Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal man få forvarsel om dårlig batteri i nøkkelen (keyless)?

Startet av gte-bjørn, tirsdag 22. mars 2022, klokken 21:38

« forrige - neste »

gte-bjørn

Min Golf GTE (også med keyless) sa fra når det var på tide å bytte batteri. Skal ID.3 også gjøre det?

Da jeg kom tilbake fra skitur tidligere idag, så fikk jeg åpnet bagasjerommet for å ta ut skiposen, og så lukket jeg igjen. Da jeg på nytt skulle åpne, var det ingen reaksjon. Og jeg fikk heller ikke åpnet dørene. :o Hvis jeg trykket på knappen på nøkkelen skjedde ingenting, ingen blinking. Jeg måtte tilslutt få haik hjem.

Batteriet er ikke veldig gammelt, og vel hjemme testet jeg både den og den andre nøkkelen med samme og et nytt batteri. Nå blinker det rødt igjen med samme nøkkel og samme batteri. Så jeg mistanker at det er feil på selve nøkkelen som gjør den upålitelig. Det tok ikke lang tid etter at jeg fikk bilen før jeg også hadde problemer, som tilsynelatende ble løst med nytt batteri. Men har også opplevd rett som det er at jeg må prøve flere ganger før bilen responderer.

Da blir det å ta taxi tilbake imorgen tidlig for å "redde" bilen, heldigvis ikke lang vei.

andre1980

Det er nødnøkkel i keyfob'en som du kan dra ut så du får åpnet døra. Videre så er det RFID i nøkkelen som ikke er avhengig av batteri, men du må legge nøkkelen i den ene koppholderen hvor det er et merke i bunn, så vil du kunne starte bilen din uten batteri på keyfob'en.

gte-bjørn

#2
Ja jeg visste om nødnøkkelen men var litt usikker på hvor den skulle brukes. Og jeg visste ikke om jeg kunne starte bilen. Sjekket online-manualen etterpå og der fant jeg ikke noe om det. Hadde ikke vært noe vits i å kunne åpne bilen om jeg ikke også kunne starte den.

[ Oppdatering: ja nå fant jeg det, men det stod ikke under kapittelet om nøkkel. Da vet jeg til neste gang. ]

Men spørsmålet gjenstår om bilen skulle sagt fra om det var dårlig batteri i nøkkelen. Noen som har hatt ID.3 eller 4 en stund burde vite det?

Orbit

Jeg vet ikke om ID.3 varsler, men ville bli overrasket om den ikke gjør det. Slike varsler kommer når spenningen har vært lav de siste N gangene nøkkelen er brukt, for å unngå falske varsler.

Siden du nevner skitur: Om nøkkelen ligger i klem i lomme/sekk så knappene blir trykket inn, kan batteriet tappes. Kulde forsterker problemet. Så det som var et OK batteri da du gikk fra bilen, kan ha blitt et engangsbatteri..... bokstavelig talt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Selle

Hvis nøkkelen er kald fungerer det ofte å ta ut batteriet og varme det mellom hendene ett lite minutt
2022 Cupra Born
2022 ID.4

gte-bjørn

Tror ikke det var kulda, for jeg husker nå at jeg også hadde store problemer med å få låst bilen etter at jeg hadde parkert. Og da var ikke nøkkelen kald. Jeg testet også å legge nøkkelen i kjøleskapet, da var det fortsatt liv i batteriet.

gte-bjørn

Nå skjedde omtrent det samme med den *andre* nøkkelen!  :o Ja jeg er helt sikker på at det er den andre, jeg flyttet nøkkelringen fra Møller over. Nå var det igjen skitur, jeg hadde parkert og låst men fikk ikke opp bakluka. Jeg prøvde så å låse opp ved å trykke på tasten på nøkkelen. Det gikk etter et par forsøk men nøkkelen blinket svakt rødt. Fikk tilslutt også opp bakluka.

Etter skituren lyste bilen ikke opp som normalt når jeg nærmet meg men jeg fikk likevel opp bakluka, og den låste seg opp og jeg fikk start. Men nøkkelen blinket fortsatt svakt rødt. Vel hjemme var plutselig alt iorden igjen.

Nå mistenker jeg at det ikke er nøkkelen likevel, men at batteriet begge ganger var på grensen mellom OK og for svakt og at problemet er manglende varsling. Jeg har merket i det siste at bilen ofte er litt treig med å lyse opp men har ikke hatt problemer med å låse opp. Kan noen fortelle *hvordan* man varsles om dårlig nøkkelbatteri? I Golf'en jeg hadde før var det veldig tydelig beskjed.

daktari

Du var på skitur? Var nøkkelen kald? Når batteriet blir kaldt så blir jo effekten dårligere. Da bikker du kanskje under nivået som behøves.

Men uansett når jeg trykker på nøkkelen eller er i nærheten av bilen så blinker den rødt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

gte-bjørn

Nei nøkkelen var ikke kald, dette skjedde etter at jeg hadde parkert og skulle *starte* skituren.  ::) Den var heller ikke kald etter skituren, det var varmt og jeg hadde solen i ryggen og svart sekk. Og den blinket ordentlig rødt selv etter å ha ligget i kjøleskapet en stund. Dessuten hadde jeg hatt dårlig respons i en tid får det, uavhengig av temperatur. Men etter denne hendelsen er alt plutselig OK igjen. Så jeg tror jeg kan kategorisk avvise at dette skyldes kulde.

Er det ingen her som kan fortelle meg *hvordan* man skal få beskjed om dårlig batteri? Det må da være flere som har hatt bilen lenge nok til at det har skjedd.

daktari

Manualen i pdf ligger her. https://www.vwidtalk.com/threads/id4-other-features.514/page-2#post-5438
Side 74 står det at den ikke lyser rødt når man låser når batteriet er dårlig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

gte-bjørn

Sitat fra: daktari på fredag 29. april 2022, klokken 16:33
Manualen i pdf ligger her. https://www.vwidtalk.com/threads/id4-other-features.514/page-2#post-5438
Side 74 står det at den ikke lyser rødt når man låser når batteriet er dårlig.

Jada men det hjelper fint lite når man aldri ser på nøkkelen når den brukes. Min forrige bil (Golf) ga et veldig tydelig varsel på skjermen om at jeg skulle bytte batteri. Spørsmålet er om ID.3 gjør det samme, jeg synes det ville være merkelig om den ikke gjorde det.

daktari

Men det står at den skal blinke rødt når batteriet er ok. Så du har et annet problem. batteri på nøkkel blir ikke tomt etter 2 år.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA