Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Linker til tester av Model S

Startet av Oreo, fredag 07. september 2012, klokken 23:07

« forrige - neste »

Runex

Sitat fra: Aspiranten på lørdag 27. oktober 2012, klokken 14:53
kan ikke bruke S til langturer.
Hvorfor ikke? Er dine langturer mye lengre enn 40-50 mil? I så tilfelle forstår jeg hva du mener.
Jeg tror at det er nettopp det faktum at Model S har mye lengre rekkevidde enn dagens elbiler og dermed faktisk kan brukes på de fleste bilturer gjennom året som vil åpne opp for den store interessen hos folk flest. Derimot er jeg redd dagens fordeler da forsvinner ganske fort når den store massen begynner å røre på seg. Derfor håper jeg selvfølgelig at salget ikke tar fullstendig av her til lands... :P
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

RunarBT

Oslo - Trondheim 497 km
Oslo - Bergen 473 km

Du kjem langt på 50 mil.  ;-)

Griffel

#32
Sitat fra: Runarbt på lørdag 27. oktober 2012, klokken 19:29
Oslo - Trondheim 497 km
Oslo - Bergen 473 km

Du kjem langt på 50 mil.  ;-)
Nå vil den neppe klare 50 mil med 85 kWh dette på grunn av bakker. men Sande - Dombås eller Eidsvol - Vossevangen med litt forsiktig kjøring  kan kanskje gå.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Wenche

Jeg håper heller ikke at dette tar helt av  ??? Vil gjerne også få levert min model X, før vi når 50 000 elbiler :D
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Øyvind.h

Mellom Oslo og Trondheim vil vel snittfarten ligge på rundt 75km/t, noe som gir en teoretisk rekkevidde på rundt 600 kilometer. Blir spennende å se hvordan dette strekket er å kjøre i praksis. Jeg kommer til å teste neste år for å besøke besteforeldre :)
Første superlader er prosjektert på Otta, så om turen ikke går uten lading får vi legge veien over Dovre istedenfor Østerdalen.

Synes denne artikkelen er interessant når langturmulighetene diskuteres.
http://www.nytimes.com/2012/09/30/automobiles/on-an-electric-highway-charging-into-the-future.html

Ja, jeg vet det vil ta tid før superlader-nettverket er etablert i Norge, men så stort marked som Norge er for Tesla føler jeg meg sikker på at vi i løpet av få år har et bra nettverk her, og superlader-nettverk også i deler av europa. Tesla har gjentatt relativt nylig at superlader-nettverk også etableres i Europa, selv om USA vil få det først. Journalisten brukte 11,5 timer på å kjøre 85 mil (alle her har sikkert lest artikkelen allerede).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bent

Når jeg kjørte Trondheim->Oslo via Østerdalen med Roadsteren i sommer brukte jeg ca 580 batteri-kilometer ("Ideal Range"), mens odometeret viste 505 km.

Fjellovergangen stjeler litt, og de høye fartsgrensene på siste strekket ned mot Oslo koster også. Hvis det pøseplasker med regn går det vel enda en del til men jeg hadde hovedsaklig oppholdsvær.

Dette er ikke en Model S, men det gir antagelig en grei pekepinn. Nå kalkuleres vel Model S sin "Ideal" range (tror de kaller det Rated Range nå) etter litt strengere standarder enn det Roadsteren gjør, så jeg vil tro at Model S ligger enda litt nærmere reell strekning enn det jeg opplevde.

Jeg vil gjette på at dersom du klarer å tvinge deg selv til å holde 60km/t jevn fart hele turen så kanskje du kan klare Oslo/Trondheim uten ladestopp med en Model S. Hvis du derimot vil kjøre med stil så tar du en pause på Elverum eller noe og fyller på litt.
Tesla Roadster, 25Mm

Øyvind.h

Sitat fra: Bent på lørdag 27. oktober 2012, klokken 23:39
Når jeg kjørte Trondheim->Oslo via Østerdalen med Roadsteren i sommer brukte jeg ca 580 batteri-kilometer ("Ideal Range"), mens odometeret viste 505 km.

Fjellovergangen stjeler litt, og de høye fartsgrensene på siste strekket ned mot Oslo koster også. Hvis det pøseplasker med regn går det vel enda en del til men jeg hadde hovedsaklig oppholdsvær.

Dette er ikke en Model S, men det gir antagelig en grei pekepinn. Nå kalkuleres vel Model S sin "Ideal" range (tror de kaller det Rated Range nå) etter litt strengere standarder enn det Roadsteren gjør, så jeg vil tro at Model S ligger enda litt nærmere reell strekning enn det jeg opplevde.

Jeg vil gjette på at dersom du klarer å tvinge deg selv til å holde 60km/t jevn fart hele turen så kanskje du kan klare Oslo/Trondheim uten ladestopp med en Model S. Hvis du derimot vil kjøre med stil så tar du en pause på Elverum eller noe og fyller på litt.

Takk for info. Alltid veldig nyttig med praktisk erfaring! Angående lader er det litt tidlig å stoppe etter 16 mil på Elverum når man kommer fra Oslo. På turen pleier jeg å stanse på Statoil før koppang ca halvveis. 5 min luft til hunden, 2 min på do, 10-15 min med mat. Mao minst 20-25 min pause. For ladehasighetens skyld er det jo bra å få brukt så mye som mulig før man lader. En lader på Alvdal og en på Elverum hadde vært perfekt for turer i Østerdalen. Ellers er den prosjekterte på Otta helt ok om man kjører over Dovre.

For øvrig er 60km/t i snitt alt for lavt. Heldigvis ulovlig å kjøre så sakte om man sinker trafikken :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bent

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 28. oktober 2012, klokken 09:49
Takk for info. Alltid veldig nyttig med praktisk erfaring! Angående lader er det litt tidlig å stoppe etter 16 mil på Elverum når man kommer fra Oslo. På turen pleier jeg å stanse på Statoil før koppang ca halvveis. 5 min luft til hunden, 2 min på do, 10-15 min med mat. Mao minst 20-25 min pause. For ladehasighetens skyld er det jo bra å få brukt så mye som mulig før man lader. En lader på Alvdal og en på Elverum hadde vært perfekt for turer i Østerdalen. Ellers er den prosjekterte på Otta helt ok om man kjører over Dovre.
Kjøreloggen min viser at Koppang er omtrent nøyaktig midtveis batterimessig. Når du kjører fra Oslo er Elverum for tidlig å stoppe med en Roadster hvis du deretter ønsker å kjøre hele veien til Trondheim. På nordtur ladet jeg meg helt opp på Elverum, men stoppet da på igjen Berkåk for å toppe opp før siste rest inn.

Jeg vil tro at en Model S derimot klarer Elverum->Trondheim uten ladestopp, iallefall på sommerføre.

Men jeg er enig i at det ideelle ville være å tredele strekningen med to hurtigladestasjoner underveis. Da tar man høyde for varierende føreforhold, synkende batterikapasitet over tid, og andre plagsomme forhold.

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 28. oktober 2012, klokken 09:49
For øvrig er 60km/t i snitt alt for lavt. Heldigvis ulovlig å kjøre så sakte om man sinker trafikken :)
En av video-anmeldelsene av Model S viser to folk som kjører en Model S fra Los Angeles til Las Vegas i somlefart og med klimaanlegget slått av, i ren batteripanikk. Hos noen kommer det sikkert til å gå sport i å prøve Oslo/Trondheim uten ladestopp.

Ren idioti slik jeg ser det, Model S skal kjøres med stil, men det er nå så mang slags folk! :D
Tesla Roadster, 25Mm

i_expect

Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

i_expect

Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Øyvind.h

Sitat fra: i_expect på mandag 29. oktober 2012, klokken 13:00
For ikke å snakke om:
.........
:)

Det er jo bare å konstatere at bilen faktisk er så god som ekstatiske utenlandske tester har vist, og her i Norge er den en virkelig gavepakke. Luksusbil på høyde med kjente "premium" merker, bare billigere og mer moderne.
Om Tesla Model S ikke hadde vært en mangelvare de neste par årene hadde det vært interessant å se hvor mange de kunne klart å selge i Norge. Bilen vil jo ta kjøpere fra alt fra Passat, og Mondeo, til E-klasse, 5-serie, S-klasse, 7-serie, A5 Sportback, A6, A7 +++. Ja alle vet at det er noe utstyr som ikke finnes i Model S som burde vært på plass, samtidig som Model S har en del som E-klasse, 5 serie etc ikke kan by på. Man må vite hva man går til, men jeg er glad jeg bestilte i sommer.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RunarBT


Thomas Parsli

Jay Leno har alltid vært glad i store motorer som lager mye lyd, at han er nøytral til en bil som hverken brøler eller dirrer synes jeg er fantastisk. Nå har jeg ikke sett hva han syntes om Roadsteren, men hvis man elsker V8 Hemi blir ikke elbil like morsomt...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

#43
Sitat fra: Runarbt på mandag 29. oktober 2012, klokken 13:53
http://www.teslamotorsclub.com/entry.php/34-Video-Jay-Leno-reviews-the-Model-S

Da har Jay Leno kjørt litt.. han var overraskende nøytral til bilen.. *skuff*
Nøytral? Synes han gjorde en passe balansert test. Med utsagn som:
"One of them old fashion Priuses just went by."
"Range is not an issue. The problem of the electric car has been solved."
"Its a new company, its a young company. I hope they succeed, I think they will succeed. I think this car will be a huge success."

Er dette nøytrale utsagn? Han har bil som hobby, så jeg tror ikke han kommer til å skrote de fantastiske (bensin, diesel og elektriske) bilene sine bare fordi det kommer en nyskapende familiebil :) Jeg elsker brølet fra V8, V10 etc., men jeg er også ekstatisk over lydløst skyv i elbil som gir fornøyelsespark-opplevelse. Man kan absolutt like begge deler, selv om bare en av delene har en plass i fremtiden :)

Btw. det er allerede linket til Jay Lenos test på Youtube litt lenger opp.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RunarBT

#44
Tenkte på humøret og stemme/fremtoning.. han var hverken overmåtelig engasjert, eller negativ, men balansert og nøytral vil eg påstå. ?;)

Eg satt å venta på eit glis når han fekk prøvd seg på motorvei.. men ingenting (som eg la merke til?)

men du har rett, han hadde mykje positivt å si.. men det smitta liksom ikkje over på ansikt/stemme/kroppsspråk.

Ah.. la ikkje merke til videolinken over. Sorry.:-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA