Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

AWD, 5-600k ? Hva burde man velge?

Startet av ViktorS, søndag 27. mars 2022, klokken 10:01

« forrige - neste »

ViktorS

Hei. Budsjett for ny bil, 500-600k.
-awd
-god plass
-god service-ordninger
-bra bakkeklaring
-god lyd
-må kunne programmere varme i bilen
-Skal brukes til hverdags, fisketurer, transport av sort/frilufts-utstyr i Finnmark. Fint hvis den klarer 30+ mil vinterstid.

Toyota bz4x
WV id4gtx
Polestar 2 awd
Tesla Model Y
Ford Mustang
Volvo XC40
Skoda Enyaq
Audi E-tron

Mye som frister... Ønsker dog å ha bil før sommeren!:)

Noen tips og innspill her?
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Arne1

Model Y passer vel alt du forklarer i mine øyne :) Strålende bil!

Edison

Model Y er vel av dei få som klarer 30+ mil vinterstid i Finnmark. På bakkeklaring er den ikkje ein vinnar, men kanskje OK.

ViktorS

Sitat fra: Edison på søndag 27. mars 2022, klokken 19:00
Model Y er vel av dei få som klarer 30+ mil vinterstid i Finnmark. På bakkeklaring er den ikkje ein vinnar, men kanskje OK.

Ja, det er absolutt en kandidat. Er vel 16, 17cm bakkeklaring. Burde holde til det meste. Bare jeg som er vant med gammel Honda med ca20cm.

Har sjekket litt bakkeklaring på en del biler nå. Deriblant eqc som jeg trodde var høyere. Men den er jo nesten som model 3 jo med sine 147mm 😅

Foreløpig er det Polestar som frister mest. Føler man får mye bil her for prisen. Dog nysgjerrig på totalkostnad for bz4x og leveingstidspunkt for denne.

Noen andre awd som kommer neste 3-4 mnd jeg burde se litt på?:)
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Hen9ng

Noen grunn til at Ioniq 5 ikke er på listen? Eventuelt EV6 men usikker på tilgangen på denne.

ViktorS

Sitat fra: Hen9ng på søndag 27. mars 2022, klokken 22:50
Noen grunn til at Ioniq 5 ikke er på listen? Eventuelt EV6 men usikker på tilgangen på denne.

Egentlig ikke... Bare gjenglemt. En bil som burde være der mener du? Må sjekke ut den litt mere :)
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

ViktorS

Da har jeg vært å prøvekjørt Polestar 2, og Skoda Enyaq.

Polestar 2:
For en bil å kjøre! God kvalitetsfølelse på interiør. Fantastiske seter. God plass til beina for sjåfør, føltes ikke trang her. Infotainment og skjerm virker meget bra. Men, knotete løsning for armlen, koppholder. Armen min lå å gnikket mot en skarp kant når brusflaska mi stod i holderen. Følte mulgiens at vinduer var noe små. Mista litt oversikt (vant med større bil fra før av). Grei nok plass i bilen til hverdagslige ting. og 95% av andre ting jeg bruker bil til.

Enyaq: Her følte man seg hjemme med en gang. En mye mere traust og kjedelig bil enn Polestar, og tesla. Føltes nesten litt gammeldags. Men det er ikke negativt! God oversikt. Fantastiske led-matrix. Meget god plass for alle. Også plass til bein for meg smo sitter med knærne utover til siden. Litt lite støtte i siden på setene, men helt ok! Likte de litt firkanta flate setene likevel.

Polestar og enyaq kan knapt nok sammenlignes. To vidt forskjellige biler, og jeghar lyst på begge! Men enyaqen er en sånn bil jeg BURDE kjøpe, mens polestar er en bil som jeg har lyst på, fordi den var gøy!

Blir spennende å se leveringstid på bz4x, da jeg tror at dette kanskje kan være bilen som jeg burde ha. God pris, høy bakkeklaring og 4x4. (jeg trenger faktisk ikke 0-100 på 5 sekunder...)

Tenkte jeg skulle få tatt en titt på id4 gtx også, da den er noe rimeligere enn enyaqen, men mye samme bilen.

Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Elektro12

ID4 opplever jeg som romsligere foran, spesielt i knehøyde, liker godt speedometer på rattstammen. Dog noe dritt med touch på rattet. Knapper i Enyaq er bedre. Jeg har prøvd det meste og tenker Enyaq/ID4/Q4 Etron nok er det beste bilene om rekkevidde/normal bil/god plass/ikke helt vill pris - er viktig.

Polestar er en mye mindre bil, jeg følte det var lite utsyn, smale vinduer.

ViktorS

Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 29. mars 2022, klokken 11:07
ID4 opplever jeg som romsligere foran, spesielt i knehøyde, liker godt speedometer på rattstammen. Dog noe dritt med touch på rattet. Knapper i Enyaq er bedre. Jeg har prøvd det meste og tenker Enyaq/ID4/Q4 Etron nok er det beste bilene om rekkevidde/normal bil/god plass/ikke helt vill pris - er viktig.

Polestar er en mye mindre bil, jeg følte det var lite utsyn, smale vinduer.

Har såvidt kjørt id3, og disse haptiske(?) Knappene var ikke noen favoritt nei. Men bortsett fra dette, ser id-serien meget aktuell ut. Noe annet priset enn enyaq i disse dager også.

Enig med polestar. En helt annen type bil, dårligere utstyr, og mindre oversikt. Men for all del. Får en meget godt specket P2 til ca 500k ny. Og det oser kvalitet av hele bilen.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

hELgenen

Sitat fra: ViktorS på tirsdag 29. mars 2022, klokken 08:01

Tenkte jeg skulle få tatt en titt på id4 gtx også, da den er noe rimeligere enn enyaqen, men mye samme bilen.

Jeg har BÅDE ID.4 GTX med alt av utstyr og en Polestar 2 uten noen ting foruten disse standard pakkene som faktisk inneholder ganske mye.

Bilene er helt ulike og GTX er familefrakter med god plass - jeg sitter også godt i disse Top Sport setene - det eneste som trekker ned er Pianolakken som event. må folieres over eller dekkes over av noe 3 parts løsninger.

GTX er også mer avdempet i styringen -  men mye morsommere å kjøre Polestar 2 som virkelig er mye bil for pengene synes jeg. Så skal du velge en av dem - da blir det litt fornuft og følelser valg.  Det er forøvrig mer plass i Polestar 2 enn man kanskje tror - så forskjellen er ikke dramatisk i forhold til GTX. Du sitter dog med mye mer oversikt fra ID.4 - og du ender nok opp med en mer avslappet kjørestil i denne sett opp mot Polestar 2.

Jeg vil ikke guide deg til den ene eller andre - det får bli ditt valg - og det er også andre muligheter i dette segmentet også.....

Fjeldern

Ikke kjørt Enyaq, bare sittet i den, men likte interiøret bedre i den og hvordan infoskjermen så ut. Ellers er det vel mye likt. Kunne tenkt meg Enyaq hadde det ikke vært for at leveringstida var mye lengre enn på feks ID4 (da uten alt av utstyr)
Ellers er det vesentlig mer plass i Model Y enn ID4. Bedre plass bak, mer plass mellom hundeburet og vinduet, den store brønnen under baggasjen + frunken. Og leveringstida har hittil vært lav.
Polestar har jeg dessverre ikke kjørt, fordi hundebur fungerer dårlig i den type bil. Den blir vel nærmere Model 3 enn Model Y.

Skal du ha lån på bilen, så var lånerenta 2% med Tesla og rundt 4% som Møller kunne tilby. Da krevde Møller en del egenkapital i tillegg. Selv med et lavere lån, så ville det være 30 000 kroner mer i renter for ID4en for meg enn for Model Y.

Ioniq 5 har noen fine løsninger som flere burde kopiert, men synes alt var tungvint i den. Ikke kan den planlegge langtur med lading, ikke har den forvarming av batteri (enda), kartet var om ikke ubrukelig, så veldig nærme å være ubrukelig. Inforskjermen var alt man hater med knapper og alt man hater med touch-skjerm i ett. Knappene virket bare til å være der for å aktivere noe på skjermen. Altså bortkasta. Ikke sånn veldig mye baggasjeplass i den heller, sammenlignet med andre. Den var også en mellomting i stivhet mellom Model Y og ID4. Vil også si at den var omtrent samme lydnivå som Model Y, mens ID4 bråket mindre.
Prisen jeg fikk av Hyundai på Ioniq 5 gjør at den var omtrent likt priset som Y. Dem ga meg derimot en helt sinnsykt dyr service avtale. Dyrere enn på en XC90.

Kjører du med henger så er Ioniq 5 og Model Y biler som man får trukket en del med (1500 og 1600kg), mens ID familien kun har 1200 på AWD.

Du nevnte god lyd, og da må jeg si at BOSE anlegget i Ioniq 5 skuffet. Model Y har et av de bedre original anleggene jeg har hørt.
ID4 var helt grei. Ikke noe dårligere enn Ioniq 5 fra det jeg husker.

Ellers har Model 3 mye av de samme fordelene som Y, bare for en billigere penge. Litt usikker hvordan det måler seg med plassen i den, sammenlignet med Polestar.

ViktorS

Mye gode innspill her, nydelig!:)

Har nå en id4 på lån. Det er vel denne typen bil jeg burde kjøpe. God oversikt, god plass, og litt mere familietraktor enn sportsbil. Usikker på om det er positivt eller ei :p

Guttungen i meg sier polestar 2, men turmannen sier id4/enyaq. Kanskje model y er en flott mellomting.

Ser at Y har like bra, event bedre plass enn id4?
Og Y har jo levering på denne siden av sommeren. Id4 var ett år ventetid på, på min lokale sjappe. Så lenge venter jeg IKKE på bil haha.

Men id4, meget behagelig og flott bil. Trivdes fort i denne, sikkert fordi det var noe kjent med oversikten og plassen jeg er vant med fra før.

Liker polestar 2 meget godt. Men på en helt annen måte enn id4 og enyaq...

Burde ha fått testet model y også. Har kun testet model 3.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Vaduz

Har ikke kjørt de andre du nevner, men om du vil ha litt pose og sekk ville jeg prøvekjørt en Y. Den er svært rask og smidig samtidig som den har stor plass innvendig, kanskje faktisk den mest praktiske bilen av de alle. Om det ikke er noe bestemt du misliker med Y ville jeg i alle fall testet en!

ViktorS

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 29. mars 2022, klokken 16:44
Har ikke kjørt de andre du nevner, men om du vil ha litt pose og sekk ville jeg prøvekjørt en Y. Den er svært rask og smidig samtidig som den har stor plass innvendig, kanskje faktisk den mest praktiske bilen av de alle. Om det ikke er noe bestemt du misliker med Y ville jeg i alle fall testet en!

Vil gjerne teste. Men ingen i nærheta har den...  Men dette er mulig en bil jeg kunne kjøpt uprøvd!:)
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Fjeldern

Plassmessig for mitt bruk var Model Y ikke bare bedre, men overlegen. Men hundeburet jeg har i dag, så hadde jeg 1 cm klaring til glasset bak. Model y var det mye mer.
Bagasjen var dypere og du har en brønn under bagasjen du ikke får på ID familien. I tillegg til frunken.
Alt I alt føltes det som jeg kunne få med meg dobbelt så mye, utenom hundeburet, i model y kontra ID4.
Rekkevidda er en god del lengre også, som er verdt å ha med seg

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA