Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Trådløs lading av IPhone 13 pro

Startet av Tommigun, tirsdag 22. mars 2022, klokken 23:27

« forrige - neste »

Tommigun

Har ikke fått til lading av min telefon før nå. Ser ut som om telefonen må høyere opp på ladebrettet for å kunne lade. Limte derfor på noe filt. Funker fint å lade nå som regel. Hvis andre har liknende erfaringer setter eg pris på å få vite hvordan dere løste det.

Vurderer en elbil

Er det noen telefoner som ikke blir varme av å lade trådløst her?

Kan telefonen ha deksel?

kan telefonen lades opp fra 10%, med bruk gjennom en arbeidsdag her?
Fossilbil

Bigdrago

Min lader med deksel. Jeg deaktiverer "hurtig trådløslading" til "vanlig hastighet" og setter maks ladeprosent til 85%. Har samsung s20+. Den lades opp til 85% og blir ikke varm.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Vurderer en elbil

Jeg mener å ha lest et sted at iPhone 12 har MagSafe. Magnetiske spoler i telefonen slik at den lettere skal treffe magnetene i ladespolene på plata og dermed lade riktigere.
Hvordan fungerer dette med trådløs lading i bil? Er lademagneten plassert slik at de treffer hverandre i bil og telefon? Er det noe standard plassering av dette på alle telefoner?

De fleste har støtte for 7,5 W for Qi-ladere, mens iPhone 12 kan tillate opptil 15 W.

Hvordan lader sitter i Enyaq? Hvor menge W er det i den?

Jeg har sett at flere legger ting nederst i ladehylla på Enyaq for å få telefonen lenger ut av hylla. Er dette for at ladespolene ikke treffer hverandre dersom det ikke ligger noe nede i hylla? Skal lightningporten peke inn i hylla eller ut av hylla?

Jeg har hørt at iPhone blir veldig varm og at telefonen ikke lader noe særlig, men egentlig bare vedlikeholder sin egen batteri status. Dette har jeg hørt fra folk som bruker telefonen mye i jobb, da. Her er det ikke snakk om én telefon samtale på én biltur i løpet av dagen, men kjøring stort sett hele dagen og mye prating i telefon og bruk av CarPlay.

Noen har gått over til bruk av ledning igjen fordi telefonen ikke lades noe særlig og fordi den blir for varm. Ved bruk av ledning så lades den med ledning, selv om den ligger i hylla med induksjonslading.
Fossilbil

Daniel_0007

#4
Sitat fra: Vurderer en elbil på fredag 25. mars 2022, klokken 08:07
Jeg mener å ha lest et sted at iPhone 12 har MagSafe. Magnetiske spoler i telefonen slik at den lettere skal treffe magnetene i ladespolene på plata og dermed lade riktigere.
Hvordan fungerer dette med trådløs lading i bil? Er lademagneten plassert slik at de treffer hverandre i bil og telefon? Er det noe standard plassering av dette på alle telefoner?

De fleste har støtte for 7,5 W for Qi-ladere, mens iPhone 12 kan tillate opptil 15 W.

Hvordan lader sitter i Enyaq? Hvor menge W er det i den?

Jeg har sett at flere legger ting nederst i ladehylla på Enyaq for å få telefonen lenger ut av hylla. Er dette for at ladespolene ikke treffer hverandre dersom det ikke ligger noe nede i hylla? Skal lightningporten peke inn i hylla eller ut av hylla?

Jeg har hørt at iPhone blir veldig varm og at telefonen ikke lader noe særlig, men egentlig bare vedlikeholder sin egen batteri status. Dette har jeg hørt fra folk som bruker telefonen mye i jobb, da. Her er det ikke snakk om én telefon samtale på én biltur i løpet av dagen, men kjøring stort sett hele dagen og mye prating i telefon og bruk av CarPlay.

Noen har gått over til bruk av ledning igjen fordi telefonen ikke lades noe særlig og fordi den blir for varm. Ved bruk av ledning så lades den med ledning, selv om den ligger i hylla med induksjonslading.

Magsafe hjelper lite når det er en vanlig qi lader, magsafe krever at laderen er magsafe og.

https://eplehuset.no/ekspertise/iphone/hva-er-magsafe

Forskjellen fra eldre til nyere iPhone er ringen av magneter rundt Qi-spolen. Magnetene gjør at selv om du ikke skulle treffe helt riktig på den trådløse laderen (med MagSafe-støtte), så trekkes iPhone og laderen mot hverandre og helt på linje, slik at ladingen alltid starter som den skal.

Man kan lette kjenne om det er magsafe fordi magneten er ganske kraftig

Såvidt meg bekjent så finnes ikke en eneste bil med magsafe lading per idag.
Model 3 2019 LR Rwd

Tommigun

Min erfaring er at iPhone med MagSafe har et mye mindre område der trådløs lading funker med mindre man bruker MagSafe tilbehør. Jeg har lurt på om dekselet mitt har bidratt til at trådløs lading fungerer dårligere, men ikke fått testet dette. Jeg ser at telefonen er vanskeligere å lade trådløst på andre ladeplater.
Skodaen har nektet å lade min iPhone siden jeg fikk den, men det hjalp å få telefonen lenger opp som avbildet. Telefonen lades med lightingporten pekende opp mot taket med skjermen opp.

Synes igrunnen det er rart det ikke er problematisert mer i forumer rundt omkring med tanke på hvor mange som har iPhone 12 pro og 13 pro.

Har ikke fått helt oversikt over hvor fort ladingen går, men den blir varm, noe jeg tolker som at den sannsynligvis lader relativt raskt. Går radig kablet har eg erfart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA