort meg skuffet. Om jeg må velge mellom godt utstyrt ID4 og Model Y velger jeg klart ID4, og det kommer fra en som har hatt 3 Teslaer + Y i bestilling:D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond Svenning

Sitat fra: ViktorS på tirsdag 29. mars 2022, klokken 16:33
... Guttungen i meg sier polestar 2, men turmannen sier id4/enyaq. Kanskje model y er en flott mellomting.
Om guttungen i deg sier Polestar 2, så kunne jo XC40 være et alternativ? Det er jo strengt tatt samme bilen, men i en litt mer ''voksen manns'' innpakning  :). Jeg har hatt det siden februar i fjor og er kjempefornøyd. Problemet er kanskje leveringstiden.
Volvo XC40 Twin - MY24

ViktorS

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 29. mars 2022, klokken 17:45
Sitat fra: ViktorS på tirsdag 29. mars 2022, klokken 16:48
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 29. mars 2022, klokken 16:44
Har ikke kjørt de andre du nevner, men om du vil ha litt pose og sekk ville jeg prøvekjørt en Y. Den er svært rask og smidig samtidig som den har stor plass innvendig, kanskje faktisk den mest praktiske bilen av de alle. Om det ikke er noe bestemt du misliker med Y ville jeg i alle fall testet en!

Vil gjerne teste. Men ingen i nærheta har den...  Men dette er mulig en bil jeg kunne kjøpt uprøvd!:)
Jeg var veldig positiv til Y (og er det for så vidt fortsatt) og helt sikker på at jeg skulle ha en. Men nå har en i familien kjøp, og må si jeg er mye mer delt etter å ha kjørt den noen turer. Mye den faller igjennom på som har gjort meg skuffet. Om jeg må velge mellom godt utstyrt ID4 og Model Y velger jeg klart ID4, og det kommer fra en som har hatt 3 Teslaer + Y i bestilling:D

Hva er det med Y-en som faller igjennom?

Har nå kjørt litt mere med id4 gtxen. Og det er en flott bil å kjøre gitt! Gutten i meg ville vel hatt litt mere trykk i pedalen, men for all del... Det er nok i massevis!:) Alt i alt ett meget godt førsteinntrykk:)
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Øyvind.h

#18
Sitat fra: ViktorS på tirsdag 29. mars 2022, klokken 18:13
Hva er det med Y-en som faller igjennom?

Har nå kjørt litt mere med id4 gtxen. Og det er en flott bil å kjøre gitt! Gutten i meg ville vel hatt litt mere trykk i pedalen, men for all del... Det er nok i massevis!:) Alt i alt ett meget godt førsteinntrykk:)
Skal forsøke å holde det kort; Når jeg kjører eller sitter på i Y`en merker jeg at jeg blir irritert over hvor dårlig den håndterer ujevnheter og dumper (på 19" vinterhjul med stillegående CVC7). Der andre biler glatter ut dumper og tar dem mykt og pent, er Y hard og ubehagelig. Støynivået er også for høyt. Rett og slett for stiv for en familiebil etter min smak. Ikke særlig behagelig å være passasjer i den.
Men klart - en blir jo vant til det. Og kommer en fra S-klasse, EQC eller lignende kan det tenkes en mener støynivå er for høyt i ID4 også/komfort for lav. Mange synes Y er mer enn god nok som familiebil.
Videre synes jeg ikke lysene er gode nok. Kjører en del på fjellet på svingete veier og jeg vil ha gode lys med skikkelig corner-light som lyser godt rundt hårnålsvinger. Der leverer ID4 veldig godt og jeg ser fint rundt krappe svinger med lys som svinger med rattet+eget corner light (og selvfølgelig matrix som er mindre viktig for meg).
Ut over det liker jeg veldig godt infotainment, men vil ikke se ned og til høyre for å få med meg hastighet osv. Info om kjøring må være sentrert foran fører, enten høyt opp eller i HUD. HUD kan du få ettermarkedsløsning på i Y så det kan løses. I ID4 er ikke behovet så stort, for hastighet-skjermen er plassert høyt med store tall.

Ut over det liker jeg ikke rammeløse dører pga problemer på vinter, håndtakene er ikke ideelle (men det er de ikke på ID4 heller). Rails er veldig mye bedre løsning enn beslag under glasstak, men bruker selv ikke takstativ i særlig grad. El hengerfeste er praktisk, men ikke så viktig for meg.

I vinter har jeg vært veldig glad i oppvarmet frontrute i ID4 som tar unna ekstremt kjapt ved behov. Burde vært standard i norske biler :)

ID4 opplever jeg som en romslig og komfortabel bil, rett og slett en veldig god bil. Model Y har noen ess i ermet, men også en del ulemper som etter mine preferanser gjør at den er blitt mye mindre aktuell enn forventet. Jeg er ikke lenger der at jeg må ha lagring over alt, selv om frunk hadde vært fint til matvarer på vinteren. Kabler, stropper og alt teknisk dilldall ligger i rommet under gulvet i ID4`en. Savner rollo. Fast hattehylle er jeg ikke fan av. Trådløs AA/Carplay gir Google maps, spotify, Waze osv fint integrert på hovedskjermen og går automatisk når en setter seg inn.

Det jeg savner er noe av app-funksjonaliteten og stabiliteten jeg hadde hos Tesla. Det går fint, men We Connect appen til VW bør forbedres. Lading på langtur fungerer fint, men Y er klart bedre på uplanlagte veldig lange turer. Y er også bedre på rekkevidde, selv om NAF-testen gir misvisende differanse.

Alt i alt er mye av dette preferanser, så du bør absolutt prøvekjøre Y og gjøre din egen vurdering.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ViktorS

Hei

Her var det mye godt. Takk for at du tar deg tid.

Ja, høres ut som telsa Y må prøver før kjøpt ja.

Id4, som nevnt før, seiler fram som en bedre og bedr kandidat. Mye utstyrspakker å holde styr på...

Vil ha sete med forlenger (viktigere enn elektrisk sete, for jeg endrer seteposisjon 2 ganger i året). Ønsker skikkelig lyd. Og Matrix. Vil ikke ha noen pakker som senker bilen (vil ha så god høyde som mulig). Hud var kjekt, men ikke must-have. Vil ha sensorer rundt bilen for parkering, 360kamera er kjekt, men ikke noe jeg MÅ ha.

Avventer ett par dager for å få mere info om bz4x, da jeg tror at denne kan være flott for meg. Til tross for at interiøret rundt fører ser litt halvkjip ut på bilder.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

SurSnasen

Enig med Øyvind her. Mye samme erfaringene jeg har gjort meg. Y var bilen som endelig skulle fylle være en Tesla uten for mange kompromisser for mitt vedkommende.
X var for stor, med vingedører som gjorde det umulig med taklast. Dermed avhengig av takboks på hengerfestet, og dermed altfor lang for garasja.
S uten mulighet for tilhengerfeste, og dermed avhengig av å frakte syklene på taket samt låne bil de gangene det er hengerbehov.
3 er altfor lav, altfor liten innvendig, og altfor lite og klønete bagasjerom.

Y har god plass, passe høyreist, gode ytelser, hengerfeste, taklastmuligheter. Men da Y'en kom i hus, etter godt over 2 års venting, dukket skuffelsene og realitetene opp. Det første var støyen. Selv om jeg syntes den støyet mindre enn fryktet, ble det likevel ganske markant. Der jeg fra før var vant med å føre en uanstrengt samtale med de i baksetet, måtte volumet opp. Den aller største skuffelsen var likevel kjørekomforten. Fjæringene på Model Y var grusomt stive. Absolutt alt av småstein og de minste ujevnheter merkes. Selv en liten kjøretur på et par kilometer var slitsomt.
Setene er helt kurante. Myke. Kunne med fordel hatt mer sidestøtte og lengre sittepute. Men ulempen med kunstskinnet er at det blir klamt.

Selv holder jeg en knapp på Enyaq eller ID.4. Var tidligere mer fan av Enyaq, men ID.4 GTX har vokst veldig på meg. For samme pris som for Model Y får man da full-utstyrt GTX. Og da med Head Up Display, 360-kamera, setemassasje, kick-sensor på bakluke, takrails. Ulempen er leveringstiden. Men finnes nok av biler tilgjengelig gjennom Finn.

filtvet

Vi har Tesla 3 lr og har vært på ferie med 3 voksne og 2 barn. Ikke noe problem med bagasjeplass - men vi har heldigvis ikke behov for barnevogn lenger.

Glad vi kjøpte LR versjonen, har kun hurtigladet ca 1 gang pr mnd. Når vi ikke drar på hytta holder bilen til lokalkjøring i ca 2 uker av gangen.

Radial

#22
Støtter opplevelsen av stiv fjæring og for mye støy i Y.
Stiv fjæring har vi kompensert for med 18" felger på vinteren, det ga vesentlig bedre komfort, men ikke helt riktig å sammenligne sommerdekk mot vinterdekk sånn direkte.
Men det er fremdeles omtrent hjulløft diagnoalt når vi kjører inn på vår noe bratte og skrå innkjørsel, så awd'n og Torque-vectoringen fungerer heldig vis svært godt. Worst case setter fruen inn Terrengmodus, og bilen er som en fjellgeit.

Men støyen er jeg litt mer plaget med. Fruen syns det er greit, men hun sitter mye lavere enn meg i kupeen. Men vi har gått for piggdekk (ref innkjørsel), og det bidrar negativt.
Utreder muligheten for å støyisolere litt i bagasjerommet/innerskjermene for å se om det hjelper.

Kan heller ikke gi noen gullstjerne for vindusvisker-systemet som er klønete å kontrollere, eller Autopilot/ACC som har noen logiske brister i mange situasjoner.

Ellers er Y en perfekt familiebil. Masse plass i alle retninger, god hengervekt, tar greit med taklast, masse power, gode lys, døds enkel på langturer (lading), kidsa får aldri nok av den (promp, YouTube og filmer), og ikke minst eksepsjonelt billig å drifte - service kan tas hvor som helst, og er bare anbefalt (ikke påkrevet).

Var passasjer i en 2022 Y her forleden, virka nesten enda mer støyisolert enn vår 2021 (men kjørte 19" Nokian piggfri). Lynrask skjerm (AMD), og endelig fått god nyttelast+ ekstra rekkevidde.
3-barns foreldrene som var eiere, kom fra Toyota Avensis bensin, og mente dette føltes mye mer som en bil. 10,4 og 2 åringen trivdes godt i Y. Foreldrene var særs fornøyd med valget sitt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

tobel

Hei, jeg vurderer ny bil og har lignende krav/ønsker som trådstarter. Må ikke ha bil raskt, men nogenlunde forutsigbar levering og helst før neste vinter er en pluss. I tillegg til bilene som er diskutert i tråden er også Toyota bz4X og Nissan Ariya på min vurderingsliste. Da med AWD og stort batteri, og et av de høyeste utstyrsnivåene. Begge disse skal visstnok være mulig å få levert til høsten ved bestilling nå. Jeg har ikke fått sett disse "live" men begge har vært på visningsturne hos forhandlere.

Det er en ulempe å bestille bil som ikke er tilgjengelig for prøvekjøring men velger å tro at begge disse er trygge valg. Toyota lanserer sin første elbil som kan gi litt usikkerhet, men antar at de leverer en gjennomarbeidet og testet bil. Nissan har jo lang elbil-erfaring.

Er det noen som har sett disse "live" og har noen meninger om plusser/minuser?
Både pris og spesifikasjoner er ganske like på disse, hvordan vurderer dere disse opp mot hverandre?
Tør noen gjette på hvordan annenhåndsverdien vil utvikle seg på disse modellene?

Elektro12

#24
Sitat fra: tobel på onsdag 06. april 2022, klokken 12:50
Hei, jeg vurderer ny bil og har lignende krav/ønsker som trådstarter. Må ikke ha bil raskt, men nogenlunde forutsigbar levering og helst før neste vinter er en pluss. I tillegg til bilene som er diskutert i tråden er også Toyota bz4X og Nissan Ariya på min vurderingsliste. Da med AWD og stort batteri, og et av de høyeste utstyrsnivåene. Begge disse skal visstnok være mulig å få levert til høsten ved bestilling nå. Jeg har ikke fått sett disse "live" men begge har vært på visningsturne hos forhandlere.

Det er en ulempe å bestille bil som ikke er tilgjengelig for prøvekjøring men velger å tro at begge disse er trygge valg. Toyota lanserer sin første elbil som kan gi litt usikkerhet, men antar at de leverer en gjennomarbeidet og testet bil. Nissan har jo lang elbil-erfaring.

Er det noen som har sett disse "live" og har noen meninger om plusser/minuser?
Både pris og spesifikasjoner er ganske like på disse, hvordan vurderer dere disse opp mot hverandre?
Tør noen gjette på hvordan annenhåndsverdien vil utvikle seg på disse modellene?

Jeg har delt litt om Bz4x i forumdelen for den. Kort oppsummert: Ikke veldig romslig, ikke så stort bagasjerom som man kunne håpet på, stygge skjermer i plast, lite gjennomtenkt midtkonsoll som tar mye plass uten å ha noen spesiell funksjon - og fører til lite plass for knærne sideveis.

Det finnes sikkert de som tør gjette på verdi, men det er veldig vanskelig. (Første el-Toyota, litt konseptbil-feeling over det hele, råvarepriser til himmels, kommer det ny batteritech osv osv...)

ID4 GTX er større og mer "helstøpt" selv om de har gått i kapasitiv-knapp-fella. Det sagt, kan du leve med bz4X så tror jeg egentlig den vil holde verdien ganske så bra, man ser jo bare hvor godt RAV4 holder seg eksempelvis, eller mange brukte SUVer generelt - ingen logikk i mye av prisene. (gammel XC60 til prisen ny ID4 osv...)

filtvet

Etter å ha prøvekjørt endel "gamle" ice-biler i det siste + endel taxi-turer i nyere mercer synes jeg ikke tesla 3 er noe dårlige mht til støy enn andre biler, ihvertfall ikke nye 2021 med dobbelt glass.

Elektro12

Sitat fra: filtvet på torsdag 07. april 2022, klokken 06:41
Etter å ha prøvekjørt endel "gamle" ice-biler i det siste + endel taxi-turer i nyere mercer synes jeg ikke tesla 3 er noe dårlige mht til støy enn andre biler, ihvertfall ikke nye 2021 med dobbelt glass.

Det gjelder de fleste elbiler. Min gamle USA-Leaf fra 2015 er som en drøm å kjøre sammenliknet med det meste fossile. Omtrent som eldre herrer som ikke "liker å kjøre elbil", "må ha manuelt gir og diesel" og som tror elbil er dyrere enn fossilt med dagens strømpriser.

Barfot

Finnes noen få nye Jaguar I-pace EV320 igjen i markedet.
Den kommer på rundt 600' muligens med rom for pruting.

Er en flott bil, har EV400 sjøl og Jag er bare lekkert !

ViktorS

Jeg endte opp med å bestille meg Tesla Model Y 2022. Estimert levering i mai, men tesla sier at det mest sannsyunlig blir juni før jeg får bilen.

Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ViktorS på torsdag 28. april 2022, klokken 12:44
Jeg endte opp med å bestille meg Tesla Model Y 2022. Estimert levering i mai, men tesla sier at det mest sannsyunlig blir juni før jeg får bilen.

Gratulerer. Da får du deg en veldig praktisk og rask bil...med meget godt ladenettverk.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA