Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Parkering i trangt P-hus

Startet av ElectroJuice, tirsdag 22. mars 2022, klokken 15:05

« forrige - neste »

LMOR

Selvparkering fra app leveres fra juli, men om dere med biler produsert etter mars kan få dette vet jeg ikke.
Har fått beskjed om at vi som har tidligere biler ikke får det pga at det er produksjonen som typegodkjennes for dette.
Får håpe det viser seg å være feil.
Trodde jeg hadde kjøpt en bil for fremtiden, men i praksis er det akkurat som før. BMW produserer med software komponenter i stedet for OTA oppgradering som Tesla klarer fint.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Vi får se. Jeg kjøpte Parking Assistent Pro fordi selgeren anbefalte det og han opplyste at man da kunne parkere med mobil eller nøkkel. Det står også i beskrivelsen i konfiguratoren, men det betyr vel ikke at det leveres. Jeg betaler ikke for den pakken hvis den ikke leverer det den skal 😉

daktari

Det er jo flaut hvis BMW er dårligere enn Audi på sw aktivering an ye funksjoner.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Det er helt greit for meg om ny funksjonalitet blir noe forsinket.  En hvis de selger en pakke som skal levere fjernstyrt parkering, så forventer jeg at bilen da har nødvendig hw for å støtte det. Men jeg får jo bare Plus og Professional, så innen jeg får bilen så lanserer de vel Parking Plus Pro Executive edition 😉

LMOR

Det er ikke noe forskjell på sensor HW fra den første til juli produksjonen. Forskjellen ligger i SW og selv om det er mulig så velger BMW og ikke typegodkjenne eldre biler, bare per produksjonsbatch, altså før og etter mars. Remote Parking har de fra lansering sagt at kommer i juli. Men kanskje de har lagt det inn i mars.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#20
Hvilken interesse skulle BMW ha i å ikke godkjenne Parking Assistent Pro for biler produsert før mars er vanskelig å se. Det er jo ingen som velger å kjøpe ny bil for å få P.A.Pro, så det eneste man oppnår er redusert sw ettersalg og misfornøyde kunder.
En tanke kan kanskje være at man ønsker en trinnvis oppdatering så de første kundene må vente til juli, mens nye kunder får det fra mars. Litt som VW som leverer 3.0 med nye id.5, mens eksisterende kunder må vente noe lenger. Riktignok er det der et krav om hw endring, dvs. bytte av batteri.

LMOR

Blir spennende å se. Aner ikke hva det koster å typegodkjenne, og noe har skrevet at dette bare gjelder Norge, så da renger de sikkert på hvor mange salg de får.
Alle berørte bør være med å presse BMW til å prioritere dette også for Norge.

Ellers er jeg som deg litt skeptisk til om automatikken finner veien inn på en plass som i denne tråden. Jeg tipper nei. Så det er ikke noe stort problem for meg om jeg ikke får det. Kommer nok ikke til å bruke det.
Hadde tenkt å bruke inn og utkjøring som jeg allerede har, men bruker det ikke.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Jeg ser vel egentlig ingen grunn til at den ikke skulle klare å parkere. Jeg lager jo selv en rute. Den vil følge i følge demoen med Tesla Bjørn den forhåndslagrede ruten eksakt. Spørsmålet er hvordan den får posisjonert seg riktig før start, og i følge videoen vil den finne ruten hvis bilen er parkert maks 1,5 meter unna. Jeg ser for meg at denne kan være nyttig i mitt parkeringshus, men tror jeg sitter inne i bilen den første gangen jeg prøver det ut 😉

LMOR

Den følger ruten grovt, og tar hensyn til hva som er endret siden sist.
Så det koker ned til hvilke marginer den opererer med, og om den forstår at bilen må kjøres skrått inn/ut hver gang får å unngå å knuse speilet.
Gleder meg til ElectroJuice rapporterer fra testen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Forsøkte maneuver assistant i Parking Assistant Pro i dag. Det så lovende ut, for den søkte seg fram til den lagrede  sekvensen «uteparkering» da den var innenfor rekkevidde. Da valgte jeg den og bilen tok over. Alt gikk fint, bortsett fra at ikke styringen fulgte med. Jeg stoppet derfor parkeringen da jeg var i ferd med å havne ut på gressplenen.
Nå vil jeg ikke trekke noen bastant konklusjon, men hvis remote parking ikke leveres, og maneuver assistent fører til havari, så er verdien av Parking Assitant Pro pt. ganske lav. Er det noen med mer positiv erfaring ?

LMOR

Forstod ikke dette med at styringen ikke fulgte med.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#26
Sitat fra: LMOR på torsdag 16. juni 2022, klokken 16:25
Forstod ikke dette med at styringen ikke fulgte med.
Den tegnet opp en fin bane, men den ville ikke styre i samsvar med banen.
Men nå har jeg fått testet litt mer. Jeg laget først en ny bane med samme navn, men det ble bare kluss for da lagret den 2 med samme navn. Så slettet jeg begge og lagret en ny. Da fungerte det bra, men farten var veldig lav. I motsetning til ved Reverse assistant kan man bare bremse underveis. Hvis man gir gass avbrytes manøveren. Det virker ikke logisk, og de kunne jo lagt inn en maks hastighet dersom manøveren krever det  Likevel tror jeg nok at jeg kan ha nytte av den ved blant annet parkeringshus jeg benytter, hvor det er en veldig trang innkjøring med kantstein på siden. Der er det lett å kantkjøre en felg hvis man ikke passer nøye på. Så gjenstår det å se hvor presis Maneuver Assitant virker. Det står i i struksjonsboken at den ikke fungerer der det e dårlig GPS mottak !!!. Det finnes vel ikke parkeringshus med gode mottaksforhold for GPS ?

LMOR

Forstår. Har alltid blitt skuffet over parkeringshjelp. Har hatt for store forventninger. Håper du får det til.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

ElectroJuice

Pga mye jobb rakk jeg aldri å prøvekjøre selv. Men en annen med maken plass har kjøpt IX og har fått litt info fra ham. Han hadde ikke fått noe parkeringshjelp til å fungere på den smale plassen (vet ikke hvilket utstyr som er i hans bil). Men han rygger inn som en over beskrev. Har hengt opp et lite speil så han kan parkere med forskjermen bare 3-4cm fra søylen. Blir trangt til bilen ved siden av og må av og til krabbe over til passasjersiden for å komme ut. (Hadde ikke tenkt på det, men ladeluken på IX er gigantisk :) )

Jeg synes det ble for trangt og dropper kjøp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA