Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny rekkeviddetest Tesla Model S

Startet av Øyvind.h, fredag 07. september 2012, klokken 08:17

« forrige - neste »

Øyvind.h

46 mil rekkevidde med cruise delvis på 105km/t og AC på, og delvis på 90km/t med AC av.

http://www.motortrend.com/features/travel/1209_tesla_model_s_las_vegas/viewall.html#.UEmLR95NbWM.twitter

Performance-versjon med de største hjulene. 700 meter høydeforskjell på start og slutt (lavest avslutning), men med noen solide stigninger på veien.

Testen viste god rekkevidde, men jeg synes allikevel det var en ugunstig fremstilling av bilen. De droppet lading når de tok pause, og de kjørte unødvendig med ac av og vinduer åpne. Tviler på at økt vindmotstand med vinduene åpne er noe mindre ugunstig for rekkevidden enn å ha ac på, uten at jeg kan understøtte dette med målinger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kjølholdt

Gleder meg til noen skal prøve Oslo Bergen med denne. Det må jo være en perfekt Lunde test
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Øyvind.h

#2
Oslo-Bergen er nok litt ambisiøst vil jeg tro. Kupert terreng, varierende kjøreforhold/veikvalitet, ofte lave temperaturer m.m. gjør nok at det ikke er mulig selv om snittfarten ikke blir mer enn 70-75km/t. Dvs. det er antakelig ikke umulig under helt ideelle forhold, men poenget med Model S er at man skal bruke den som en vanlig bil (med ytelser som Panamera Turbo :) Da er det uaktuelt å snirkle seg frem i 50km/t med alle funksjoner avskrudd bare for å pine seg frem til mål.

Ettersom Tesla skal sette opp hurtigladernettverk vil jeg tro det kommer en midt mellom Oslo og Bergen ila 2-3 år. 10 minutter der skulle få deg helt frem.
Ellers må man benytte Teslas dobbel-lader, J1772 eller vanlig schuko stikk. Da tar det lenger tid å lade på midten, men ettersom det bare er litt over 50 mil dit vil jeg tro det ikke er så mye påfyll man trenger.

http://www.jurassictest.ch/GR/
Denne er ikke så dum. Flere som melder at den er ganske korrekt!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 07. september 2012, klokken 14:26
http://www.jurassictest.ch/GR/
Denne er ikke så dum. Flere som melder at den er ganske korrekt!

Ikke jeg, det er konsekvent til dels mye mer igjen på batteriet når jeg kommer frem enn det den påstår Leafen skal ha igjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. september 2012, klokken 15:35
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 07. september 2012, klokken 14:26
http://www.jurassictest.ch/GR/
Denne er ikke så dum. Flere som melder at den er ganske korrekt!
Ikke jeg, det er konsekvent til dels mye mer igjen på batteriet når jeg kommer frem enn det den påstår Leafen skal ha igjen.

Showoff!!  ;) ;D  Så lenge det går den veien så er det nå greit; jeg opplevde også at resultatet var litt gunstigere enn forespeilet, og da kjørte jeg ikke så økonomisk jeg kunne. Riktignok noe forsiktigere opp fjellet enn jeg egentlig hadde tenkt, men det får nå så være. Skal ta test-turen flere ganger tenkte jeg, og prøve ulike kjørestiler, alt fra å holde 80 hele veien opp (så langt det er forsvarlig) til å kjøre som om man har for lite rekkevidde igjen på batteriet i utgangspunktet. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

foxy

ref denne testen fra motortrend så er det et irritasjonsmoment at ingen prøver å teste rekkevidden på en måte som tilsvarer hvordan man ville kjørt med en AMG 65 osv man stadig referer til.

Først da får man et fint sammenligningsgrunnlag.

slå av AC skru ned vinduer for å ikke død av varmen, fryse ihjel i Rocky Mountains, sende kona ut for dytte på bilen,  ;) ;D ;D - alt det er helt irrelevant.

kjør den helt likt man ville gjord med fossilbiler i samme prisklasse og så får man et objektiv resultat.
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: cra på fredag 07. september 2012, klokken 15:49
Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. september 2012, klokken 15:35
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 07. september 2012, klokken 14:26
http://www.jurassictest.ch/GR/
Denne er ikke så dum. Flere som melder at den er ganske korrekt!
Ikke jeg, det er konsekvent til dels mye mer igjen på batteriet når jeg kommer frem enn det den påstår Leafen skal ha igjen.

Showoff!!  ;) ;D  Så lenge det går den veien så er det nå greit; jeg opplevde også at resultatet var litt gunstigere enn forespeilet, og da kjørte jeg ikke så økonomisk jeg kunne. Riktignok noe forsiktigere opp fjellet enn jeg egentlig hadde tenkt, men det får nå så være. Skal ta test-turen flere ganger tenkte jeg, og prøve ulike kjørestiler, alt fra å holde 80 hele veien opp (så langt det er forsvarlig) til å kjøre som om man har for lite rekkevidde igjen på batteriet i utgangspunktet. :)

ja synes det ok resultater man får fra jurassictest, tiltross for at jeg opplever litt kortere rekkevidde enn oppgitt der
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: cra på fredag 07. september 2012, klokken 15:49
Showoff!!  ;) ;D  Så lenge det går den veien så er det nå greit; jeg opplevde også at resultatet var litt gunstigere enn forespeilet, og da kjørte jeg ikke så økonomisk jeg kunne. Riktignok noe forsiktigere opp fjellet enn jeg egentlig hadde tenkt, men det får nå så være. Skal ta test-turen flere ganger tenkte jeg, og prøve ulike kjørestiler, alt fra å holde 80 hele veien opp (så langt det er forsvarlig) til å kjøre som om man har for lite rekkevidde igjen på batteriet i utgangspunktet. :)

Joa, men kjipt om en tur virker uoverkommelig fordi kalkulatoren er pessimistisk. På min siste fjelltur beregnet den 12% igjen, jeg hadde 25%. På Lillestrøm-turen anslo den 27%, fasiten var 41%. Da har jeg lagt til riktig vekt og latt slideren stå helt på eco-siden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kjølholdt

Tar det vel nesten for gitt at de setter opp en hurtiglader mellom Bergen og Oslo . Vi er jo tross alt det største? Markedet i Europa . Amerikanerne er jo glade i "markedsmekanismene" ergo bør Norge bli tilgodesett med noen hunrtigladere
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

toppi

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

cra

Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. september 2012, klokken 17:40
Joa, men kjipt om en tur virker uoverkommelig fordi kalkulatoren er pessimistisk. På min siste fjelltur beregnet den 12% igjen, jeg hadde 25%. På Lillestrøm-turen anslo den 27%, fasiten var 41%. Da har jeg lagt til riktig vekt og latt slideren stå helt på eco-siden.

Joda, jeg ser den. Og det er nettopp derfor jeg nå "tester" kalkulatiren, nettopp for å se om vi kan parkere vogna på fast plass i Loen og likevel være innenfor rekkevidde med Leaf'en. ;)  At den er for pessimistisk er bare bra, men første turen kommer muligens til å bli gjort med hybridløsning; Fruen i Caravellen, og resten av oss i Leaf'en. Evt. omvendt, så tar vi det samtidig som vi flytter vogna. Vi får se hvordan vi ordner oss rent praktisk. Først av alt må vi klare å få en fastplass.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Trond Arve

Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. september 2012, klokken 17:40
Joa, men kjipt om en tur virker uoverkommelig fordi kalkulatoren er pessimistisk. På min siste fjelltur beregnet den 12% igjen, jeg hadde 25%. På Lillestrøm-turen anslo den 27%, fasiten var 41%. Da har jeg lagt til riktig vekt og latt slideren stå helt på eco-siden.

Tror du har en superbil jkirkebo; for meg stemmer kalkulatoren rimelig bra.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA