Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

GOMen over 3 år/21763km/1038 målepunkt: Avvik fra reell kjøring på faktor 1,51.

Startet av Sjalabais, onsdag 23. mars 2022, klokken 20:20

« forrige - neste »

Sjalabais

Vi skriver ned kilometerstand og GOM-estimat ved avreise og ankomst hver gang vi kjører Leafen vår. Det havner i en Excel-tabell og den regner ut en faktor på hvor mye GOM-talla avviker fra reell, kjørt distanse. Nå har vi bikket 1000 målepunkt og da kan jeg presentere følgende faktortall: 1,51. Tada!

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Hva kan dette tallet brukes til? Ikke så mye. :D Men det bekrefter det vi alle vet på vitenskapelig vis: Bilen er for optimistisk. Denne Leafen kjøres mest imellom 70-90 km/t på en Europavei, i Bergenstraktene.
2012 Leaf Tekna

kaiat

Jeg har ikke gått så vitenskaplig til verks, men pleier å dele GOM-tallet på 2. Da har jeg rekkevidden frem til det nærmer seg LBW som regel.

Sjalabais

I praksis er det nok det samme vi gjør. Men da er vi klare over at det er godt med slingringsmonn å hente.
2012 Leaf Tekna

Trekkoppbil

Gjettometeret beregner forbruk ut fra den siste strekningen du har kjørt. Tanken er nok at dersom du har høy hastighet på motorveien, så vil den beregne kortere gjenværende kjørelengde enn du har når du kjører økonomisk.
Sitat fra: Sjalabais på onsdag 23. mars 2022, klokken 20:20
Hva kan dette tallet brukes til?
Det er mulig det kan kan brukes som høydemeter:

  • Etter du har kjørt oppoverbakker, regner bilen høyt forbruk, og GOM har få kilometer når du er oppe i lia, eller på toppen av fjellovergang.
  • Etter du har kjørt nedoverbakker, regner bilen lågt forbruk, og GOM har mange km når du er nede i dalbunnen.

Sjalabais

Ja, funker helt klart slik. Det er også en god illustrasjon av kald-batteri-er-ineffektiv: Pendlingen til jobb om morgenen, av og til i sløsj, gir typisk en GOM-faktor på 2-4. Returen begynner på et lavt estimat, går på varm batteri og ryddet vei - i ekstremtilfeller hender det at GOMen går én kilometer ned over 23 km kjørt.
2012 Leaf Tekna

Rævedilter

% batteri = antall km på vinter.
% batteri *1,1 = antall km på sommer.
2014 med 1 manglende strek.
GOM? Nokon som bruker det ??

Trekkoppbil

Ja, det kan være en enkel og grei måte å regne på, og det har hendt jeg har regna på sammen måten sjølv.

De første åra derimot, så var jeg ganske avhengig av Leaf Spy Pro på langturer, for å følge med på hvor mange kwt-man hadde igjen.

Personlig finner jeg det nyttig å kunne lese av gjenværende energi, mens et gjettometer som beregner ut fra historisk forbruk er ikke så forståelig.
Når jeg kjenner gjenverærende energi, så kan jeg beregne ut fra topologi og kjøreforhold framover,  og legge opp kjørestil og ladestopp, så man kommer fram på en effektiv måte.

Sjalabais

Jepp, helt enig. Vi ser ikke på GOMen, men på strekene for planlegging av kjøring. Det er selvsagt en viss korrelasjon der, men strekene/ladetilstanden i groveste format, gir oss en tydeligere pekepinn enn et fantasitall som går opp og ned som en jojo.
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA